۰ نفر

عجیب‌ترین رخداد صنعت خودروی جهان در ایران اتفاق افتاد!

۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۳۵
کد خبر: 303756
عجیب‌ترین رخداد صنعت خودروی جهان در ایران اتفاق افتاد!

شاید برایتان عجیب باشد که عجیبترین رخداد صنعت خودروی جهان امروز در ایران اتفاق افتاده است. واقعه ای که در بخش اقتصادی خودروی جهان بی سابقه بوده و حال می بینیم که به خاطر مشکلات ارزی و اقتصادی ایران، چنین شرایطی برای خودروسازان کشور حاکم شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اسب بخار، در شرایط فعلی اگر قیمت جهانی بسیاری از خودروهای مونتاژی خودروسازان جهانی را در ایران بررسی کنید، می بینید که در حال حاضر خودروسازان داخلی قیمتی به مراتب کمتر را برای این محصولات اعلام می کنند. این بدان معنی نیست که شرکت های خودروساز داخلی در حق مشتریانشان لطف می کنند، بلکه این نکته را به ما گوشزد می کند که بیماری اقتصاد کشور وسعت زیادی را در صنعت خودروی کشور پیدا کرده و شرایط ناواضحی را برای فعالیت شرکت های خودرویی پدید آورده است. افزایش هزینه های تولید برای خودروسازان کشور در شرایطی که قیمت محصولاتشان حتی از کمپانی های مادر کمتر شده است، نشان می دهد که تراز اقتصادی خودروسازان به هیچ وجه در شرایط مناسبی قرار ندارد و از طرفی فشار اقتصادی به نسبت زیادی به مشتریان بازار خودرو وارد می شود.

اما اگر این اتفاق را از نگاه کلان بنگریم، می بینیم که تنها صنعت خودرو با این وضعیت مواجه نشده است. با افزایش نرخ ارز، اکثر اقلام موجود در بازار ایران افزایش پیدا کرده و فشار آن به عرضه کنندگان و مشتریان می آید. اما این اتقاق ها هم باعث شده تا هزینه ی مخارج روزانه به نسبت معیار جهانی در ایران بسیار کمتر باشد. بهای سوخت، مواد خوراکی، توریستی و… با اینکه در ایران افزایش پیدا کرده است، اما به خاطر افت شدید ارزش ریال ایران باعث شده تا برای بسیاری از خارجی ها خوب باشد و از نگاه آن ها ایران کشوری ارزان به نظر آید.

بروز چنین اتفاق هایی در تاریخ باعث شده تا بسیاری از خودروسازان و صنایع مختلف در سال های گذشته به سمت آسیای شرقی هجوم بیاورند تا هزینه های تولید خود را کاهش دهند. اما امروز می بینیم که حتی هزینه های تولید در ایران به مراتب کمتر از آن ها شده و این در حالی است که ایران در بحث تولید گاهی تعرفه های شدیدتری نسبت به کشورهایی چون چین، ویتنام و… دارد.

به عبارت ساده شاید بهتر باشد که یک مشتری اروپایی، چینی و یا کره ای برای خرید برخی محصولات به بازار ایران بیاید و نمونه های تولید داخل این خودروها را با خود به کشورش ببرد. برای درک این مسئله که به هیچ وجه خوشایند نیست و نشان از ضعف اقتصادی و بر هم ریختگی شرایط صنعت است، مثال هایی را آماده کرده ایم. البته در نظر داشته باشید که به خاطر مسائلی چون قوانین گمرکی ایران و کشورهای مقصد، استانداردهای آلایندگی مختلف و شرایط ارائه گارانتی این رخداد در واقعیت به عمل ختم نمی شود.

مثال ها:

در آخرین اعلام قیمت شرکت مدیران خودرو برای چری تیگو۷، بهای ۲۷۷ میلیون تومان اعلام شده است. به عبارتی با توجه به بهای بازار آزاد یوان، این خودروی کراس اوور چینی قیمتی حدود ۱۰۹ هزار یوان در بازار ایران دارد. این در حالی است که نسخه ی مشابه چری تیگو۷ بازار ایران در چین، حدود ۱۵۲ هزار یوان قیمت دارد.

