۰ نفر

تهدیدترامپ برای تحریم مقام‌های سوئیفت در صورت عدم قطع ارتباط با ایران

۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۲۳:۲۲
کد خبر: 292731
تهدیدترامپ برای تحریم مقام‌های سوئیفت در صورت عدم قطع ارتباط با ایران

یک مقام ارشد کاخ سفید از قصد دولت آمریکا برای قطع دسترسی ایران به «سامانه جهانی پیام‌رسان بین‌بانکی» (سوئیفت) خبر داده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، یک مقام ارشد کاخ سفید از قصد دولت آمریکا برای قطع دسترسی ایران به «سامانه جهانی پیام‌رسان بین‌بانکی» (سوئیفت) خبر داده است. 

 این خبر روز دوشنبه بر اساس سخنان یک مقام ارشد کاخ سفید در یک کنفرانس تلفنی با «کارشناسان ایران» در هفته گذشته گزارش شده است. 

با آنکه ایده قطع دسترسی ایران به این سامانه پیام‌رسان ممکن است موضوع تازه‌ای نباشد، اما آکسیوس بر اساس تحلیل سخنان مقام ارشد آمریکایی آن را عرصه‌ای دیگر برای جدال میان دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» و کشورهای اروپایی دانسته است.

سامانه سوئیفت که تراکنش‌های مالی جهانی را تسهیل می‌کند قبلاً یکبار در سال ۲۰۱۲ تسلیم فشارهای آمریکا روی اروپا شد و با ایران قطع ارتباط کرد. این وضعیت، تا زمان حصول توافق هسته‌ای «برجام» میان ایران و کشورهای ۱+۵ ادامه داشت. 

در پی خروج آمریکا از برجام، «مارک دابوویتز»، مدیر عامل لابی ضد ایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی» (اف‌دی‌دی) که از زمان روی کار آمدن دولت «دونالد ترامپ» به معمار سیاست‌های او علیه ایران تبدیل شده پیشنهاد داده بود سوئیفت برای مجبور کردن اروپایی‌ها به قطع دسترسی ایران مقام‌ها و بانکداران اروپایی را در فهرست تحریم قرار دهد.

بودجه لابی «اف‌دی‌دی» توسط سرمایه‌داران صهیونیست تأمین می‌شود و این گروه ارتباط نزدیکی با حزب «لیکود» رژیم صهیونیستی دارد. در حدود ۱۸ ماهی که از حضور «دونالد ترامپ» در کاخ سفید می‌گذرد، تقریبا سیاستی نبوده که این لابی در قبال ایران پیشنهاد داده باشد و چند ماه بعد به سیاست رسمی او تبدیل نشده باشد.

یک مقام آمریکایی که ارتباط نزدیکی با مقام‌های اروپایی دارد به آکسیوس گفته اروپایی‌ها قصد دارند جلوی فشارهای آمریکا روی سوئیفت برای قطع ارتباط با بانک‌های ایرانی را بگیرند. 

اما، با توجه به گفته‌های مقام‌های دولت ترامپ اینطور برمی‌آید که آنها ممکن است در صورت عدم تبعیت «سوئیفت» از خط آمریکایی حتی مقام‌های این سامانه را هم در فهرست تحریم قرار دهند.  

photo_2018-08-14_00-17-15