۰ نفر

یونهاپ: آژانس برای بررسی خلع سلاح اتمی کره شمالی اعلام آمادگی کرد

۵ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۳۰
کد خبر: 274135
یونهاپ: آژانس برای بررسی خلع سلاح اتمی کره شمالی اعلام آمادگی کرد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بررسی و راستی‌آزمایی خلع سلاح اتمی کره شمالی در صورت حصول توافق بین کشورهای مربوطه، اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس،‌خبرگزاری «یونهاپ» کره جنوبی گزارش کرد که «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به «لی ناک یون» نخست‌وزیر کره جنوبی گفته است که آمادگی دارد تا در صورت رسیدن حصول توافق کشورهای مربوطه، راستی‌آزمایی و بررسی خلع سلاح اتمی کره شمالی را برعهده بگیرد.

طبق این گزارش، آمانو این اظهارات را روز جمعه (دیروز) به وقت محلی در حین دیدار با لی که یک روز قبل از آن برای یک دیدار سه روز وارد «اتریش» شده بود، مطرح کرد.

طبق این گزارش، نخست‌وزیر کره جنوبی در این سفر با «لاسینا زربو» رئیس سازمان پیمان جامع منع آزمایش هسته‌ای (CTBTO) روز گذشته در «وین» پایتخت اتریش دیدار و گفت‌وگو کرد.

رؤسای آژانس و CTBTO از خلع سلاح اتمی در شبه‌جزیره کره حمایت کردند و خواستار یک «توافق سیاسی» در این زمینه شدند.

بر اساس گزارش یونهاپ، آمانو به لی گفت که آژانس از نزدیک از طریق تصاویر ماهواره‌ای بر وضعیت برنامه اتمی کره شمالی نظارت دارد و آماده راستی‌آزمایی و بررسی خلع سلاح اتمی کره شمالی است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اینحال، مداخله در سیاست‌های بین‌المللی را رد کرد اما متعهد شد که تا جایی که به مسئله خلع سلاح اتمی کره شمالی مربوط می‌شود، ساکت ننشیند.

نخست‌وزیر کره جنوبی تصریح کرد که سردرگمی‌های اخیر در خصوص نشست برنامه‌ریزی شده کره شمالی و آمریکا، تأسف‌بار است اما درباره چشم‌انداز طولانی‌مدت این نشست ابراز بدبینی نکرد.

آژانس در حالی برای راستی‌آزمایی خلع سلاح اتمی کره شمالی ابراز آمادگی کرده است که روز پنجشنبه هفته گذشته، کره شمالی در حضور خبرنگاران خارجی و انجام چندین انفجار و ظرف چندین ساعت، سایت آزمایش اتمی «پونگی-ری» خود را تخریب کرد.(جزئیات بیشتر)