۰ نفر

وزن‌کشی واردکننده‌ها و تولید‌کننده‌های خودرو

۲ اسفند ۱۳۹۵، ۷:۳۹
کد خبر: 177924
وزن‌کشی واردکننده‌ها و تولید‌کننده‌های خودرو

بالاخره طلسم 12 ساله برگزاری نمایشگاه خودروی تهران شکسته شد؛ اما نه در خیابان سئول که چند ده کیلومتر آن طرف‌تر و در انتهای اتوبان امام علی (ع). در آخرین نقطه‌ای که تهران را وارد جاده قم- تهران می‌کند؛ نمایشگاهی که به نام شهر آفتاب مشهور شده است و پیش از این نیز میزبان نمایشگاه کتاب بود.

اگرچه نمایشگاه خودرو با همه حاشیه‌های جذابش توانست روی نمایشگاه کتاب را ازشلوغی بازدید‌کننده سفید کند، اما ترافیک چند کیلومتری دو روزآخرهفته یعنی پنجشنبه و جمعه در مبادی ورودی به نمایشگاه مواجه شد که به خوبی نشان داد نام خودرو، تنها مزیت قابل اتکایی است که می‌تواند نمایشگاه را در هر نقطه‌ای از کشور که برگزار شود شلوغ کند. حال سئول باشد یا انتهای اتوبان امام علی یا حتی دورترین نقطه از هر شهری.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ، مدت‌ها بود که تهران میزبان نمایشگاه خودرو نبود؛ دلایل زیادی از جمله شلوغی و محل نامناسب برگزاری را برای عدم برگزاری این نمایشگاه عنوان می‌کردند. از همین رو، محل برگزاری نمایشگاه را به شهرهای دیگر انتقال دادند. برگزاری نمایشگاه خودرو به صورت استانی وحتی گاهی با نام بین‌المللی سبب شد تا تنور نمایشگاه خودرو داغ بماند. تنوری که هر بار هم با استقبال خوب مردم مواجه شده است. گویا باید برای استقبال از هر نوع نمایشگاهی ابتدا نام «خودرو» را در عنوان نمایشگاه قرار داد تا شاهد استقبال خوب مردم باشیم.

داستان نمایشگاه 12 ساله تهران بازمی‌گردد به آخرین سال دولت هشتم. آن زمانی که محمود احمدی‌نژاد شهردار بود، نه رییس دولت نهم. آخرین نمایشگاه خودرو با آماج شدید اتهامات و ایرادات مواجه شد تا مسوولان وقت را مجاب به تغییر جایگاه برگزاری نمایشگاه کند. در نهایت کار به جایی رسید که بساط برگزاری نمایشگاه خودرو برچیده شد.

البته این حکم نانوشته تنها برای نمایشگاه خودرو ثبت شد. با این حال زمانی که دولت به دست شهردار دولت هشتم رسید هم دیگر مجالی برای تغییر نیافت. دولت وقت هم تمایلی نداشت که حکم زمان شهرداری خود را که برای دولت هشتم صادر کرده بود، نفی کند و حرف از برگزاری نمایشگاهی بزند که خود، خواهان توقف برگزاری آن بوده است. با این حال نمایشگاه‌های دیگر به میزبانی خیابان سئول برگزار شد و اثری از خودرو نبود.

به این ترتیب تنها تهرانی‌ها بودند که دیگر روی برگزاری نمایشگاه خودرو را ندیدند. در سایر شهرها مثل شیراز و کرمان، مشهد و اصفهان و تبریز نمایشگاه‌های خودرویی برگزار شد. حالا بعد از 12 سال نمایشگاه خودرو به تهران برگشته، آن هم به شهر آفتاب. برگزاری نخستین نمایشگاه کتاب در این شهرک نمایشگاهی موجب شد تا حسرت 12 ساله تهرانی‌ها هم تمام شود و زمینه برگزاری نمایشگاه خودروی تهران هم میسر شود.

در کنار همه حاشیه‌های برگزاری نمایشگاهی که برچسب عدم برگزاری 12 ساله دارد، شاید یکی از جذابیت‌های نمایشگاه امسال است. البته توجه حضور پررنگ بخش خصوصی و کمرنگ بخش دولتی در کنار رونمایی‌هایی که انجام شد، به نظر می‌رسید این نمایشگاه را به مکانی برای معرفی محصولات پسابرجامی مبدل کرده بود.

