۰ نفر

لاوروف و گوترش درباره برجام در مسکو گفت‌وگو کردند

۳۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۵۸
کد خبر: 280079
لاوروف و گوترش درباره برجام در مسکو گفت‌وگو کردند

وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه (امروز) در «مسکو» در خصوص توافق هسته‌ای ایران و 1+5 و مسئله کره شمالی دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش  اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل روز پنجشنبه (امروز) در «مسکو» پایتخت روسیه درباره برجام و پیشرفت‌هایی که در شبه‌جزیره کره حاصل شده است، گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری روسی اینترفکس نیز به نقل از گوترش گزارش کرد که روسیه و سازمان ملل در خصوص اجرای توافقاتی که اوایل امسال در «سوچی» در زمینه فرایند صلح سوریه حاصل آمد، همکاری دارند.

در ماه ژانویه، در کنفرانس تحت حمایت روسیه در سوچی برای رسیدن به صلح در سوریه توافق شد که یک کمیته قانون اساسی در سوریه ایجاد کنند که قرار بر آن شد تا گفت‌وگو درباره ایجاد این کمیته در نشست ژنو ادامه یابد.

لاوروف به خبرنگاران گفت که در دیدار با گوترش در خصوص اوضاع برجام و کره شمالی گفت‌وگو کرده است.

بنا به گفته این دیپلمات ارشد روس، این نشست سازنده و مهم بوده است و گفت: «ما قطعاً درباره اوضاع پیچیده در روابط بین‌الملل گفت‌وگو کردیم».

وزیر امور خارجه روسیه اینگونه توضیح داد:‌«ما درباره سرنوشت برجام بعد از اعلام خروج آمریکا از این سند قانونی بین‌المللی مهم تبادل نظر کردیم. ما همچنین درباره برخی فاکتورهای جدید که موجب خوشبینی‌هایی در زمینه تحولات شبه جزیره کره و اطراف آن شده است، گفت‌وگو کردیم».

لاوروف تصریح کرد که بحث درباره موضوعات کلیدی جهان همچون مسئله سوریه، لیبی و یمن دشوار بود و گفت:‌«ما درباره بحرانی که در قاره آفریقا ادامه دارد و حل آن همچنان مشکل است، گفت‌وگو کرد و به طور مفصل درباره اقداماتی که سازمان ملل می‌تواند برای تسهیل پیشرفت‌ها در تمامی آن موضوعا انجام دهد، بحث کردیم».

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت.  او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد. 

ترامپ سرانجام روز سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.