۰ نفر

رشد ۱۵ درصدی شماره‌گذاری خودرو

۲ آذر ۱۳۹۶، ۱:۲۲
کد خبر: 233218
رشد ۱۵ درصدی شماره‌گذاری خودرو

جدیدترین آمارهای راهور ناجا در حالی از افزایش ۷/ ۱۵ درصدی شماره‌گذاری خودروهای نو در کشور طی هفت‌ماه امسال حکایت دارد که در مقابل، خبری از تسریع خروج خودروهای فرسوده نیست.

آن طور که علی محمدی رئیس مرکز شماره‌گذاری راهور ناجا اعلام کرده، در هفت‌ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در مجموع حدود ۸۱۰ هزار دستگاه انواع خودرو (شامل مدل‌های داخلی و وارداتی) راهی جاده‌ها و خیابان‌های کشور شده‌اند. به گزارش دنیای اقتصاد، به گفته وی، در این بین، خودروهای تولید داخل افزایشی ۱۵ درصدی و خودروهای وارداتی نیز رشدی ۳۲ درصدی را در شماره‌گذاری تجربه کرده‌اند. این در حالی است که آمارها از افت ۹۶ درصدی شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های نو در کشور خبر می‌دهند. این افت به‌دلیل ممنوعیت شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری بوده، به نحوی که در ۷ ماه امسال تنها حدود ۸ هزار دستگاه موتور در کشور شماره‌گذاری شده است.

بنابر آمار اعلامی اما تا پایان مهرماه امسال، ٤٧ هزار و ٨٢٠ دستگاه خودروی وارداتی شماره‌گذاری شده و این موضوع نشان می‌دهد با وجود توقف ثبت‌سفارش از تیر ماه، واردات خودرو به کشور همچنان ادامه دارد. به‌عبارت بهتر، اگرچه واردکنندگان حدود‌پنج‌ماه‌ است که امکان ثبت‌سفارش ندارند، با این حال در این مدت واردات محصولات ثبت‌سفارش شده قبلی متوقف نبوده است. اما طبق آمار اعلامی، در هفت ماه امسال برای ٧٦٢ هزار و ٨٠٠ دستگاه خودرو داخلی نیز پلاک نو صادر شده است. این در حالی است که با وجود شماره‌گذاری حدود ۸۱۰ هزار دستگاه خودرو در هفت ماه امسال، خبرهای خوبی از تسریع خروج فرسوده‌ها به گوش نمی‌رسد. در حال حاضر خیابان‌های کشور پر شده از خودروهای فرسوده‌ای که میلیون‌ها لیتر سوخت را هدر داده و یکی از منابع اصلی تولید آلایندگی به‌خصوص در کلان‌شهرها به‌شمار می‌روند، با این حال سرعت ورود خودروهای جدید بسیار بالاتر از سرعت حذف فرسوده‌ها است.