۰ نفر

آوارگان ونزوئلایی رکورد جهانی را می‌شکنند

۱ اسفند ۱۳۹۶، ۲۱:۵۶
کد خبر: 253549
آوارگان ونزوئلایی رکورد جهانی را می‌شکنند

وخیم شدن عرضه موادغذایی، بیماری واگیردار یا انفجار خشونت می تواند خروجی انسانی ونزوئلا را به یک بحران بزرگ تبدیل کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، به گفته کارشناسان، جنگ داخلی سوریه باعث شده که بزرگترین بحران آوارگان جهان رخ دهد، اما حالا ونزوئلا با وضعیتی که دارد می تواند از سوریه پیشی بگیرد. چندسالی می شود که وضعیت ونزوئلا وخیم شده و موادغذایی و دارویی در این کشور با کمبود مواجه شده است. کمبودهایی که باعث شده مردم از کشورشان مهاجرت کنند. سی ان بی سی گزارشی در این باره منتشر کرده است. طبق این گزارش، میلیون ها ونزوئلایی از کشور ناآرام خودشان فرار کرده اند که این ماجرا می تواند تعداد آوارگان سوری را تحت شعاع قرار دهد.

دنی بهار،کارشناس موسسه تحقیقاتی Brookings Institution می گوید: بحران آوارگان بعدی، به دلیل جنگ رخ نمی دهد، بلکه نتیجه یک فاجعه اجتماعی و اقتصادی خواهد بود.

به گفته این اقتصاددان، حدود 4 میلیون ونزوئلایی –بیش از 10 درصد جمعیت این کشور- در دو دهه گذشته برای پیدا کردن شرایط بهتر زندگی کشورشان را ترک کرده اند. در مقایسه برآوردهای آوارگان که در طول جنگ سوریه کشورشان را ترک کرده اند حدود 5 میلیون نفر می شود.

براساس آخرین اطلاعات سازمان ملل، حدود 5.5 میلیون پناهنده سوری وجود دارد. بهار معتقد است که میزان پناهندگان و آوارگان ونزوئلایی به سرعت رشد خواهد کرد و سوریه را پست سر می گذارد.

وضعیت در این کشور رو به وخامت است. با گذشت زمان، کمبود غذا و دارو اوضاع را خیلی بدتر خواهد کرد.

ونزوئلایی ها ابتدا کشور را در زمان هوگو چاوز ترک کردند. اما این وضعیت زمانی که نیکلاس مادورو در سال 2013 به قدرت رسید، شدت گرفت. طی این دوره، کشور سقوط آزاد اقتصادی را تجربه کرد. اقدامات مادورو باعث بحران پول نقد و تورم شد و به قدرت خرید شهروندان عادی رسید.

براساس آمار بین المللی، حدود 5 هزار ونزوئلایی این کشور را در سال 2016 ترک کرده اند. همچنین وخیم شدن عرضه موادغذایی، بیماری اپیدمی یا انفجار خشونت می تواند خروجی انسانی این کشور را به یک بحران بزرگ تبدیل کند.

فاجعه پناهندگان ونزوئلایی پیامدهای امنیتی برای بزرگترین اقتصاد جهان در بر خواهد داشت. برای مثال هجوم پناهندگان به کلمبیا، برای کشور همسایه می تواند بار اقتصادی داشته باشد و حتی روند صلح بوگوتا را تضعیف کند. علاوه بر این، موج پناهنده ها می توان مانع تلاش امریکا برای شکست دادن سازمان های موادمخدر شود. تشکیلات جنایی می تواند از این جمعیت بزرگ و آسیب پذیر سواستفاده کنند؛ آنها را استخدام کنند و یا آنها طعمه قاچاق انسان شوند.

همچنین در صورتی که وجود یک بیماری واگیر دار، مهاجرت دسته جمعی می تواند به یک بحران بهداشتی در سراسر قاره امریکا و ایالات متحده تبدیل شود.