۰ نفر

خطر صادرات تسلیحات هسته‌ای کره شمالی برای جهان

۱۵ آبان ۱۳۹۵، ۲۳:۴۸
کد خبر: 156434
خطر صادرات تسلیحات هسته‌ای کره شمالی برای جهان

کره شمالی هم اکنون ظرفیت آن را دارد تا تسلیحات هسته‌ای خود را به کشورها و یا گروه‌های تروریستی صادر کند که در این صورت گزینه‌های محدودی برای مقابله با این تهدید وجود خواهد داشت.

پایگاه خبری هیل در گزارشی نوشت:‌ فرمانده کل قوای جدید آمریکا با به دست گرفتن سکان کاخ سفید در ۲۰ ژانویه باید با تهدیدات خارجی زیادی روبه‌رو شود. غیرقابل پیش‌بینی‌ترین آن‌ها را می‌توان کره شمالی دانست که ظرفیت تبدیل به یک قدرت هسته‌ای با ساخت موشک‌های هسته‌ای را دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، هم اکنون بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران سیاسی معتقدند که کره شمالی اتفاقی که برای صدام حسین، رهبر پیشین عراق و معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی پس از آن که برنامه هسته‌ای خود را متوقف کردند را فراموش نکرده‌اند.

حتی زمانی که اوکراین تسلیحات هسته‌ای خود را در سال ۹۴ تسلیم کرد، روسیه در بحران اوکراین شبه جزیره کریمه را به خاک خود اضافه کرد.

دنیس ویلدر، افسر پیشین سازمان سیا آمریکا معتقد است کره شمالی در تلاش برای دستیابی به ظرفیت حمله هسته‌ای به خاک آمریکا است و ظرف ۵ سال آینده قادر خواهد بود به این توانایی دست یابد.

هم‌چنین با توجه به تخمین‌های موسسه علوم و امنیت بین‌المللی (ISIS)، فدراسیون دانشمندان هسته‌ای آمریکا و موسسه تحقیقاتی صلح بین‌الملل استکهالم می‌توان گفت که کره شمالی هم اکنون دارای ۱۵ تا ۲۰ کلاهک هسته‌ای است.

با استفاده از برخی از تخمین‌های دیگر می‌توان پیامدهای حمله هسته‌ای کره شمالی به غرب آمریکا را تخمین زد.

بر اساس اطلاعات سایت «NUKEMAP»، انفجار یک بمب هسته‌ای با قدرت ۱۰ کیلوتن که قدرتی شبیه آخرین آزمایش هسته‌ای کره شمالی دارد در شهر سانفرانسیسکو باعث کشته شدن ۴۲ هزار نفر و مجروح شدن ۱۶۰ هزار نفر دیگر خواهد شد.

هم‌چنین در صورت اثابت همین بمب هسته‌ای با لس آنجلس ۷۰ هزار نفر کشته و ۱۵۰ هزار نفر زخمی برجای خواهد گذاشت.

واکنش آمریکا به این تهدید در حال گسترش به سطح همکاری‌های میان آمریکا و کره شمالی برای استقرار تجهیزات نظامی استراتژیک دارد اما نگرانی بزرگ‌تر  از در اختیار داشتن تسلیحات هسته‌ای توسط کره شمالی تصمیم احتمالی کیم جونگ اون برای صادر کردن این تسلیحات است.

ترکیب تهدید در حال رشد دستیابی کره شمالی به موشک‌های هسته‌ای قادر به رسیدن به خاک آمریکا و غیرقابل پیش‌بینی بودن آن یک چالش سیاسی و امنیتی را برای رییس‌جمهور بعدی آمریکا ایجاد می‌کند. زمانی که تهدید صادرات این تسلیحات را به کشورها و یا گروه‌های غیردولتی یا تروریستی دیگر را در نظر بگیرم گزینه‌های محدودی برای مقابله با این تهدید وجود دارد. بنابراین از این حیث رییس‌جمهور بعدی آمریکا با تهدید جدیدی از سوی کره شمالی رو به رو است.