۰ نفر

در مبادلات بین روسیه و ترکیه؛

روبل و لیر جایگزین دلار می‌شوند

۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۱۰
کد خبر: 292875
روبل و لیر جایگزین دلار می‌شوند

سخنگوی کرملین اعلام کرد: روبل - لیر در مبادلات ترکیه و روسیه به جای دلار استفاده خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، روسیه قصد دارد تا ارز ملی را در تجارت با ترکیه مبنا قرار دهد اما معتقد است که این مسأله نیاز به چکش‌کاری بیشتری دارد. 

روز یکشنبه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که آنکارا آماده می‌شود تا ارز ملی را در مبادلات این کشور با شرکای خود نظیر چین، روسیه، ایران و اوکراین استفاده کند و همچنین به دنبال آن است تا چنین اقدامی را با اتحادیه اروپا نیز کلید بزند.

سخنگوی کاخ کرملین همچنین اعلام کرد که وضعیت اقتصادی و مالی در ترکیه هیچ تأثیری بر اجرای پروژه‌های مشترک دو کشور نخواهد داشت. 

وی همچنین تأکید کرد که شک و تردید درباره حمایت‌های روسیه از ترکیه نادرست است.

بر اساس این گزارش، ارز ملی ترکیه از روز جمعه تاکنون 20 درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است که این بیشتر به دلیل افزایش تعرفه واردات فلزات آلومینیوم و فولاد است که آمریکا تعرفه  20 درصد برای آلومینیوم و 50 درصد برای فولاد برای واردات از ترکیه اعلام کرده است.

پسکوف سخنگوی کاخ کرملین در پاسخ به سؤالی که آیا استفاده از ارزهای ملی در تجارت با ترکیه به نفع روسیه خواهد بود؟ گفت: استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری مسأله‌ای است که توسط روسیه در سطوح مختلف پیگیری می‌شود. پوتین رئیس جمهور روسیه بارها درباره امکان انجام آن بحث و گفت‌وگو کرده است البته این یک کاری است که نیاز به احتیاط دارد اما این برنامه‌ای است که ما به شدت مشتاق انجام آن هستیم تا در مبادلات تجاری و روابط اقتصادی ارزهای ملی را جایگزین کنیم.