۰ نفر

وزیر خارجه ترکیه: روابط با آمریکا به حالت عادی بازمی‌گردد

۲۷ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۲۹
کد خبر: 252553
وزیر خارجه ترکیه: روابط با آمریکا به حالت عادی بازمی‌گردد

مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه و رکس تیلرسون همتای آمریکایی او در نشست خبری مشترک در آنکارا حضور پیدا کردند.

به گزارش مانیتورینگ، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه و «رکس تیلرسون» همتای آمریکایی او در نشست خبری مشترک در آنکارا حضور پیدا کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، چاووش‌اوغلو به عنوان سخنران ابتدایی این نشست گفت «رجب طیب اردوغان»‌رئیس‌جمهور ترکیه و تیلرسون شب گذشته در دیداری که داشتند، نگرانی‌ها و انتظارات خود را شفاف بیان کردند.

وی با بیان اینکه «قبلا گفته بودم روابط با آمریکا در نقطه حساسی است، یا قطع می‌شوند یا بهبود می‌یابند» توضیح داد: «دیشب به این نتیجه رسیدیم که روابط باید عادی سازی شود.»

وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: «معتقدم که روابط ما دوباره به حالت قبل بازخواهد گشت و می‌توانیم دوباره اعتماد را بین دو کشور برقرار کنیم.»

چاووش‌اوغلو با بیان اینکه مکانیزم جدیدی برای حل اختلافات بین دو کشور ایجاد خواهد شد، گفت که اولین نشست برای این مکانیزم‌ها در ماه مارس برگزار خواهد شد.

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه هر دو طرف انتظارات در برابر سازمان «فتح‌الله گولن» (واعظ و اپوزسیون آمریکانشین) دارند، گفت که مدارک کافی درباره سازمان گولن ارائه شده و اکنون انتظار عمل دارند.

چاووش‌اوغلو درباره گفت‌وگوها درباره سوریه نیز گفت نحوه مبارزه با تروریسم در منطقه و اینکه مناطق پاکسازی شده از تروریست‌ها توسط چه کسانی باید اداره شود، صحبت شد.

وی همچنین افزود ترکیه و آمریکا بر لزوم حفظ تمامیت ارضی سوریه و یافتن راهکاری برای پایان دادن به بحران در منطقه تاکید دارند.

تیلرسون به عنوان سخنرانی بعدی با بیان اینکه روابط دو کشور بر مبنای منافع مشترک و احترام متقابل است، گفت: «آمریکا شانه به شانه ترکیه در نبرد با تهدیدات تروریستی ایستاده است.»

وزیر خارجه آمریکا ضمن اشاره به اینکه دو کشور هدف مشترکی در سوریه دارند، توضیح داد: «شکست داعش، پاکسازی مناطق تحت تصرف آنها، ایجاد مناطق امن و حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی سوریه.»

وی با اشاره به عملیات شاخه زیتون، ضمن به رسمیت شناختن حق قانونی ترکیه برای تامین امنیت مرزهای خود، تاکید کرد: «از ترکیه می‌خواهایم در عملیات عفرین از خود خویشتن‌داری نشان دهد تا تلفات غیرنظامیان کاهش یابد.»

تیلرسون با بیان اینکه از حق دولت ترکیه برای مجازات عاملین کودتای نافرجام 15 جولای 2016 حمایت می‌کنند، اما نسبت به تداوم بازداشت کارمندان سفارتخانه و کنسولگری ابراز نگرانی کرد.

وزیر خارجه ایالات متحده از ترکیه خواست شهروندان آمریکایی که «غیرعادلانه» در ترکیه بازداشت هستند را هرچه سریعتر آزاد کند.

تیلرسون با بیان اینکه از نقاط محل اختلاف دو کشور، ابتدا به مسئله منبج رسیدگی خواهند کرد، توضیح داد: «روی وعده‌هایی که درباره منبج داده شده کار می‌کنیم و یک‌جانبه عمل نمی‌کنیم. سپس به دیگر مسائل شمال سوریه از جمله تثبیت اوضاع آن می‌پردازیم.»

این اظهارات در حالی است که طی یک سال اخیر آمریکا و ترکیه بر سر مسائل مختلف از جمله استرداد فتح‌الله گولن (واعظ و اپوزسیون دولت آنکارا)، کودتای نافرجام، خدمات صدور روادید، عملیات نظامی شاخه زیتون و حمایت واشنگتن از کردهای سوریه به اختلافات جدی خورده‌اند.

چند روز قبل نیز «هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا در استانبول با «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه دیدار کرد.

ایالات متحده شبه‌نظامیان کُرد را مهره موثری در نبرد با گروه تروریستی داعش و پاکسازی شمال سوریه از لوث این عناصر دانسته و چندین ماه است که با ارسال تسلیحات، از آنها حمایت می‌کند.

ترکیه اما معتقد است شبه‌نظامیان کُرد سوری، تفاوتی با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که از نظر بین‌المللی تروریستی شناخته می‌شود، نداشته و سلاح‌های ارسالی آمریکا در نهایت به سمت ترکیه نشانه خواهد رفت.

آنکارا که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی 30هزار نفری در سوریه، مجاب به آغاز آن شد.

ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از 20 ژانویه آغاز کرد؛ زمانی که با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت.