۰ نفر

یک منبع نظامی روسیه: در صورت لزوم پاسخ اقدام آمریکا در دریای مدیترانه را می‌دهیم

۲۲ فروردین ۱۳۹۷، ۲۲:۳۸
کد خبر: 263676
یک منبع نظامی روسیه: در صورت لزوم پاسخ اقدام آمریکا در دریای مدیترانه را می‌دهیم

یک منبع نظامی روسی از اهمیت خطری که ممکن است حرکت چند ناو آمریکایی به سمت دریای مدیترانه برای روسیه داشته باشد،‌ کاست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، یک منبع نظامی روس در واکنش نسبت به حرکت مجموعه قابل توجهی از ناوهای دریایی آمریکا، از جمله ناو هواپیمابر "هری ترومن" از پایگاه دریایی "نورفولک" به سمت دریای مدیترانه گفت: تاکنون هیچ اتفاق نگران کننده‌ای رخ نداده است.

این منبع روس افزود: هرگونه حضور گسترده نیروها در دریای مدیترانه باعث بالا گرفتن تنش در این منطقه می‌شود.

این منبع نظامی روس به این مساله اشاره کرد که نیروهای نظامی روسیه تحولات اوضاع را مورد ارزیابی قرار خواهند داد و این ماموریتی است که طی چند روز توسط هواپیماهای شناسایی روسیه از نوع "A-۵۰"  که تحرکات ناوشکن آمریکایی "دونالد کوک" را زیر نظر دارند، انجام می‌شود.

این منبع افزود: در صورت لزوم ناوگان دریایی روسیه می‌تواند پاسخ این تحرکات را بدهد و در صورت ورود ناوهای آمریکایی به این منطقه کسانی هستند که با آنها مقابله کنند.

این منبع تاکید کرد: نیروی دریایی روسیه در آب‌های دریای مدیترانه تنها مجهز به کشتی‌های معمولی نیست بلکه شامل زیردریایی‌ها از جمله زیردریایی‌های هسته‌ای مجهز به موشک‌های "کالیبر" مخصوص نابودی اهداف دریایی و زمینی نیز است.

این منبع روس افشای ماهیت انواع زیردریایی‌های روسیه در دریای مدیترانه را رد کرد اما روزنامه انگلیسی "ساندی تایمز" در سال ۲۰۱۶ نوشته  بود که دو زیردریایی هسته‌ای از نوع "شوکا - بی" و یک زیردریایی از نوع "پالتوس" در دریای مدیترانه رصد شدند.

علاوه بر این پایگاه هوایی حمیمیم روسیه در سوریه مجهز به موشک‌های ضد کشتی از نوع "خ – ۳۵ کیاک" است.

از سوی دیگر ژنرال یوری بالویفسکی، رئیس سابق ستاد نیروهای مسلح روسیه اظهار کرد: ناوگان دریایی روسیه و آمریکا نیازمند روابط مستقیم بین دو طرف در دریا هستند و تحرکات ناوهای آمریکایی در پایگاه نورفولک به منزله اظهار قدرت در میان شیوه‌های دیپلماسی سابق این کشور است.

بالویفسکی افزود: هیچگاه این امر باعث نمی‌شود که دو طرف یکدیگر را مورد حمله قرار دهند و این مواضع رهبران دو کشور است که سرنوشت اوضاع را مشخص می‌کند.

همچنین روزنامه آمریکایی "استارز اند استریپس" سه‌شنبه گزارش داد که روز چهارشنبه (امروز) مجموعه قابل توجهی از ناوگان دریایی آمریکا از جمله ناو هواپیما بر "هری ترومن" از پایگاه نورفولک به سمت دریای مدیترانه حرکت خواهند کرد.

این روزنامه ادامه داد: این ناوگان شامل رزم ناوهای حامل موشک‌های "نورماندی" و ناوشکن‌های حامل موشک‌ خواهند بود و به زودی دو ناوشکن "جیسون دانام" و "سالیفانز" نیز به این ناوگان خواهند پیوست.

این کشتی‌های جنگی همچنین حامل ۶۵۰۰ نیروی نظامی بوده و قرار است ناوچه آلمانی "هسن" نیز به این مجموعه ملحق شود.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دوشنبه مدعی حمایت روسیه و ایران از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه برای حمله شیمیایی به شهر دوما در غوطه شرقی دمشق شد.