البته شاید یکی از دلایل این امر را بتوان در صحبت‌هایی جست‌وجو کرد که در نخستین سفر رییس‌جمهور و تیم اقتصادی‌اش به داووس داشتند، ربط داد. آن روزها که تازه دولت یازدهم بر مسند قدرت نشسته بود و حسن روحانی رییس‌جمهور در جمع هیات‌های خارجی از درهای باز ایران به روی سرمایه‌گذاران خارجی صحبت کرد، حتی عنوان کرد که سرمایه‌گذاران می‌توانند مالکان شرکت‌های خودروسازی ایرانی شوند. موضوعی که موجب شد تا شرط سرمایه‌گذاری در بخش خودرویی ایران به عنوان پیش‌فرض تمام قرادادهای صنعتی قرار گیرد و در عین حال صادرات رکن دیگر قرادادهای خارجی باشد.

حضور با محصولات قدیمی

نیم‌نگاهی به حاضران در نمایشگاه نشان می‌دهد هر چند که دو جاده مخصوصی آبی و نارنجی که در تمام نمایشگاه‌های خودرویی محصولات خود را با مجموعه گسترده‌ای به نمایش می‌گذاشتند، نشان می‌دهد در شهر آفتاب این دو خودروساز با توافق دقیقه 90 به غرفه‌های کوچکی رضایت دادند و تنها با عرضه محصولاتی که تاکنون بارها خبر از ورود آنها در پایان سال 95 مطرح شده بود یا حداکثر گفته بودند نیمه نخست سال 96 قرار است به بازار عرضه شود، در واقع خودروی تازه‌ای برای عرضه نداشتند.

به اندازه‌ای که نقش خودروسازان ایرانی در این نمایشگاه کمرنگ است، در مقابل واردکنندگان پر قدرت وارد عرصه شده‌اند. آنها با ثبت بیش از 20 رونمایی برای سبک وزن‌ها و سنگین‌وزن‌ها نمایشگاه تهران را به نمایشگاهی برای رونمایی خودروهای وارداتی و نیمه تولید داخل مبدل کردند.

در طول چهار روز برگزاری نمایشگاه، سنگین‌وزن‌ها به خوبی به بازاریابی مشتریان پرداختند و وارد‌کنندگان و مونتاژ کاران داخلی هم در گپ و گفت‌های حاشیه نمایشگاه گویی به وجد آمده و به عرض اندام تولیدات دولتی پرداختند. رقابتی البته به مراتب نابرابر. در این روزها سبک وزن‌ها با رونمایی رسمی 11 خودرو و البته عرضه خودروهای پژو که پیش از این رونمایی شده بودند و مشتریان عام نتوانسته بودند آنها را از نزدیک ببینند، رکورد‌دار رونمایی خودرویی شدند، تا در فصل خرید و فروش نوروزی لیست خریدارهای خودرویی رشد چشمگیری یابد. در همین حال سنگین‌وزن‌ها هم با رونمایی از 6 سنگین‌وزن توانستند به خوبی پاسخگوی نیاز سنگین‌وزن‌هایی باشند که سال‌ها برای نوسازی خودروهای خود منتظر ایجاد شرایط خاص بودند.

تکیه بر توان داخل

در نخستین نمایشگاه بین‌المللی خودرو شهر آفتاب تهران غرفه‌ای کوچک اما پر جنب و جوش توجه بسیاری از مردم و اصحاب رسانه را به خود جلب کرد. ترکیبی از دانش که هدف مشترک دو خودرو مهندسی شده دست‌ساز اسپرت به نام‌های توفان ۱ و ۲ در کنار مدل مفهومی از خودرویی طراحی شده از سوی طراحان ایرانی بود. این ویژگی شالوده چیدمان غرفه‌ای شد که هم بازدید‌کننده‌ها را به سوی خود جلب می‌کرد و هم توانست گروه مارد را معرفی کند. مارِد در گویش‌های قدیمی ایرانی به معنی تند و تیز است