۰ نفر

سقوط از درخت دلیل ۲۰درصد ضایعات نخایی در یاسوج

۲۵ تیر ۱۳۹۶، ۱۷:۵۴
کد خبر: 206231
سقوط از درخت دلیل ۲۰درصد ضایعات نخایی در یاسوج

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به معلولیت جدید در این استان بیان کرد: 20درصد از معلولیت‌های ضایع نخایی در استان به علت سقوط از درخت گردو هنگام برداشت محصول رخ داده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، سید علیرضا موسوی امجد در نشست خبیر با خبرنگاران به مناسبت هفته بهزیستی افزود: روند رشد معلولیت در این استان کاهش یافته است. 

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: برای5000 نفر زوج جوان در استان مشاوره ژنتیک انجام شده است همچنین 2000نفر 15 تا 20 سال که احتمال معلولیت در آنها می رفت غربالگری انجام شد. در سال 95 با مرکز ژنتیک قراردادی با اعتبار 180 میلیون تومان بستیم که براساس این قرارداد 5000 زوج را مورد غربالگری قرار دادیم.

موسوی امجد تصریح کرد: مشاوره ژنتیک برای کاهش معلولیت ها در استان برای تمام زوج های جوان که می‌خواهند اقدام به ازدواج کنند با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک اجباری شده و حتما باید گواهی مشاوره ژنتیک داشته باشند.

وی با بیان اینکه مهمترین وظیفه بهزیستی پیشگیری است، ادامه داد: بهزیستی باید توانمند سازی کند اما متاسفانه برخی ها می خواهند این سازمان تنها کمک پولی داشته باشد.

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در صورتی که مردم و مسئولان همکاری و تعامل با بهزیستی داشته باشند در سالهای آینده معلولیت از نوع شنوایی در استان نخواهیم داشت. بهزیستی بعنوان مطالبه گر و متولی سلامت اجتماعی است که باید از این منظر به بهزیستی نگاه شود.

وی گفت: بسیاری از معلولیت ها در این استان ناشی از ضعف عملکرد سایر دستگاههاست که افراد از طریق عواملی از جمله استاندارد نبودن راههای ارتباطی، تولید محصولات غیراستاندارد و فرهنگ سازی نشدن برای استفاده از گاز و رعایت نکردن نکات ایمنی در واحدهای صنعتی معلول می شوند.

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد افزود: 3 درصد حق استخدام و بکارگیری معلولان از سوی دستگاهها، سازمانها و ادارات مختلف در این استان رعایت نمی‌شود در حالی که این مساله قانون است و همه دستگاه‌ها موظف به اجرای آن هستند.

موسوی امجد بیان کرد: فضای شهر یاسوج برای معلولان مناسب سازی نشده است البته کارها و اقداماتی صورت گرفته اما کافی نیست و آقای شهردار باید در این باره پاسخ دهد. برخی ادارات، سازمانها، بانکها، بیمه ها و اماکن عمومی در این شهر مجهز به رمپ و آسانسور نیستند. از رسانه ها و مطبوعات انتظار داریم خدماتی که حق معلولان و جامعه هدف بهزیستی است را از سایر دستگاهها و سازمانها مطالبه گری کنند.

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: مصوباتی در نظام خدمات به معلولین و حمایت از این قشر در قانون تصویب شده، اما هنوز زیرساخت ها فراهم نشده است. چرا قانون اجرا نمی‌شود؟ برای ما مشخص نیست که چرا بهزیستی استان به جلسات شورای برنامه‌ریزی دعوت نمی‌شود و این خلاف قانون است.