۰ نفر

رییس انجمن واردکنندگان خودرو:

قیمت خودرو ۲۰ تا ۳۰درصد حباب دارد

۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۰۷
کد خبر: 287287
قیمت خودرو ۲۰ تا ۳۰درصد حباب دارد

رییس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: قیمت خودروهای وارداتی در بازار به طور میانگین ۲۰ تا ۳۰ درصد حباب دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، کوروش مرشدسلوک در نشست خبری، اظهار کرد: میزان حباب قیمت خودروهای وارداتی در بازار با توجه به نوع برند متفاوت است. در خودروهایی که تعداد بیشتری از آن در بازار موجود است میزان حباب کمتر و در خودروهایی که عرضه آن در بازار محدود است، میزان حباب بیشتر است.

وی ادامه داد: در برخی برندهای خاص نیز به دلیل ناچیز بودن عرضه، قیمت خاصی در بازار وجود ندارد و عرضه‌کنندگان مختلف قیمت‌های متفاوتی برای این خودروها اظهار می‌کنند.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و مردم برای سرمایه‌گذاری و نه استفاده اقدام به خرید می‌کنند، خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که برای از بین رفتن حباب قیمت خودروهای وارداتی و متعادل شده قیمت‌ها، دولت اجازه واردات ۲۰ هزار دستگاه خودروی ثبت سفارش شده در گذشته را بدهد.

وی ادامه داد: به دنبال ممنوع شدن واردات، ثبت سفارش‌های پیشین صورت گرفته برای واردات خودرو نیز بی اعتبار شد که تعداد آن حدود ۲۰ هزار دستگاه است. پیشنهاد ما این است که دولت اجازه دهد این ۲۰ هزار دستگاه خودرو به طور سهمیه‌بندی شده تا پایان امسال وارد شود.

مرشدسلوک افزود: واردکنندگان خودرو برای واردات این خودروها ارز دولتی نمی‌خواهند و از منابع خود استفاده می‌کنند. در صورت وارد شدن این خودروها حباب قیمتی در بازار آزاد ترکیده و قیمت‌ها در بازار کاهش می‌یابد ضمن آنکه شرکتهای واردکننده خودرو می‌توانند به تعهدات خود عمل کرده و خودروهای پیش فروش شده را تحویل مشتریان دهند زیرا وجود ۲۰ هزار دستگاه خودروی ثبت سفارش شده به این معنا است که حداقل به همین تعداد خودرو به مشتریان پیش فروش شده است.

وی با بیان اینکه ممنوعیت واردات خودرو باعث هدایت تقاضا به سمت خودروهای دست دوم و افزایش قیمت این خودروها شده است، تصریح کرد: واردات خودرو بیش از ۲۵ هزار شغل ایجاد شده است که ممنوعیت واردات باعث به خطر افتادن این اشتغال و بیکاری برخی نیروها شده است.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به پرسشی درباره احتکار خودرو از سوی شرکتهای واردکننده خودرو گفت: تمام فرایند واردات خودرو تحت کنترل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است و اصولا امکان احتکار وجود ندارد.

دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز در پاسخ به اینکه اخیرا اعلام شد تعداد قابل توجهی خودروی اپتیما در پارکینگ یکی از بازارهای بزرگ در حال ساخت نگهداری می‌شود، اظهار کرد: ۲۷۰ دستگاه خودروی اپتیما دو سال در پارکینگ یک مجتمع تجاری بوده که برای حمل و نقل و ترانسفر آن مجموعه تهیه شده است. با این حال ۲۷۰ دستگاه را ۲۶۰۰ دستگاه اعلام کردند که بزرگنمایی بوده و صحت ندارد.