۰ نفر

جان‌گرفتن داعش در افغانستان

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۶:۴۶
کد خبر: 194156
جان‌گرفتن داعش در افغانستان

درحالی‌که بسیاری بر این باورند که داعش در عراق و سوریه نفس‌های آخر خود را می‌کشد، خطر داعش در افغانستان روزبه‌روز پررنگ‌تر می‌شود و حملات این گروه بیشتر.

در آخرین حمله‌ای که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفته، چندین مرد مسلح به ساختمان شبکه تلویزیون افغانستان در شرق جلال‌آباد واقع در ننگرهار حمله کردند و تعدادی از آنها پس از درگیری با نیروهای امنیتی، وارد ساختمان مذکور شدند. مقام‌های افغان اعلام کردند، سه عامل انتحاری به همراه تعداد دیگری به محل شبکه تلویزیونی افغانستان (آرتی‌ای) یورش برده و دو نفر از آنها خود را منفجر کرده‌اند. این حمله دو کشته و ۱٦ زخمی بر جای گذاشت و تعدادی خبرنگار هم ساعاتی در داخل ساختمان‌گیر افتادند. گرچه حملات بهاری گروه تروریستی پرنفوذ طالبان در افغانستان هفته‌هاست آغاز شده، اما این داعش بود که مسئولیت حمله اخیر را پذیرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق ، ساعاتی پس از آغاز این حمله، منابع محلی ولایت ننگرهار در شرق افغانستان تأیید کردند که درگیری میان افراد مسلح و نیروهای امنیتی افغانستان در ساختمان رادیو و تلویزیون پایان یافته است. براساس گزارش‌ها دو موتوری که مهاجمان با آن به محل آمده بودند، نیز بعد از ورود آنان به ساختمان رادیو و تلویزیون منفجر شد. گفته می‌شود که در این موتورها مواد انفجاری کارگذاری شده بود. عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی منطقه، ضمن تأیید خبر حمله شبه‌نظامیان به ساختمان این شبکه خاطرنشان کرد هنوز هدف و هویت عوامل این حمله مشخص نیست. ساختمان رادیو و تلویزیون در نزدیکی مقر والی ولایت ننگرهار قرار دارد. در نزدیکی این ساختمان، چند هتل و همچنین حوزه اول امنیتی پلیس قرار دارد. این حوزه سال گذشته هم هدف حمله مهاجمان انتحاری قرار گرفت. 

ولایت ننگرهار که این حمله در آن اتفاق افتاده، خاستگاه داعش است و این گروه در ماه‌های اخیر تلاش کرده حوزه نفوذ و قلمروی خود را در افغانستان افزایش دهد. هشدارها درباره نفوذ داعش در افغانستان به‌ویژه پس از تضعیف این گروه در سوریه و عراق بالا گرفت. عملیات آزادسازی موصل، آخرین سنگر داعش در عراق به مراحل پایانی رسیده و نیروهای امنیتی این کشور، حدود ٩٠ درصد این شهر را آزاد کرده‌اند. از آن سو، نیروهای دموکراتیک سوریه با حمایت هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در حال پیشروی به سمت رقه، پایتخت خودخوانده داعش در سوریه هستند و از همین رو داعش بر آن است با پیشروی در خاک افغانستان، شکست‌های خود در عراق و سوریه را جبران کند. در‌این‌میان برخی گروه‌های تروریستی کم‌وزن در افغانستان و نقاط مرزی این کشور مشتاق ائتلاف با گروه‌های تروریستی دیگر هستند و داعش می‌تواند از آنها استفاده کرده و قدرت خود در افغانستان را افزایش دهد. 

ارتش افغانستان و نیروهای آمریکایی حاضر در این کشور، از سال ٢٠٠١ در حال مبارزه با نیروهای گروه طالبان بوده‌اند و در این میان، داعش با استفاده از خلأ امنیتی شرق افغانستان، توانست برای خود پایگاهی در این منطقه فراهم کند. داعش برای اولین‌بار در سال ٢٠١٥، بخش‌های بزرگی از ولایت‌های ننگرهار و کنر، در نزدیکی مرز پاکستان را تصرف کرد، اما نبرد با این گروه تا حد زیادی تحت‌الشعاع مبارزه علیه طالبان قرار گرفت.

 حضور داعش و برنامه‌ریزی برای مبارزه با این گروه در افغانستان آن‌قدر در سکوت خبری پیش رفته بود که بسیاری ماه گذشته و پس از حمله آمریکا به داعش با بزرگ‌ترین بمب غیرهسته‌ای آمریکا موسوم به «مادر بمب‌ها» متوجه حضور داعش در افغانستان شدند. هرچند طبق برآوردهای آمریکا، شمار نیروهای داعش در افغانستان بین ٦٠٠ تا ٨٠٠ نفر است و از همین رو در همان زمان برخی کارشناسان براین باور بودند که استفاده از چنین بمب مخربی علیه داعش، ضرورت نداشته است. 

حدود سه هفته پیش هم دومین رهبر داعش در افغانستان در حملات هوایی آمریکا کشته شد و به گفته منابع خبری دولت افغانستان، فردی با نام «ارهابی» که به نظر برادر «حافظ سعید» رهبر سابق گروه داعش در افغانستان است، به جای «عبدالحسیب لوگری»، سرپرست داعش افغانستان شده است. گروه داعش حوزه فعالیت خود را در افغانستان که بخشی از منطقه موسوم به «خراسان» می‌داند، از سه سال قبل آغاز کرده و فرماندهی این گروه را «حافظ سعید» برعهده داشت. سعید اولین سرکرده داعش در افغانستان بود که سال گذشته در استان ننگرهار در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در این استان کشته شد. با همه اینها و با وجود همه وعده و وعیدهای آمریکا برای سرکوب داعش در افغانستان، این گروه در ماه‌های اخیر چندین حمله عمده را در افغانستان سازماندهی کرده و پیش برده است.