۰ نفر

خودروهای آلاینده از امروز ۵۰هزار تومان جریمه می‌شوند

۱ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۰۲
کد خبر: 226990
خودروهای آلاینده از امروز ۵۰هزار تومان جریمه می‌شوند

پس از توقف حدود ۳هفته‌ای از امروز طرح کاهش دوباره به خیابان‌های پایتخت بازمی‌گردد تا خودروهای فاقد معاینه فنی را در هر روز ۵۰هزار تومان جریمه کند.

    به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری، طرح کاهش که در فاز نخست قرار است گامی برای کنترل معاینه فنی خودروهای سواری باشد، در واقع بازگشتی به قانون اخذ معاینه فنی برای خودروهای سواری است که از 11سال پیش به‌صورت جدی در تهران اجرایی شده و راهی برای کاهش تصادفات خطرساز و آلودگی هواست. 80درصد آلودگی هوا را خودروهای تهرانی پدید می‌آورند و از میان آنها، خودروهای فاقد معاینه فنی سهم بالایی در خاکستری کردن هوا دارند.

مصوبه‌ای برای اجرای قانون

براساس مصوبه شورای‌عالی ترافیک طرح کاهش از اول شهریور در مرحله ارشادی کلید خورد و از ابتدای مهر در مرحله جریمه‌ای هر خودروی فاقد معاینه فنی را 50هزار تومان جریمه کرد اما در کمتر از یک هفته پلیس آن را متوقف کرد. تنها دلیل این اقدام ناگهانی نیز صف خودروهایی بود که پس از 11سال بی‌قانونی، تن به قانون معاینه فنی داده اما به زعم پلیس از اجرای قانون نگران بودند.

سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور تهران در این‌باره با اشاره به اجرای طرح کاهش و جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی از ابتدای مهر، گفت: با توجه به اینکه بسیاری از خودروهای شهر تهران فاقد معاینه فنی بودند، تصمیم گرفته شد تا جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی از طریق دوربین‌های طرح زوج و فرد متوقف شود و چند روزی به رانندگان فرصت داده شد تا به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده و برگه معاینه فنی مجاز بگیرند. وی ادامه داد: در این مدت البته طرح اجرا شده و مأموران پلیس راهور در شهر خودروهای فاقد معاینه فنی را شناسایی و جریمه می‌کردند.

رئیس پلیس راهور تهران با بیان اینکه اجرای طرح کاهش در تهران متوقف نشده بود، تاکید کرد: با پایان مهلت داده شده، از شنبه اول آبان‌ماه تمامی خودروهای فاقد معاینه فنی معتبر توسط دوربین‌های محدوده زوج و فرد اعمال قانون می‌شوند. حسینی در مورد معاینه فنی معتبر گفت: خودروهایی که معاینه فنی خود را از مراکز سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی کشور) دریافت کرده باشند دارای معاینه فنی معتبر شناخته می‌شوند. همچنین خودروهایی که تاکنون معاینه فنی دریافت نکرده‌اند و نمی‌توانند در صف‌های طولانی معاینه فنی تهران قرار بگیرند، می‌توانند با مراجعه به مراکز اطراف تهران که متصل به سامانه سیمفا هستند، معاینه فنی دریافت کنند.

هزاران خودروی متخلف

از ابتدای طرح کاهش یعنی اول شهریور 95تا پایان هفته گذشته 255هزاردستگاه خودرو معاینه فنی خود را دریافت کرده‌اند. این در حالی است که تا پایان مرداد از 1.8میلیون خودروی تهرانی واجد شرایط، حدود1.2میلیون دستگاه معاینه خود را دریافت کرده بودند و تنها 600هزار خودرو باقی مانده بودند که هنوز به قانون تن نداده بودند. حال و در آستانه فصلی دیگر از اجرای طرح کاهش، حدود400هزار خودرو هنوز معاینه فنی خود را دریافت نکرده‌اند. این عدد پیش‌بینی مدیریت شهری برای خودروهای آلاینده‌ای است که سال تا سال معاینه فنی نمی‌گیرند و بیشتر کاربراتوری و فرسوده هستند.

بی‌توجهی به آلاینده بودن خودروها

روز گذشته مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران از مراجعه نکردن ۴۰۰هزار خودروی مشمول معاینه فنی به مراکز معاینه فنی خبر داد. این در حالی است که پلیس با توقف طرح کاهش فرصت بیش از 3هفته‌ای را برای این مالکان این خودروها درنظر گرفته بود. حسینی‌منش با بیان اینکه علت مردودی ۱۵درصد از خودروهای مردودشده به‌دلیل آلایندگی بوده است، گفت: این در حالی است که در گذشته تنها ۷درصد خودروها به‌دلیل آلایندگی در تست‌ها مردود می‌شدند. وی با اشاره به اجرای دوباره طرح کاهش از امروز تأکید کرد: تمام ایام هفته حتی پنجشنبه و جمعه مراکز معاینه فنی شهر تهران از ساعت ۷:۳۰ تا ۲۴ آماده پذیرش خودروها هستند.