۰ نفر

سفیر ایران در روسیه: سطح روابط اقتصادی دو کشور با توجه به فرصت‌ها رضایت بخش نیست

۱۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۹:۰۷
کد خبر: 174779
سفیر ایران در روسیه: سطح روابط اقتصادی دو کشور با توجه به فرصت‌ها رضایت بخش نیست

مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه اعلام کرد: ارزش روابط اقتصادی دو کشور طبق آمار ارائه شده در 9 ماه اول سال 2016 نسبت به دوره مشابه سال قبل 80 % رشد داشته، اما هنوز رضایت بخش نیست و باید باز هم افزایش یابد.

سنایی در مصاحبه با هفته نامه روسی آرگومنتی ای فاکتی که در تازه ترین شماره این نشریه انتشار یافته، گفت: حجم مبادلات اقتصادی ایران و روسیه در دو سال اخیر رشد یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سنایی یکی از دلایل مهم بالا نبودن حجم روابط تجاری ایران و روسیه را تشابه اقتصاد دو کشور به عنوان صادر کننده عمده نفت و گاز برشمرد و افزود: اگر طرفین نیازهای متقابل هم را تکمیل کنند، می توان امید بیشتری به ارتقای همکاری های تجاری داشت.

در بخش دیگری از این مصاحبه که در کانال رسمی تلگرامی سنایی انتشار یافته است، وی تاکید کرد: از سوی دیگر، حوزه های حمل و نقل به ویژه راه آهن، صنایع نفت و گاز، معادن، نیروگاههای حرارتی و هسته ای، هوا-فضا، کشاورزی و شیلات زمینه های مساعدی برای ارتقای همکاری های اقتصادی دو کشور به شمار می رود.

وی خاطر نشان کرد: در مورد صادرات کالا به روسیه نیز ما مجوز برای گوشت، لبنیات و محصولات دریایی را دریافت کردیم و پیش از این نیز میوه، تره بار و خشکبار به روسیه صادر می کردیم.

سنایی همچنین در باره دیگر ابعاد ارتقای همکاری های دو کشور، تاکید کرد: اکنون بانک های بزرگ روسیه مانند اقتصاد خارجی، اکسیم و مسکو با ایران کارمی کنند. ما انتظار داریم، دیگر بانک های بزرگ و برای نمونه اسبربانک هم به آنها ملحق شوند، زیرا به این همکاری ها علاقه داریم. 

سفیر جمهوری اسلامی در باره وضعیت گردشگری نیز گفت: در این بخش پیشرفت هایی دیده می شود. سه سال پیش پروازهای مسکو-تهران با شرکت ایروفلوت و چهار پرواز هفتگی انجام می شد، در حالیکه سال جاری شرکت های ماهان ایر، ایران ایر، تابان ایر، قشم ایر و معراج ایر پروازهایی را راه اندازی کردند. اکنون به طور کلی در یک هفته بین دو پایتخت 16 پرواز منظم افزون بر پرواز مستقیم تهران-آستراخان انجام می شود. 

سنایی در پایان اظهار کرد: همچنین شرکت هواپیمایی «سیبیر» روسیه برای راه اندازی 10 پرواز هفتگی به شهرهای مختلف ایران از جمله تهران و اصفهان درخواست داده که این موارد فقط مربوط به پروازهای منظم است، در حالیکه تابستان سال جاری پروازهای چارتری ویژه گردشگران به مسکو، سن پتربورگ و سوچی انجام شد.

براساس گزارش مقام های روسی، ارزش مبادلات بازرگانی ایران و روسیه در 9 ماهه نخست سال جاری با افزایش 80 درصدی به بیش از یک میلیارد و 600 میلیون دلار رسیده است.

این رشد در حالی صورت گرفته که ارزش روابط اقتصادی روسیه با برخی شرکای تجاری عمده این کشور از جمله چین، ویتنام و هند روند کاهشی داشته است.