۰ نفر

انتفاضه جدید در برابر ماجراجویی ترامپ

۱۳ آذر ۱۳۹۶، ۶:۵۵
کد خبر: 235511
انتفاضه جدید در برابر ماجراجویی ترامپ

این روزها دوباره بحث انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت المقدس داغ شده و بازتاب گسترده ای در رسانه‌های جهانی داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون، ترامپ پیش از رسیدن به قدرت ، بارها و بارها از ایده انتقال سفارتخانه آمریکا در سرزمین های اشغالی صحبت کرده اما هر بار سر بزنگاه، از موضع خود عقب‌نشینی کرده است. در جدیدترین موضع گیری ها، روز چهارشنبه برای اعلام رسمی این انتقال مشخص شده است ، هر چند بعید به نظر می رسد که این اتفاق ، صورت واقعی به خود بگیرد.

وعده واقعی یا بلوف سیاسی

ترامپ در این یک سالی که از شروع به کارش به عنوان یک رییس‌جمهور-کارآموز در کاخ سفید می گذرد، نشان داده که بیشتر اهل هیاهو و ماجراجویی است تا اتخاذ تصمیم های راهبردی . می توان گفت که او چیزی از علم سیاست یا حتی ابتدایی ترین مولفه های دیپلماسی را نمی‌داند و مشاوران تندوری او نیز گزینه های مناسبی پیش روی او نمی گذارند. شاید به جرات بتوان گفت که ترامپ، تندروترین رییس جمهور تاریخ آمریکا باشد.

رییس جمهور آمریکا در زمان کوران انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر 2016، چند بار و پس از ساکن‌شدن در کاخ سفید نیز چندبار دیگر از انتقال سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به بیت المقدس صحبت کرده اما تا به امروز، این کابوس به واقعیت تبدیل نشده است و بعید به نظر می رسد که چنین اتفاقی بیفتد، چرا‌که تبعات سیاسی و بین المللی پیش بینی نشده‌ای خواهد داشت.

ترامپ،شاید از حربه انتقال سفارتخانه برای فشار بر مذاکرات «صلح» استفاده می کند تا کار ناتمام دوره اوباما را به پایان برساند.

هرچند کنگره آمریکا در سال ۱۹۹۵ میلادی با تصویب قانونی، انتقال سفارتخانه ایالات متحده به بیت المقدس را پیش‌بینی کرده، اما دولت‌های مختلف آمریکا تاکنون، برای اجتناب از هر اقدامی پیش از نهایی شدن موقعیت این شهر، دست به تغییر وضعیت کنونی نزده‌اند.

روسای‌جمهوری آمریکا از سال ۱۹۹۵ تاکنون، طبق اختیاری که به آن‌ها داده شده، هر 6 ماه یک بار طی فرمان‌هایی، اجرای قانون مصوب کنگره را به تعویق انداخته‌اند.امروز دوشنبه (۴ دسامبر) موعد بعدی امضای فرمانِ به تعویق انداختن قانون مصوب کنگره آمریکاست.

واکنش شدید حماس

دیروز یک‌شنبه، حماس در بیانیه‌ای دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا را تهدید به انتفاضه جدید فلسطینی‌ها کرد. این گروه هشدار داده است که اگر ترامپ بخواهد سفارتخانه آمریکا را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کند و این شهر را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت بشناسد، فلسطینی‌ها را به قیام در برابر این تصمیم و انتفاضه‌ای دیگر فراخواهد خواند.

حماس در بیانیه خود در روز شنبه اعلام کرده است که آمریکا با چنین تصمیمی، رژیم صهیونیستی را در یک جنایت بزرگ حمایت خواهد کرد که بیت‌المقدس را به شهری یهودی وخالی از فلسطینی‌ها تبدیل کند.

واکنش محمود عباس

از سوی دیگر، دفتر محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی هشدار داد که چنین اقدامی به «نابودی» روند صلح میان اسراییل و فلسطینی‌‌ها خواهد انجامید.

تظاهرات در سرزمین های اشغالی

همزمان با بحث انتقال سفارت، هزاران شهروند رژیم صهیونیستی در تل آویو علیه فساد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم تظاهرات کردند.

این بزرگ‌ترین تظاهراتی بود که در پی مطرح شدن ادعا‌های فساد علیه نتانیاهو برگزار شد.

پیش‌نویس طرحی که قرار است هفته آینده در کنست تصویب شود و مانع از انتشار نتایج تحقیقات علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌شود، سبب برگزاری این تظاهرات شد.