۰ نفر

واکنش آمریکا به مهلت دادن FATF به ایران

۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۲۱:۴۹
کد خبر: 309020
واکنش آمریکا به مهلت دادن FATF به ایران

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در بخش حمایت مالی از تروریسم گفت: از ایران انتظار داریم به سرعت تعهداتی که مدت‌ها پیش در سطح بالایی تقبل کرده بود را اجرا کند.

به گزارش رادیو لیبرتی اروپا، گروه اقدام مالی تا فوریه ۲۰۱۹ به ایران مهلت داده است تا اصلاحات لازم را برای رسیدن به استاندارهای بین‌المللی اعمال کند که در غیر این صورت اقتصاد ایران با چالش هایی رو به رو است و تحریم‌های بیشتری را متحمل خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، گروه اقدام ویژه مالی در نوزدهم اکتبر به ایران هشدار داد اگر به تعهدات خود عمل نکرده و قوانینی علیه حمایت مالی از گروه‌های تروریستی وضع نکند، ایران را در لیست سیاه قرار خواهد داد.

این گزارش با اشاره به تصویب چند قانون در مجلس ایران، علیه حمایت مالی تروریسم برای اتخاذ استاندار های جهانی آورده است که گروه اقدام معتقد است تنها به قوانینی که کاملا پروسه تدوین و تصویب  قانونی را طی کرده باشند رسیدگی خواهد کرد.

مارشال بیلینگزلی، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در بخش حمایت مالی تروریسم که ریاست نشست اخیر FATF را برعهده داشت در این مورد گفت: ما از ایران انتظار داریم به سرعت تعهداتی را که مدت ها پیش در سطح بالایی تقبل کرده بود اجرا کند.

وی افزود: در این راستا ما انتظار داریم ایران تمام این اقدامات و قوانین را تا ماه فوریه رعایت کند. اگر تا ماه فوریه ایران به این شکل عمل نکرده باشد، ما قدم های بعدی را برخواهیم داشت.

بلینگزلی گفت که گروه اقدام تا کنون موضعش این بوده است که تصمیم قبلی خود مبتنی بر در لیست سیاه قرار دادن ایران را به تعویق بیندازد.

قرار دادن کشوری در لیست سیاه از طریق این سازمان می تواند منجر به محدودیت‌ها و تحریم هایی در زمینه داد و ستد با آن کشور شود. این امر می‌تواند در شرایطی که آمریکا از توافق هسته‌ای ایران با قدرت های جهانی در سال 2015، خارج شده و به سمت مسدود کردن سرمایه‌گذاری خارجی در ایران قدم برداشته است، تا حد زیادی به سرمایه‌گذاری جهانی آسیب وارد کند.

کشورهایی مانند بریتانیا، فرانسه و آلمان در تلاش هستند تا برخی راه‌های ارتباطی اقتصادی با ایران را در میان فشارهای آمریکا برای اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران، باز نگه دارند. این کشورها ایران را تشویق کرده‌اند تا خواسته‌های گروه اقدام ویژه مالی را برآورده کند.

تحلیل‌گران معتقدند اگر ایران فرصت ماه فوریه را از دست بدهد و وارد لیست سیاه شود، این امر تا حد زیادی تلاش‌های اروپایی‌ها را در حق ایران بی‌اثر خواهد کرد.

گروه ویژه اقدام مالی در آخرین نشست خود در روز جمعه اعلام کرد که ایران تا ماه فوریه مهلت دارد تا اصلاحات لازمه برای رسیدن به استاندارهای بین‌المللی را اعمال کند وگرنه با عوقب آن مواجه خواهد شد.

آمریکا در این اجلاس تلاش داشت تا اقدامات مقابله‌ای علیه ایران که از تیرماه 1395 و در حین اجرای برجام تعلیق شده بودند را مجدد وضع کند، اما این تلاش‌ها با نگاه بی‌طرفانه و فنی اکثریت قاطع اعضای این گروه ناکام مانده است.