۰ نفر

کمیسیون مشترک برجام در نیویورک برگزار می‌شود

۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۲۰:۲۲
کد خبر: 302013
کمیسیون مشترک برجام در نیویورک برگزار می‌شود

وزرای خارجه ایران و 5 عضو باقی مانده از 1+5 سابق، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، یکی دیگر از نشست‌های کمیسیون مشترک برجام را برگزار می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، وزرای خارجه ایران و ۱+۴، روز دوشنبه در حاشیه برگزاری هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، گرد هم می‌آیند و یکی دیگر از نشست‌های کمیسیون برجام را برگزار می‌کنند؛ نشست‌های این کمیسیون معمولاً در وین برگزار می‌شود.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که کم‌تر از ۲ ماه دیگر، دومین دور تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اجرایی و فروش نفت خام ایران با محدودیت‌هایی مواجه می‌شود. بانک مرکزی ایران هم هدف تحریم‌های ۱۳ آبان است.

اروپایی‌ها برای ادامه حیات برجام، پیشنهادهایی از جمله متمرکز کردن تراکنش‌های مالی به تبادلات بین بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی و ایران را ارائه داده‌اند. از آن سو آمریکایی‌ها حتی با شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی همکار با ایران جلساتی داشته و ضمن ایجاد هراس از تبعات ادامه کار با ایران، برای آنها در دیگر بازارهای بین‌المللی بازاریابی کرده‌اند.

در همین احوال، نشست مجمع عمومی سازمان ملل به محملی دیگر برای بررسی میزان جدیت امضا‌ءکنندگان برجام برای ادامه حیات آن بدل شده است. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که کشورش این روزها رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد است، گفته که در همان روزهای برگزاری مجمع عمومی، یک نشست ضدایرانی در شورای امنیت برگزار می‌کند.

حالا رویترز گفته که اروپایی‌ها همزمان با برگزاری نشست مجمع عمومی، نشست کمیسیون مشترک برجام را برگزار می‌کند. رویترز نوشته که دستور کار این نشست «متقاعد کردن تهران به ادامه احترام به محدودیت‌های برجامی مرتبط با برنامه هسته‌ای با وجود خروج واشنگتن از توافق» است.

یک دیپلمات ارشد اروپایی که مدعی حمایت از برجام در برابر «تندروهای ایرانی» است به رویترز گفته: «رئیس‌جمهور روحانی برای حمایت از توافق (هسته‌ای) در مواجهه با تندروها، به مهمات نیاز دارد. او محتاج این است که ما این مهمات را به او برسانیم. ما تلاش خود را می‌کنیم ولی اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، توان ما محدود است.»

پس از خروج آمریکا از برجام و تهدید شرکت‌های بین‌المللی و به خصوص اروپایی در خصوص تبعات ادامه کار با ایران، تهران چند هفته به اروپایی‌ها مهلت داد که تضمینی قطعی و عملی برای حفاظت از منافع اقتصادی ایران در برابر این بدعهدی آمریکایی‌ها ارائه دهد.

یک دیپلمات اروپایی دیگر با اشاره به همین وعده محقق‌نشده اروپایی‌ها گفته: «آنها (دیپلمات‌های ایرانی) دائماً به ما می‌گویند که شرایط فاجعه‌بار است و می‌خواهند یا از برجام خارج شوند و یا فقط بخشی از آن را اجراء کنند. این چیزی است که همیشه می‌گویند ولی فعلاً که به اجرای برجام ادامه می‌دهند.»

این دیپلمات اروپایی از زبان تهدید هم استفاده کرده و گفته: «ما به آنها هشدار می‌دهیم که اگر از توافق خارج شوند، آن که بیش از همه آسیب می‌بیند، ایران است.»