۰ نفر

نفس‌های آخر داعش در شام

۱۸ مهر ۱۳۹۶، ۸:۱۶
کد خبر: 224158
نفس‌های آخر داعش در شام

شنیده‌ها و اخبار رسانه‌ها در روز گذشته نکات جدیدی از وضعیت سوریه را گزارش می‌کنند.گویا طبق یک توافق صورت گرفته بین نیروهای دموکراتیک سوریه و داعش، قرار است تا یک عقب‌نشینی «بدون اسلحه» در دستور کار طرفین قرار گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون،  این توافق از این حیث قابل توجه و تامل است که‌این وضعیت ، حکایت از پایان فعالیت داعش در سوریه و عراق دارد. نفس های آخر داعش در حالی در سوریه ادامه دارد که بنا بر گفته منابع خبری، این گروه تروریستی، روز به روز مساحت بیشتری از مناطق تحت اشغال خود را از دست می‌دهد و اکنون بنا بر اعلام دولت سوریه، 93 درصد خاک این کشور، آزاد شده است.

عقب نشینی بدون اسلحه

مفاد توافق صورت گرفته به این صورت است که نیروهای دموکراتیک سوریه اجازه داده‌اند تا تروریست‌ها در چند روز آتی بدون سلاح از رقه عقب‌نشینی کنند.

در این میان ازهمه فعالان خبری و رسانه ای نیز خواسته شده که شهر رقه را تا ۲۴ ساعت آینده ترک کنند . دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز اعلام کرده که در جنوب رقه و در استان دیرالزور، نیروهای سوریه دموکراتیک بعد از عقب نشینی داعش، کنترل روستاهای «زغیر جزیره» و «حوایج ذیاب» در حومه شمال غربی دیرالزور را در دست گرفتند.

اهمیت عقب نشینی از رقه

۷ مارس ۲۰۱۳ بود که در ادامه جنگ، تروریست‌های داعشی موفق به اشغال شهر رقه و دستگیری استاندار منصوب بشار اسد شدند. پس ازآن بود که این شهر به‌عنوان پایتخت داعشی‌ها حسابی مشهور شد. در طول سال های اخیر و با جولان تروریست‌ها، رقه مرکز تجمع گروه‌های تروریستی شده بود.

حالا با سقوط رقه و عقب نشینی تروریست‌ها، پایتخت خود خوانده آنان، سقوط کرده و آن‌ها شکستی مفتضحانه را در کارنامه سیاه خود می بینند. با خروج تروریست ها از رقه و اطراف آن، دامنه صلح در سرزمین شام، توسعه پیدا می کند و کار برای بازگشت آوارگان، آسان‌تر خواهد شد. همین که در فضای رسانه‌ای و افکار عمومی، صحبت شود که پایتخت خودخوانده داعشی‌ها، به‌طورکامل سقوط کرده، آن وقت حتی همان اندک انگیزه و امیدواری نیروهای داعشی برای ادامه نبرد، «ته» می کشد و با اپیدمی بی‌انگیزگی در بین تروریست‌ها، دیگر مناطق تحت‌کنترل نیز به سرعت آزاد خواهد شد.یک مقام نظامی «گروهان اول» نیروهای دموکراتیک سوریه به رسانه‌ها اعلام کرده است که ماموریت اصلی این گروه، حفاظت از مناطق تحت سیطره نیروهای دموکراتیک در حومه شمالی استان حلب و تسلط بر مناطق تحت سیطره گروه‌های «سپر‌فرات» در حومه‌های شمال و شمال شرق این استان است .

سپر فرات، نام عملیات نیروهای معارض تحت حمایت ترکیه است که بخش‌هایی از شمال استان حلب در مرز با ترکیه را تحت کنترل دارند.

بر اساس این گزارش، شمار افراد مسلح عضو این گروه 236 نفر اعلام شده است.

پیش از این، نشستی در شهر الباب در حومه شمال شرق حلب با حضور افسرانی از کشور ترکیه و مسئولانی از گروه‌های شبه نظامی سوریه برگزار شده و در آن، موضوع عملیات نظامی علیه نیروهای سوریه دموکراتیک رادر این منطقه بررسی کرده بودند.از سوی دیگر، نیروهای سوریه دموکراتیک این‌اواخر عملیاتی را با حمایت آمریکا برای آزادی رقه آغاز کردند. آخرین مرحله آزادسازی این شهر از یک‌شنبه شب آغاز شده و این نیروها اعلام کردند که در چند روز آینده شهر رقه، پایتخت خلافت خود خوانده داعش، به طور کامل آزاد خواهد شد.

کشته شدن ده ها داعشی

همزمان وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرده که در حملات جدیدی علیه مواضع تروریست‌ها در منطقه «المیادین» حدود 80 تروریست به هلاکت رسیدند.

بنا برگزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است، این تروریست‌ها از عراق وارد سوریه شده بودند که در عملیات نیروهای هوایی روسیه تعداد بسیار زیادی از آنان نابود شدند. بر اساس اعلام روسیه، دست‌کم 9 نفر از تروریست‌هایی که به هلاکت رسیده‌اند، از اتباع منطقه قفقاز شمالی بوده‌اند.

عملیات ترکیه در ادلب

از طرف دیگر، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه نیز گفته که شورشیان مورد حمایت این کشور در حال انجام یک عملیات جدید در استان ادلب واقع در شمال غربی سوریه هستند.گروه جهادی حیات تحریرشام، که درگذشته متحد القاعده بود، ادلب را تحت کنترل دارد.اردوغان گفته است اجازه نخواهد داد یک «دالان‌وحشت» در مرز ترکیه برقرار شود.

به گفته رجب پاشا، نیروهای ترکیه از داخل و جنگنده‌های روسی از هوا این عملیات را پشتیبانی می‌کنند. هرچند جنگجویان حاضر در منطقه، این موضوع را انکار کرده اند.به گفته رییس جمهور ترکیه، ارتش این کشور هنوز در استان ادلب حضور ندارد و ارتش آزاد سوریه، این عملیات را در خاک سوریه انجام می‌دهد.ترکیه، روسیه و ایران پیشتر بر سرکاهش شدت درگیری و عملیات در برخی مناطق سوریه ازجمله ادلب توافق کرده بودند.به نظر می رسد تا چند روز آینده، نخستین نشانه های پایان جنگ چند ساله در سرزمین شام،پدیدار شود.