۰ نفر

بیت‌‌المقدس همچنان نا‌آرام است

۱ مرداد ۱۳۹۶، ۸:۴۰
کد خبر: 207421
بیت‌‌المقدس همچنان نا‌آرام است

در پی تشدید ناآرامی‌ها در حرم الشریف و شهر قدیم بیت‌المقدس، رییس روابط تشکیلات خودگردان فلسطین تمام همکاری‌های این تشکیلات با تل‌آویو را به حالت تعلیق درآورد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، محمود عباس تاکید کرده تا زمانی که اسراییل اقدامات امنیتی خود علیه فلسطینی‌ها و مسجدالاقصی را متوقف نکند هیچ همکاری یا رابطه‌یی با تل‌آویو برقرار نخواهد شد.

در همین حال خبرگزاری آناتولی گزارش داده که فلسطینیان شنبه برای هفتمین روز حاضر به عبور از گیت‌های کنترل که توسط اسراییل در ورودی مسجدالاقصی نصب شده، نشدند و نماز را در ورودی خارجی باب الاسباط و دیوار شمال این مسجد تحت تدابیر شدید امنیتی ادا کردند. محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین از دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا خواسته برای حل این بحران مداخله کند.

آنچه باعث ناآرامی‌های شده، منازعه بر سر اقدام اسراییل در تعبیه‌ دستگاه‌های فلزیاب در ورودی‌ها به منطقه قدیمی بیت‌المقدس و مسجد‌الاقصی است. اسراییل پس از حمله‌یی مرگبار در این منطقه که هفته‌ گذشته به کشته شدن دو پلیس  و 3مهاجم فلسطینی انجامید، اقدام به این کار کرده است. اسراییل همچنین ورود مردان زیر ۵۰ ساله فلسطینی را به این منطقه- که هم برای یهودیان و هم مسلمانان مکانی مقدس است- ممنوع کرده است. هزاران پلیس اسراییلی برای اجرایی کردن این طرح وارد عمل شدند، گردان‌هایی از ارتش اسراییل نیز به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

فلسطینیان نصب دستگاه‌های فلزیاب در ورودی‌ها به حرم شریف را تلاش تازه‌یی از سوی اسراییل برای افزایش کنترل خود بر اماکن مقدس می‌دانند. محمود عباس گفته است:«هدف اسراییل از اقدامات سیاسی با پوشش امنیتی سیطره بر مسجدالاقصی و فرار از روند صلح و تبدیل بحران سیاسی به بحران دینی و تقسیم مکانی و زمانی مسجدالاقصی است.» تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی کانال‌های ویژه تبادل اطلاعات به ویژه در زمینه امنیتی دارند که این تبادل اطلاعات به مسوولان اسراییلی در پیشگیری از عملیات فلسطینیان علیه صهیونیست‌ها کمک بسیاری می‌کند.

به ‌گفته شاهدان عینی شب شنبه محله‌های الطور، سلوان، راس العامود، شعفاط و شهر قدیمی در قدس شاهد درگیری‌ها میان نظامیان اسراییل و جوانان فلسطینی بود. این نظامیان علیه معترضان از گلوله پلاستیکی و گاز اشک‌آور استفاده کردند. روز جمعه نیز مناطق مختلف قدس و کرانه باختری شاهد تظاهرات علیه اقدامات اسراییل در مسجدالاقصی و شهر قدس بوده و در آن 3 فلسطینی شهید شدند. مقامات بهداشت فلسطین اعلام کرده‌اند که در درگیری‌های جمعه حدود ۴۰۰نفر زخمی شدند که حال برخی از آنان وخیم گزارش شده است.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، محمود عباس در گفت‌وگو با جرد کوشنر، فرستاده ویژه ترامپ در خاورمیانه خواسته که ترامپ هر چه زودتر در این موضوع مداخله کند و اسراییل را وادارد که دستگاه‌های فلزیاب در اطراف مسجدالاقصی را برچیند.

