۰ نفر

استاندار البرز عنوان کرد؛

ژاپن؛ نمونه بارز آموزش مقابله با بحران

۱۵ آذر ۱۳۹۵، ۱۷:۰۴
کد خبر: 162404
ژاپن؛ نمونه بارز آموزش مقابله با بحران

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران استان البرز با بیان این‌که ژاپن نمونه خوب آموزش مقابله با بحران است، گفت: حوادث همیشه در کمین ما هستند و از همین‌رو باید همواره در آمادگی کامل باشیم.

«سیدحمید طهایی» در حاشیه برگزاری مانور سراسری زلزله امروز (دوشنبه 15 آذر)، با حضور در مدرسه شهید میرحبیبی کرج گفت: دعا می‌کنیم در هیچ کجای جهان زلزله‌ای رخ ندهد اما در هر حال می‌دانیم که زلزله رخ خواهد داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، طهایی افزود: حوادثی چون زلزله، سیل، آتش‌سوزی، بهمن و ... همیشه در کمین ما هستند، همین چند روز پیش متأسفانه سه کوهنورد البرزی در کولاک گرفتار شدند و فوت کردند.

استاندار البرز در ادامه با بیان این‌که ما نمی‌توانیم از وقوع حوادث جلوگیری کنیم، تصریح کرد: اما می‌توانیم با آمادگی‌های لازم خسارات حوادث را کاهش داد.

وی وقوع سیلاب را یکی از این حوادث دانست و گفت: بارش‌های ناگهانی و سیل‌آسا همیشه رخ می‌دهد، از همین‌رو می‌توان با اجرای طرح‌های آبخیزداری، عدم ساخت و ساز در مسیر رودخانه‌ها و نبستن مسیر سیلاب از خسارات آن کاست.

این مسئول ادامه داد: آمادگی در برابر حوادث خوب است که از سنین پایین آموزش داده شود، چون در این سن آمادگی به ملکه ذهن فرد تبدیل می‌شود، در این راستا هر دانش‌آموز می‌تواند یک منجی باشد.

وی در ادامه با بیان این‌که کشور ژاپن یک نمونه بسیار خوب برای آموزش مقابله با بحران است، گفت: در ژاپن برخی مواقع زلزله‎های هفت ریشتری رخ می‌دهد، اما در نهایت مشاهده می‌کنیم که فقط چند نفر مجروح شده‌اند و این با استفاده از علم به دست آمده و ما نیز باید از این تجربه استفاده کنیم.

طهایی با اشاره به وظایف شهرداری‌ها و مهندسین ناظر در ساخت و سازها تصریح کرد: شهرداری موظف است صدور پروانه ساخت را به تطبیق با دستورالعمل‌ها منوط بدانند، کارشناسان و مهندسین ناظر نیز باید در این زمینه تعصب خاصی داشته باشند.

نماینده عالی دولت در استان البرز افزود: هر کس در مسیر ساخت و ساز و تطبیق با دستورالعمل‌ها کوتاهی کند باید در محکمه پاسخگو باشد.

وی با بیان این‌که خوشبختانه در ساخت و سازهای دولتی دقت‌های لازم در ساخت و ساز صورت می‌گیرد، افزود: من در جلسه شورای فنی به عنوان عالی‌ترین شورا در زمینه این مسائل به نظام مهندسی اختیار مصوب داده‌ام که نه فقط در مسئولیت‎های مستقیم بلکه در تخلفات صورت گرفته در بخش خصوصی نیز گزارش دهند.

طهایی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی به‌عنوان وکیل و چشم و گوش ماست و باید با نگاهی دلسوزانه در همه بخش‌ها اگر تخلفی مشاهده کرد عکس‌العمل نشان دهد.

وی تصریح کرد: بنابراین در این بخش امیدوارم همه متولیان ساخت و ساز در استان به اشراف به قوانین وظایف خود را به‌درستی انجام دهند.

استاندار البرز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که مدارس می‌تواند پناهگاهی برای جامعه ما باشد، گفت: برگزاری مانورهای این چنینی می‌تواند ارزیابی دستورالعمل‌ها و آموزش‌های ارائه شده باشد و از این نظر ارزشمند است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این آموزش‌ها، محلات ما به لوله آتش‌نشانی نیاز دارد هم‌چنین شرکت گاز نیز مسئولیت سنگینی در مسائل ایمنی بر عهده دارد، چون یکی از بحث‌های مهم، خطوط لوله گازی است که کشیده شده است.