۰ نفر

با کاهش نگرانی‌ها از جنگ تجاری چین و آمریکا؛

سهام جهان به بالاترین سطح در ۶ ماه گذشته رسید

۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۹:۰۶
کد خبر: 302001
سهام جهان به بالاترین سطح در ۶ ماه گذشته رسید

با کاهش نگرانی‌های سرمایه‌گذاران از تاثیر آخرین تبادل تعرفه‌ها بین ایالات‌ متحده و چین بر اقتصاد، سهام جهان به بالاترین سطح خود در بیش از ۶ ماه گذشته رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، در حالی‌که سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیدند تاثیر آخرین تبادل تعرفه‌ها بین ایالات‌متحده و چین، از آن‌چه قبلا می‌ترسیدند، کمتر خواهد بود، سهام جهان به بالاترین سطح خود در بیش از ۶ ماه گذشته رسید.

سهام اروپایی معاملات امروز خود را با قدرت آغاز کردند؛ شاخص پن‌یوروپین استاکس۶۰۰ در ابتدای معاملات ۰.۶ درصد رشد کرد.

با گمانه‌زنی‌ها در مورد این که پکن برای از بین بردن تاثیر منفی جنگ تجاری، مشوق‌های مالی بیشتری به اقتصاد تزریق می‌کند، سهام چین اوج گرفت و باعث شد گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی، در خارج از ژاپن، ۱.۲۷ درصد جهش کند. این شاخص از پایین‌ترین سطح ۱۴ ماهه خود که در ۱۲ سپتامبر ثبت کرده بود، ۴.۶ درصد بالاتر آمده است.

سهام چین که بیشترین آسیب را از جنگ تجاری متحمل شده بود، به رشد خود ادامه داد. شاخص سی‌اس‌آی۳۰۰  سهام شانگهای و شن‌زن، که هفته گذشته به پایین‌ترین سطح ۲ ساله خود رسیده بود، ۳ درصد جهش کرد و به سوی ثبت بزرگترین سود هفتگی خود در بیش از ۲ سال گذشته، پیش رفت.

نیکی ژاپن ۰.۸ درصد رشد کرد و به بالاترین رکورد ۸ ماهه خود رسید.

تقویت گسترده بازارهای مالی جهان به شاخص سهام جهانی ام‌اس‌سی‌آی کمک کرد تا به بالاترین سطح خود از ۱۳ مارچ تا کنون برسد. این شاخص تا ساعت ۱۶:۳۳ به وقت تهران، توانست ۰.۴ درصد رشد کند و به سوی ثبت بهترین عملکرد هفتگی خود از اوایل می تا کنون پیش می‌رود.

رشد اخیر بازارهای سهام از آنجا آغاز شد که تعرفه‌های آمریکا و چین بر کالاهای یکدیگر، در سطحی کمتر از آن‌چه قبلاً پیش‌بینی می‌شد، وضع شد و این امید را به وجود آورد که شاید دشمنی‌ها بین دو اقتصاد بزرگ دنیا در حال کمتر شدن است.

در بازار ارز، با افت تنش‌های تجاری، تقاضا برای خرید دلار پایین آمد و شاخص دلار در برابر ۶ ارز برتر جهان به پایین‌ترین سطح خود در ۲ ماه اخیر رسید.

در برابر ین اما با افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای جهانی، دلار نرخ خود را تا ۱۱۲.۸۸ ین تقویت کرد که این بالاترین سطح ۲ ماهه آن است. یورو که در معاملات امروز تا بالاترین نرخ ۳ ماهه ۱.۱۸۰۳۰ دلار هم بالا رفته بود، در نرخ  ۱.۱۷۸۵ دلار تثبیت شد.