۰ نفر

گزارش الاخبار:

تلاش ولیعهد سعودی برای یافتن سپربلا

۲۷ مهر ۱۳۹۷، ۲۳:۵۱
کد خبر: 308814
تلاش ولیعهد سعودی برای یافتن سپربلا

یک رسانه لبنانی در گزارشی تحلیلی به بررسی شرایط رژیم سعودی در سایه بحران ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد این رژیم و فرضیه‌های دست داشتن عناصر اطلاعاتی سعودی در قتل او به فرمان بن سلمان پرداخت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم ، روزنامه لبنانی الاخبار در گزارش خود با عنوان "خون خاشقجی حاکم سعودی را محاصره کرده است"، نوشت: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در تلاش برای یافتن "سپر بلایی" است تا تقصیر را به گردن او انداخته و اتهام وارده به خودش مبنی بر به قتل رساندن خاشقجی را سلب کند. اما روند تحقیقات همراه با درز اطلاعات، بن سلمان را در مسیر نامعلومی قرار داده است. نشانه های این مسیر نامعلوم روز گذشته با تشدید بی سابقه موضع غربی ها در قبال (بن سلمان) حاکم فعلی عربستان نمایان شد. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا رهبری این امر را به عهده داشت و سپس امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه به ترامپ ملحق شد و با هماهنگی آلمان، انگلیس و هلند، ریاض را را تحریم کردند.

فرصت ها برای ولیعهد سعودی به منظور شانه خالی کردن از مسئولیت قتل خاشقجی در درون کنسولگری کشورش در استانبول کاهش می یابد. دیگر جای فراری از این واقعیت آشکار شده در نزد دستگاه های اطلاعاتی کشورهای هم پیمان ریاض به ویژه آمریکا نمانده است که ترامپ روز گذشته ابراز عقیده کرد که خاشقجی "چه بسا مرده" است و ریاض را به عواقب "بسیار شدید" تهدید کرد.

مواضع هم پیمانان عربی ریاض روز گذشته نشان داد که برای آنها حقیقتی روش شده است. از این رو، ماکرون تعلیق سفرهای سیاسی به عربستان را با هماهنگی آلمان و انگلیس و هلند اعلام کرد. این اعلام همزمان با ابراز عقیده ترامپ درخصوص مرگ خاشقجی بود و اینکه در صورت اثبات دست داشتن ریاض در این مرگ، عواقب وخیمی در انتشار ریاض خواهد بود. ترامپ فرصتی برای سعودی ها باقی نگذاشت. مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا نیز بعد از نشست اخیر خود با ترامپ در دفتر کاخ سفید درپی بازگشت از ریاض و آنکارا گفت: ریاض "چند روز" برای ارائه توضیحات درخصوص سرنوشت خاشقجی فرصت دارد. با وجود اینکه ترامپ اعلام کرد که منتظر جزئیات "سه تحقیق جداگانه برای روشن شدن واقعیت" است، اما گفته ای روز گذشته او به منزله آخرین هشدار به شمار می رود زیرا واشنگتن احساس می کند که هزینه های "لاپوشانی" به نفع بن سلمان در سطح داخلی در سایه فشارهایی که آینده ترامپ را در کنگره به خطر می اندازد، گزاف است. ترامپ می داند که مسئولیت در سطح بین المللی به گردن می افتد زیرا خاشقجی در آمریکا زندگی کرده است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه این موضوع را دیروز متذکر شد.

نتایج "تحقیقات بی سر و صدا" همراه با درز اطلاعاتی درباره آن به طور تقریبا نهایی دست داشتن شخصی بن سلمان در ریختن خون خاشقجی را نشان می دهد. روز گذشته کشف ارتباط "باند" مجری ترور خاشقجی که نزدیک به ولیعهد سعودی است، برملا شد. نخستین متهم به هماهنگی عملیات ترور، ماهر عبدالعزیز مطرب افسر سابق دستگاه اطلاعاتی سعودی است که مطالب درز کرده در دو روز پیش فاش کرد که دو هواپیمای اختصاصی را اجاره کرده بود که مجریان ترور را حمل می کردند. او همچنین در روز قتل خاشقجی تماس های تلفنی برقرار کرد که چهار مورد آن با دفتر منشی بن سلمان بود.

شبکه الجزیره قطر روز گذشته چهار تصویر از تحرکات ماهر در استانبول را نشان داد و روزنامه واشنگتن پست آمریکا نیز هویت باند مجری ترور را فاش کرد.

افشای ارتباط های بن سلمان با "باند" ترور، مانع از آن می شود بن سلمان هر یک از آنها را "سپر بلا" کند، اما امکان درخواست استرداد افراد مورد پیگرد از طریق اینترپل -در صورت دست داشتن آنها در قتل خاشقجی- ولیعهد سعودی را در گردان دیگری گرفتار می کند، زیرا تحویل آنها به منزله دست برداشتن از "صندوق سیاهی" است که همه ابهامات پرونده را حفظ می کند. اما تحویل ندادن آنها نیز ولیعهد سعودی را با اتهام ابدی روبرو می کند.

بعد از گذشت دو هفته از تحقیقات و بیرون نیامدن نتیجه ای با وجود دوبار ورود به کنسولگری و منزل کنسول سعودی، جستجو درباره خاشقجی همچنان ادامه دارد. به نوشته روزنامه ینی شفق، پلیس ترکیه از روز گذشته تفتیش سه منطقه را که گمان می رود جسد خاشقجی در یکی از آنها باشد. تعیین این مناطق براساس حرکت 16 خودروی دیپلماتیک کنسولگری سعودی صورت گرفت. این خودروها شب ناپدید شدن خاشقجی از کنسولگری بیرون آمدند و درپی آن، اثر آنها گم شد. ینی شفق به نقل از منابعی در پلیس ترکیه نوشت: هدف این خودروها ، گمراه کردن بوده است و ماهر مطرب محل جسد را می داند.