۰ نفر

موج عرضه‌های خصوصی‌سازی در فرابورس

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۳:۰۴
کد خبر: 1603

نمادهای پرطرفدار روزهای اخیر نه تنها شاهد کاهش معاملات خود بودند، بلکه دیگر صف خریدی برای آنها به چشم نخورد و با افت نرخ همراه شدند.

هدیه لطفی، دنیای اقتصاد: بازار فرابورس آخرین روز کاری هفته را در حالی با کمبود نقدینگی پشت سر گذاشت که اطلاعیه عرضه بلوکی سهام 5 شرکت در فرابورس نیز نتوانست موج رکود را کمرنگ کند. براساس آگهی منتشر شده، بلوک‌های 89/19 درصدی پتروشیمی داراب، 70 درصدی پتروشیمی بیستون و بلوک‌های 100 درصدی تولید نیروی برق سنندج، پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی و تولید نیروی برق آبادان در بازار فرابورس عرضه خواهند شد.

بلوک پتروشیمی داراب در تاریخ 24 خردادماه و به قیمت پایه هر سهم 1583 ریال روی میز فروش قرار می‌گیرد.

قیمت پایه عرضه سهام‌های تولید نیروی برق سنندج 24 هزار و 704 ریال، تولید نیروی برق آبادان 26 هزار و 727 ریال، پتروشیمی 684 میلیون و 470 هزار ریال در نظر گرفته شده و بلوک‌های مزبور به ترتیب از تاریخ 20 خرداد تا 23 خرداد عرضه خواهد شد.

از سوی دیگر بازار فرابورس روز گذشته را با جابه‌جایی بیش از 20 میلیون اوراق بهادار به ارزش 5/134 میلیارد ریال سپری کرد که بانک ایران‌زمین با معاملات 5/10 میلیون سهمی خود بیشترین نقش را در مبادلات دیروز داشت. این در حالی است که نمادهای پرطرفدار روزهای اخیر نه تنها شاهد کاهش معاملات خود بودند، بلکه دیگر صف خریدی برای آنها به چشم نخورد و با افت نرخ همراه شدند. در این میان می‌توان به افت قیمت نمادهای فولاد آلیاژی یزد، ذوب‌آهن اصفهان و فولاد صبانور اشاره کرد که تمامی آنها افت نرخی در محدوده دو درصد را ثبت کردند.

افزون بر این، در بازار دیروز اوراق اجاره جوپار و مشارکت مسکن مهر با مبادلات 2/25 و 2/21 میلیارد ریالی خود بیشترین نقش را در رشد ارزش معاملات داشتند. در بازار پایه نیز 15 نماد شاهد جابه‌جایی سهام خود بودند که بهشت پارس و پتروشیمی امیرکبیر هر کدام به ترتیب با جابه‌جایی 573 و 323 هزار سهم در رتبه‌های نخست قرار گرفتند. همچنین در این بخش از بازار 100 هزار سهم «بورس» به ارزش 550 میلیون ریال و 10 هزار سهم «فرابورس» به ارزش 50 میلیون ریال به صورت توافقی معامله شد.

افزون بر این طی هفته جاری حدود 96 میلیون برگه اوراق بهادار در 23 هزار و 989 مرتبه در میان سهامداران فرابورسی جابه‌جا شد و ارزش کل معاملات به رقم 639 میلیارد و 331 میلیون ریال رسید که بیشترین آمار مربوط به مبادلات روز یکشنبه بود. در این هفته نوسانات زیادی در بازار مشاهده شد و در کل هفته‌ چندان پراقبالی برای فرابورس نبود که آمارها حکایت از این موضوع دارد؛ به طوری که بیشترین حجم معاملات تنها معادل 24 میلیون سهم و بیشترین ارزش مبادلات نیز 193 میلیارد ریال بود.