بی وای دی S6 که در بازار چین و برخی کشورهای شرق آسیا قیمتی معادل با ۱۰۸ هزار یوان را دارد، در حال حاضر در بازار آزاد ایران با قیمتی حدود ۸۳ هزار یوان معامله می شود.

پژو ۲۰۰۸ با پیشرانه های تنفس طبیعی و یا توربو ۱٫۲ لیتری قیمتی حدود ۱۷ هزار پوند را در بازار انگلیس دارد. اما نسخه ی ۱٫۶ لیتری توربو ۱۶۵ اسب بخار ایرانی این خودرو با برخی امکانات کمتر مثل عدم وجود سیستم صوتی حرفه ای، سقف شیشه ای ثابت و رادار نقطه کور قیمتی حدود ۱۱ هزار و ۸۰۰ پوند را دارد.

هیوندای اکسنت مونتاژی در بازار آزاد با قیمتی حدود ۲۰۵ تا ۲۱۷ میلیون تومان معامله می شود. نسخه ی مشابه این خودرو در بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس در نسخه فول آپشن بهایی حدود ۴۹٫۵ تا ۵۲ هزار درهم قیمت دارد. اما با محاسبه بهای بازار ایران می بینیم که این خودرو ارزشی حدود ۴۳ تا ۴۴ هزار درهم را دارد.

رنو کولئوس ۲۰۱۸ در بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس با توجه در نسخه فول آپشن مشابه به بازار ایران قیمتی حدود ۱۱۰ هزار درهم را دارد. در بازار ایران با محاسبه تعرفه های واردات سنگین، می بینیم که کولئوس ۲۰۱۸ فول آپشن E3 قیمتی حدود ۱۲۰ هزار درهم را دارد.

جک S5 اتوماتیک در بازار چین بهایی حدود ۱۳۷ هزار یوان را دارد. اما با توجه به بهای بازار آزاد این خودرو، قیمت S5 اتوماتیک در مبنای جهانی حدود ۷۹ هزار یوان است.

هایما S7 توربو در نسخه قبل فیس لیفت، قیمتی حدود ۱۴۴ هزار یوان را در بازار چین داشته است. با توجه به معیارهای فعلی، این خودرو با بهایی حدود ۸۳ هزار یوان در بازار آزاد ایران معامله می شود.

هاوال H2 در نسخه ی مشابه به بازار ایران و مدل تک دیفرانسیل، قیمتی حدود ۱۲۵ هزار یوان را دارد. جالب است بدانید که طبق آخرین دعوتنامه ها بهای رسمی این خودرو برای مشتریان ایرانی حدود ۴۵ هزار یوان است و در بازار آزاد با قیمتی حدود ۸۷ هزار یوان معامله می شود.

فاو بسترن B30 نسخه ی ایرانی قیمتی حدود ۸۴ هزار یوان را در چین دارد. بهمن موتور در آخرین دعوتنامه ها این خودرو را با قیمتی حدود ۳۲ هزار یوان به مشتریان تحویل می دهد و دلال های ایرانی آن را با قیمتی معادل ۴۷ هزار یوان در بازار آزاد به فروش می رسانند.

برلیانس H330 اتوماتیک ۱٫۶۵ لیتری می تواند بهایی حدود ۸۲ هزار یوان در بازار چین داشته باشد. این خودرو توسط پارس خودرو با قیمتی حدود ۲۶ هزار یوان به دست ثبت نام کنندگان می رسد و دلالان آن را با قیمتی حدود ۴۵ هزار یوان در بازار آزاد به فروش می رسانند.

آیا زمانی می رسد که مسئولان کشور این اختلالات نظام اقتصادی حاکم بر صنعت خودرو را به نفع مشتریان اصلاح کنند و یا باید منتظر آن باشیم که در آینده نزدیک شرایطی چون ده های گذشته ویتنام، رومانی، چین و… بر سر صنعت خودروی کشور و کارگرانش بیاید؟