۰ نفر

توقف ۶۰۰خودروی چینی در گمرک به‌دلیل نداشتن استاندارد

۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۴
کد خبر: 233064
توقف ۶۰۰خودروی چینی در گمرک به‌دلیل نداشتن استاندارد

بر اساس اطلاعات موجود حدود ۶۰۰ خودروی چری از یک مدل خاص در گمرکات هرمزگان به‌دلیل عدم‌کسب مجوز استاندارد و محیط زیست متوقف شده‌اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، روز گذشته رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه این سازمان به هیچ عنوان مجوز ترخیص خودروهای فاقد کیفیت را صادر نمی‌کند، گفت: در حال حاضر در گمرکات کشور حدود هزار خودرو از کشورهای اروپایی تا آسیایی فاقد استاندارد معرفی شده و اجازه ترخیص پیدا نکرده‌اند.

بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده در حال حاضر حدود 600 خودروی چری در گمرکات هرمزگان (شهید رجایی) به‌دلیل عدم کسب مجوزهای لازم استاندارد و محیط زیست متوقف شده است. اطلاعات اولیه حکایت از آن دارد که یک مشکل فنی در سیستم سوخت‌رسانی این خودروها دلیل اصلی عدم کسب مجوزهای لازم برای ترخیص بوده است. خودروهای مذکور در حال حاضر در اختیار سازمان اموال تملیکی بوده، اما باتوجه به هزینه‌های بالای انبارداری و گمرکی فعلاً هیچ مشتری برای خرید این خودروهای چینی وجود ندارد.

یک مقام مطلع در این خصوص می‌گوید هزینه‌های اولیه برای ترخیص این خودروها در یک ارزیابی اولیه حدود 20 میلیارد تومان اعلام شده است. علاوه بر این متقاضی باید برای خرید هر خودرو مبلغ حدودی 8 میلیون تومان را به حساب دولت واریز کند. همه این موارد در صورتی انجام خواهد شد که مجوزهای لازم از سوی سازمان استاندارد صادر شود.

همچنین بر اساس اطلاعات کسب‌شده رایزنیهایی با یکی از نهادهای نظامی برای واگذاری این خودروها جهت استفاده در معابر غیرشهری انجام شده که هنوز از نتیجه این مذاکرات خبری در دست نیست.