۰ نفر

همراهی اروپا با آمریکا برای از سرگیری تحریم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ایران

۱۱ مهر ۱۳۹۶، ۹:۳۱
کد خبر: 222700
همراهی اروپا با آمریکا برای از سرگیری تحریم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ایران

مشاور سابق چندین قانونگذار آمریکایی در امور ایران در یادداشتی مدعی شده در صورت اقدام واشنگتن برای از سرگیری تحریم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها علیه ایران، اروپایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با آمریکا همراهی خواهند کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «ریچارد گلدبرگ»، مشاور چند نماینده ضدایرانی کنگره آمریکا در یادداشتی نوشته در صورت اقدام واشنگتن برای بازگرداندن تحریم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها علیه ایران، متحدان آمریکا با این کشور همراه خواهند شد.

«گلدبرگ» که قبلاً به عنوان مشاور «مارک کرک»، یکی از ضدایرانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین معماران طرح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تحریمی علیه ایران فعالیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرده این یادداشت را در پاسخ به هشدارهایی نوشته که تحلیلگران درباره عدم همراهی اروپا با آمریکا برای از سرگیری تحریم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها علیه ایران، در صورت خروج واشنگتن از توافق هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای برجام مطرح می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

وی تصریح کرده «مارک کرک» در نوامبر سال 2011 با اضافه کردن طرحی برای اعمال «تحریم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فلج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده» به لایحه بودجه دفاعی آمریکا، دولت «باراک اوباما»، رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور وقت آمریکا را شگفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زده کرده است.

«گلدبرگ» ادعا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند در آن زمان مقام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دولت اوباما در نشستی غیرعلنی با سناتورهای آمریکایی با بیان اینکه آمریکا نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند متحدانش را برای اجرای این تحریم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها متقاعد کند از سناتور «کرک» و همکارانش خواسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند طرح پیشنهادی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شان برای تحریم بانک مرکزی ایران را پس بگیرند.

او نوشته سناتورها بدون توجه به هشدارهای مقام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دولت وقت آمریکا این طرح تحریمی را به تصویب رسانده و با اجرای آن «مسیر تاریخ را عوض کردند.»

گلدبرگ تصریح کرده است: «این اولین بار نبود که مشاوران اقتصادی، صاحبان کسب و کار و متحدان اروپایی و آسیایی ما با تدابیر یکجانبه تحریمی کنگره مخالفت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردند و آخرین آن هم نبود. اما در هر بار، تاریخ نشان داد که آنها اشتباه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.»

او ضمن اشاره به مخالفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اولیه با چندین طرح مهم تحریمی دیگر علیه ایران اضافه کرده است: «امروز ما بار دیگر شاهد آن هستیم که همان مخالفان قدیمی تحریم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرانه علیه ایران ظاهر شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند تا به رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور آمریکا درباره تهدید به از سرگیری تحریم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها علیه این کشور هشدار بدهند.»

«گلدبرگ» نوشته است: «استدلال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آنها امروز نیز درست به اندازه گذشته سطحی است. شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اروپایی و آسیایی تا زمان از سرگیری تحریم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها علیه ایران با این اقدام مخالفت خواهند کرد. بعد از آن وکلایشان، آنها را به تبعیت از این تحریم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها متقاعد خواهند کرد و تداوم دسترسی به اقتصاد 19 تریلیون دلاری آمریکا را به اقتصادی 400 میلیارد دلاری ایران ترجیح خواهند داد.»

او به رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور آمریکا پیشنهاد داده است: «ترامپ بایستی پایبندی ایران به توافق هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای را اعلام نکند و شمشیر داموکلس تحریم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را بالای سر ایران نگاه دارد: رفتارتان را تغییر بدهید یا قبل از رسیدن به نقطه [دستیابی] سلاح هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای، با خطر فروپاشی کامل اقتصادتان مواجه شوید.»