۰ نفر

بازار خودروهای چینی در ایران رو به انقراض

۶ مهر ۱۳۹۵، ۰:۰۹
کد خبر: 148074
بازار خودروهای چینی در ایران رو به انقراض

خودروهای چینی که در سال 2011 با رقم 18/5 میلیون دستگاه خودرو توانستند جایگاه خود را به عنوان پرفروش ترین خودرو حفظ کنند و بخش زیادی از بازارهای جهانی علی الخصوص بازار ایران را به دست بگیرند، در حال حاضر با عدم استقبال مردم رو به رو شده و دیگر مثل گذشته در خیابان های ایران تاخت و تاز نمی کنند.

در این میان انعقاد قراردادهای جدید ایران با کشورهای خارجی و مذاکره برای ورود خودروهای ارزان قیمتی که محصول چین نیستند، زمینه را برای کمرنگ شدن هر چه بیشتر حضور این نوع خودرو در بازار داخلی فراهم کرده است به طوری که مسوولان خودرو نیز بر این امر صحه می گذارند و هر یک دلایلی را در این خصوص شرح می دهند.

کاهش استقبال مردم از خودروهای چینی

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از هدف و اقتصاد، در همین راستا ابراهیم احمدی، رییس انجمن قطعه سازان استان اصفهان می گوید: در حال حاضر فروش خودروهای چینی نسبت به گذشته کاهش یافته و مردم مانند قبل از این خودروها استقبال نمی کنند.

وی در خصوص دلیل کاهش استقبال مردم از خودروهای چینی اظهار می کند: ابتدا مردم به دلیل ظاهر لوکس و قیمت ارزان از ماشین های چینی استقبال کردند ولی با گذشت زمان، به لحاظ کیفی و خدمات پس از فروش به نسبت خودروهای دیگر با مشکلات زیادی مواجه شدند و رفته رفته از این خودروها فاصله گرفتند.

بهرام شهریاری، عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان در این باره می گوید: کیفیت پایین خودروهای چینی و ورود خودروهای رقیب در میدان، دو دلیل عمده کاهش استقبال مردم از این نوع خودرو است.

ورود خودروهای جدید خارجی ارزان قیمت به ایران

احمدی در خصوص ورود خودروهای خارجی زیر 30 میلیون تومان به ایران بیان می کند: در این زمینه مذاکراتی بین خودروسازان داخلی و خارجی صورت گرفته اما هنوز عملی شدن آن قطعی نشده است.

وی ادامه می دهد: اگر این کارعملی شود و این خودروها هر چه سریع تر به بازار ایران بیایند، قطعاً مردم این خودروها را انتخاب و به بازار خودروهای چینی خاتمه می دهند.

شهریاری نیز در این باره اظهار می کند: ورود این خودروها نه تنها بر بازار خودروهای چینی بلکه بر خوردهای وارداتی نیز تأثیر می گذارد.

وی ادامه می دهد: با اینکه این قراردادها تنها در حد صحبت است و هنوز اجرایی نشده اما همین بحث و مذاکره در این خصوص باعث شده که افراد به امید عملی شدن این موضوع از خرید دست نگه دارند و سراغ ماشین های چینی نروند.

عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان متذکر می شود: اما خودروسازان ما باید هشیار باشند و تمام جوانب را بسنجند و نگذارند که با ورود این خودروها بازار خودرو داخلی کامل از دستشان برود.

انعقاد قراردادهای جدید با شرکت های خارجی

شهریاری در این خصوص اظهار می کند: در حال حاضر قردادهایی به مرحله انعقاد رسیده است و اگر این قردادهای به گونه ای باشد که شرکت های خارجی پژو، رنو و ...بتوانند در این جا سهام دار یا شریک شوند و درسرنوشت خودروی ما دخیل شوند گامی رو به جلو برای بازار ما محسوب خواهد شد.

وی می افزاید: خودروسازهای ما نیز باید جامع نگر باشند و بتوانند همه وجوه را ببیند و برنامه ریزی استراتژیکی را در این زمینه پیاده کنند.

قدرت خرید مردم را باید بالابرد

شهریاری در این خصوص می گوید: باید به قدرت خرید مردم هم توجه کرد و شرایط مناسب و تمهیداتی از قبیل ارائه وام های بالا با سود متعارف برایشان ایجاد نمود، زیرا تا قدرت خرید افراد بالا نرود هر چقدر هم که شرایط بازار خودرو مناسب شود مثل یک تب چند روزه است که بعد از مدتی فروکش می کند.

شاه کلید پایان دادن به بازار خودروهای چینی

احمدی در خصوص بهترین راه برای خاتمه دادن به بازار خودروهای چینی خاطر نشان می کند: حفظ قیمت واقعی دلار و افزایش بهبود کیفی در تولیدات داخلی دو شاه کلیدی است که می تواند سهم عمده در کاهش بازار خودروهای چینی ایفا نماید .شهریاری نیز در این خصوص می گوید: مردم هنوز به خودرو به عنوان کالای سرمایه ای نگاه می کنند تا کالاهای مصرفی. از این رو انتظار دارند وقتی خودرویی را می خرند برایشان سهل الفروش باشد که خودروهای چینی این گونه نیستند، از این رو ایجاد امکاناتی از قبیل لحاظ کردن قیمت مناسب ، ایجاد تنوع، افزایش کیفیت و ارائه خدمات پس از فروش مطلوب در بازار تولیدات داخلی از جمله عواملی هستند که مردم را به سمت خرید خودروهای داخلی ترغیب می نماید.

در پایان...

تولیدکنندگان خودرو نباید بازار داخلی را به دست فراموشی بسپارند بلکه می بایست آگاه و سنجیده عمل نمایند و کیفیت را به عنوان مهم ترین عنصر هر کالایی در بازار خودروی داخلی افزایش دهند تا از این طریق زمینه استقبال مردم از بازار داخلی و کناره گیری از بازار خودروهای چینی را فراهم نمایند