گروه‌های مختلف فلسطینی با حمایت از تصمیم محمود عباس(ابومازن) برای توقف همکاری با اسراییل تاکید کرده‌اند که این اقدامات باید به گام‌های عملی منجر شود که در مرکز آنها توقف اقدامات تنبیهی علیه غزه، دعوت به تشکیل چارچوب رهبری ملی، آزادسازی افراد وابسته به مقاومت، بازگذاشتن دست مقاومت در کرانه باختری و اتخاذ استراتژی ملی بر پایه مقابله با رژیم اشغالگر قرار دارد.

جنبش حماس اعلام کرده، قطع روابط به تنهایی کافی نیست بلکه باید همکاری امنیتی با رژیم ‌صهیونیستی به شکلی کامل و تا ابد قطع شود و وحدت ملی و آشتی براساس توافق قاهره، دوحه و الشاطی تحقق یابد. احمد المدلل از رهبران جهاد اسلامی نیز اعلام کرده، اظهارات عباس نیاز به اقدامات عملی و در مرکز آنها گفت‌وگوی فراگیر ملی و دیدار با دیگر گروه‌های فلسطینی برای ایجاد برنامه ملی با هدف مقابله با جنایات رژیم ‌صهیونیستی شد. طلال ابوظریفه، عضو دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک هم گفته که دعوت عباس در زمینه داخلی باید از دو مسیر بگذرد یا دعوت برای تشکیل چارچوب رهبری موقت برای ساف یا دعوت از کمیته مقدماتی شورای ملی برای تکمیل بحث‌های ناقص مانده تا اینکه در نهایت دولت وحدت ملی تشکیل شود.

  واکنش کشورهای عربی

تحولات چند روز اخیر در بیت‌المقدس واکنش‌های بسیاری در منطقه داشته است. به گزارش آناتولی رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در تماسی تلفنی با رییس رژیم‌ صهیونیستی مخالفت خود را با اقدامات اسراییل و تروریست خواندن معترضان فلسطینی از سوی تل‌آویو اعلام کرده است. وزارت خارجه قطر نیز طی بیانیه‌یی نسبت به نقض حریم مسجدالاقصی توسط اسراییل هشدار داده و اعلام کرده است که بستن درهای مسجدالاقصی، اعلام یک منطقه نظامی و جلوگیری از نماز خواندن مسلمانان نقض جدی مقدسات دینی اسلام است، موضوعاتی که احساسات میلیون‌ها مسلمان در جهان را برانگیخته است.

عواد بن‌صالح العواد، وزیر فرهنگ و اطلاع‌رسانی عربستان سعودی نیز ضمن ابراز نگرانی از تحولات اخیر بیت‌المقدس، اقدام اسراییل در بستن درهای مسجدالاقصی برای عبادت را محکوم کرده است. در این بیانیه با اشاره به اینکه بستن درب‌های مسجدالاقصی سبب جریحه‌دار شدن احساسات مسلمانان جهان شده، آمده است:«از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم تا به مسوولیت خود در قبال اینگونه اقدامات اسراییل عمل کنند.» میشل عون، رییس‌جمهور لبنان نیز حمله نظامیان اسراییل به نمازگزاران در مسجدالاقصی را محکوم کرده و گفته است:«تلاش اسراییل برای تغییر واقعیت‌های جغرافیایی و بافت جمعیتی قدس یکی از طرح‌ها و توطئه‌های این رژیم از زمان اشغال اراضی مقدس فلسطین به این سو است.»

ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن نیز در واکنش به اقدامات تحریک‌آمیز اسراییل از تل‌آویو خواسته به تنش در قدس پایان دهد. وی همچنین گفته که اردن اقداماتی را در راستای جلوگیری از تغییر جایگاه تاریخی و قانونی مسجدالاقصی انجام داده است. وزارت خارجه مصر نیز با صدور بیانیه‌یی خواستار پایان دادن به تنش در قدس شده و تاکید کرده که آزادانه برگزار کردن نماز در مسجدالاقصی حق طبیعی فلسطینیان است. محمد الناصر، رییس مجلس تونس نیز نقض حریم مسجدالاقصی توسط اسراییل را محکوم و حمایت کشورش از خواسته مشروع مردم فلسطین در قبال اسراییل را اعلام کرده است.