۰ نفر

رییس‌جمهور جدید زیمبابوه سوگند یاد کرد

۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۲۸
کد خبر: 233487
رییس‌جمهور جدید زیمبابوه سوگند یاد کرد

«امرسون منانگاگوا» 75 ساله امروز جمعه به عنوان رئیس جمهوری جدید زیمبابوه و جانشین «رابرت موگابه » رئیس جمهوری پیشین این کشور، سوگند قانونی یاد کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس 24 عربی، ده ها هزار نفر از مردم زیمبابوه امروز در ورزشگاه اصلی هراره پتایتخت این کشور جمع شده بودند و منانگاگوا در حضور آنان، سوگند ریاست جمهوری یاد کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، شماری از مقام های کشورهای آفریقایی و از جمله رئیس جمهوری زامبیا و بوتسوانا و همچنین وزیرانی از کشورهای دیگر در مراسم تحلیف رئیس جمهوری زیمبابوه شرکت کردند.

موگابه که از سال 1980میلادی رئیس جمهوری زیمبابوه بود، به دلایل امنیتی در این مراسم شرکت نکرد و بنا بر اعلام سخنگوی موگابه، وی روز گذشته دیداری با منانگاگوا داشت و با او در این خصوص گفت و گو کرد.

رابرت موگابه رئیس جمهوری کشور آفریقایی زیمبابوه که با 93 سال سن بیش از 37 سال بر این کشور حکومت کرد، عصر سه شنبه گذشته درحالی که پارلمان حزبی این کشور به اتفاق آرای حزب حاکم 'زانو پی اف' و همه احزاب مخالف طرح استیضاح او را بررسی می کردند، استعفای خود را تقدیم رئیس پارلمان کرد.

جاکوب مودندا رئیس پارلمان این کشور در حین مذاکرات احزاب برای نهایی کردن طرح استیضاح، با دریافت استعفا نامه موگابه، آن را قرائت و در واقع با این اقدام به این مذاکرات تاریخی پایان داد.

مراسم استیضاح موگابه که از ساعت 4 و 30 دقیقه به وقت محلی آغاز شده بود پس از 2 ساعت به این نتیجه رسید که موگابه بعد از 37 سال زمامداری به سبب اقدامات بی ثبات کننده سیاسی و اقتصادی شخصی و خانوادگی شایستگی ادامه ریاست جمهوری کشور را ندارد.

بنابراین گزارش، در حالی که مردم زیمبابوه در خارج از پارلمان با رقص و پایکوبی منتظر تعیین تکلیف نهایی رئیس جمهور کشورشان بودند و حتی تعداد کمی از اعضای کابینه موگابه در مراسم استیضاح او در پارلمان حضور داشتند و در عین حال نفربرهای زرهی ارتش نیز روبروی پارلمان نمایش قدرت می دادند، پیام استعفای موگابه در صحن اصلی پارلمان قرائت شد و به همه انتظارها پایان داد.

حزب حاکم 'زانو پی اف' در پیش‌نویس طرح استیضاح رئیس جمهوری، او را 'عامل بی‌ثباتی در کشور نامیده و تاکید کرد که او حاکمیت قانون را زیرپا گذاشته و موجب سقوط اقتصادی بی سابقه در کشور پس از 15 سال ثبات' شده است، لذا چاره ای جز بررسی طرح استیضاح و کنار گذاشتن او از قدرت وجود ندارد.

در متن طرح استیضاح موگابه آمده بود: 'رابرت موگابه با ابطال اصل قانون اساسی کشور به سود همسر تندخوی خود کاری کرد که ارتش وارد عمل شود و تانک‌های خود را به خیابان‌های پایتخت بیاورد'.

گفته می شود موگابه با برکناری معاون اول خود تلاش می کرد که همسر خود، گریس را به این سمت بگمارد، اما با عکس‌العمل ارتش زیمبابوه مواجه شد که او را در خانه خود محصور کردند.

رئیس جمهوری زیمبابوه در این مدت حتی حمایت حزب حاکم را نیز از دست داد، اما به رغم فشار اعضای این حزب همچنان از استعفا خودداری کرد، امری که ابتدا باعث شد حزب حاکم 'زانوپی‌اف' بخواهد از ابزار استیضاح برای برکناری رئیس‌جمهوری استفاده کند.

جمهوری زیمبابوه کشوری است در جنوب آفریقا. پایتخت آن هراره است. این کشور 12 میلیون و 521هزار نفر جمعیت دارد و زبان‌های انگلیسی، شونا و سیندبله زبان‌های رسمی آن هستند.

این کشور در قرن نوزدهم میلادی مستعمرهٔ انگلیس شد. از سال ۱۹۶۵ کم‌کم تلاش‌ها برای استقلال در این کشور آغاز شد و سرانجام در سال ۱۹۷۰ رسماً جمهوری زیمبابوه اعلام موجودیت کرد. زیمبابوه جز آخرین کشورهای جنوب آفریقاست که به تدریج و با دشواری با نسلی که پس از انقلاب و مبارزه علیه استعمار به قدرت رسید وداع می‌کند.