۰ نفر

ایران بی‌طرفانه برای بازگشت آرامش به عراق تلاش می‌کند

۲۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۳۴
کد خبر: 226236
ایران بی‌طرفانه برای بازگشت آرامش به عراق تلاش می‌کند

سرکنسول ایران در اربیل تاکید کرد: جمهوری اسلامی همچنان همان مشی صادقانه، دلسوزانه و برادرانه خود را برای حل و فصل بحران جاری (درکردستان عراق) و بازگشت به آرامش و ثبات به عراق و مناطق اقلیم مبذول خواهد داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سرکنسولی جمهوری اسلامی در اربیل روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای در ارتباط با حوادث اخیر کردستان عراق اعلام کرد: جمهوری اسلامی از ابتدای مطرح شدن موضوع رفراندوم بر اساس روابط برادرانه و صادقانه خود با برادران عراقی در هر دو سوی بغداد و اربیل، تلاش های مستمر دلسوزانه و در عین حال بی‌طرفانه خود را مصروف دستیابی طرفین به توافقی مبنی بر قانون اساسی جمهوری عراق کرد.

بیانیه افزود: بر خلاف میل باطنی جمهوری اسلامی ایران متاسفانه در نتیجه برگزاری رفراندوم سیر تحولات و روابط میان بغداد و اربیل ماهیت نگران کننده ای به خود گرفته است.

براساس ای بیانیه : نکته قابل تامل در شرایط کنونی، انتشار بعضی مواضع و دیدگاه هایی است که تلاش می کنند جمهوری اسلامی ایران را در کنار یک طرف منازعه علیه طرف دیگر قرار دهند، این در حالی است که پیوندهای ایران با برادران و خواهران خود ریشه در تاریخ و فرهنگ دیرینه دارد.

مطلب ادامه یافته است: در سال های سخت حاکمیت رژیم بعث بر عراق و نیز در طول شکل گیری عراق نوین و همچنین در دوران حملات شوم تروریست های تکفیری داعش به عراق جمهوری اسلامی ایران در کنار برادران عراقی خود از همه اقوام و طوایف از جمله مردم کرد این کشور در این شرایط حساس و نگران کننده قرار گرفته است.

بیانیه سرکنسول ایران در اربیل افزوده است: جمهوری اسلامی ایران با تداوم همان مشی صادقانه، دلسوزانه و برادرانه خود همه تلاش خود را برای حل و فصل بحران جاری و بازگشت به آرامش و ثبات به عراق و مناطق اقلیم مبذول خواهد داشت.

در این بیانیه ابراز امیدواری شده است که در سایه تدبیر و حکمت برادران عراقی در بغداد و اربیل بزودی شاهد تحکیم وحدت ملی در عراق متحد، منسجم و یکپارچه باشیم.

گفتنی است: نیروهای مسلح عراق از اولین ساعات بامداد دوشنبه گذشته عملیات پیشروی خود را برای بازپس گیری مناطق مورد منازعه میان اربیل و بغداد موضوع ماده 140 قانون اساسی این کشور از جمله استان کرکوک و چاه های نفت و مراکز دولتی آن را آغاز کردند و بسرعت توانستند بر همه این مناطق سیطره پیدا کنند.