۰ نفر

تقلای کلینتون و ترامپ برای پیروزی

۵ آبان ۱۳۹۵، ۷:۲۰
کد خبر: 154127
تقلای کلینتون و ترامپ برای پیروزی

روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف با بررسی نظام انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، چالش‌های پیش روی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ را بررسی و بر اهمیت تعداد گزینشگران و پیروزی در ایالات رقابتی تاکید کرد‌.

به نوشته این روزنامه، در میان گزینشگران ایالات آمریکا که براساس جمعیت هر ایالت تعداد آنان تعیین می‌شود، کالیفرنیا 55 و بیشترین تعداد گزینشگر را دارد و ایالت کم‌جمعیت وایومینگ و منطقه واشنگتن تنها سه گزینشگر از این جمع 538 نفری را به خود اختصاص داده‌اند‌.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جهان صنعت ، برنده انتخابات ریاست‌جمهوری نامزدی است که از میان 538 گزینشگر، نصف به علاوه یک آنها یعنی 270 گزینشگر را به دست آورد‌. گزینشگران به‌طور معمول رجال ایالتی یا چهره‌های حزبی هستند که تعداد آنها برابر با مجموع کرسی‌های هر ایالت در مجالس نمایندگان و سناست‌.

از میان 50 ایالت آمریکا در 48 ایالت، نامزدی که بیشترین آرای مردمی را به دست آورد تمام گزینشگران (دلیگیت) آن ایالت را از آن خود می‌کند‌. اما در دو ایالت مین (Maine) و نبراسکا روال اختصاص گزینشگران متفاوت است و نامزد پیروز به صورت خودکار حائز کل آرای گزینشگران نمی‌شود‌. ایالت مین چهار و ایالت نبراسکا پنج گزینشگر دارد‌.

در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تمرکز نامزدها بر پیروزی در ایالاتی است که تعداد هواداران دو حزب در آنان برابر بوده و پیش‌بینی سوگیری سیاسی آنها دشوار است‌. در انتخابات امسال، ایالات فلوریدا، اهایو و پنسیلوانیا مهم‌ترین ایالات رقابتی هستند و پس از آنها ویسکانسین، نیوهمپشایر، مینه‌سوتا، آیوا، میشیگان، نوادا، کلرادو و کارولینای شمالی دیگر ایالاتی هستند که ترامپ و کلینتون هم و غم خود را صرف جلب آرای رای‌دهندگان مردد می‌کنند‌.

در انتخابات 50 سال گذشته، رییس‌جمهور منتخب در دو ایالت فلوریدا و به خصوص اهایو هم پیروز بوده و این ایالات مدام در انتخابات مختلف جهت‌گیری خود را از دموکرات به جمهوریخواه تغییر می‌دهند‌. به همین دلیل است که ترامپ و کلینتون بیشترین وقت خود را صرف سخنرانی و فعالیت انتخاباتی در آنها می‌کنند‌. آرای الکترال در فلوریدا 29 و در اهایو 19 مورد است‌.

به دلیل تغییرات جمعیتی آمریکا و محبوبیت کم ترامپ، در انتخابات سال 2016 امکان تمایل ایالات جمهوریخواه به دموکرات‌ها وجود دارد‌. کلینتون امیدوار است که بتواند ایالات جمهوریخواه آریزونا، جورجیا و میسوری را هم به سبد آرا خود اضافه و گستره طرفدارانش را بیشتر کند‌. ترامپ برای پیروزی در انتخابات باید در این سه ایالت که نزدیک به 20 سال حامی جمهوریخواهان بوده‌اند پیروز شود‌.

از سوی دیگر هیلاری کلینتون باید به میراث اوباما وفادار بوده و در ایالات کلرادو، پنسیلوانیا، ویرجینیا، آیوا و نوادا هم پیروز میدان باشد‌. گرچه کلرادو، پنسیلوانیا و ویرجینیا به دموکرات‌ها تمایل دارند، آیوا و نوادا هنوز سوگیری‌شان مشخص نشده است‌. ایالت نیوهمپشایر که جز انتخابات سال 2000 همیشه دموکرات بوده، در این دور چالشی غیرمنتظره برای کلینتون به شمار می‌رود و وی باید برای غلبه بر هواداران ترامپ و پیروزی در این ایالت تلاش بیشتری کند‌.

فارغ از تمام رقابت‌های ایالتی نامزدها، بامداد 8 نوامبر رای‌گیری از 120 میلیون رای‌دهنده واجد شرایط آمریکایی و شمارش همزمان آرا آغاز می‌شود‌. زمان رای‌گیری در ایالت‌های مختلف آمریکا و حتی در برخی شهرهای یک ایالت متفاوت است و آغاز آن از 5 تا 11 صبح و خاتمه آن از 6 تا 9 شب به وقت نیویورک (5/2بعدازظهر سه‌شنبه 18آبان به وقت تهران شروع و بامداد چهارشنبه ساعت 5:30 صبح پایان) در نوسان است‌. حتی برخی از رای‌دهندگان می‌توانند از هفته‌ها قبل رای خود را به مجریان انتخابات پست کنند‌. ایالت‌های واشنگتن و اورگون پا را فراتر گذاشته و کل روند اخذ رای را به این صورت و از راه دور تعیین کرده‌اند‌.

پس از پایان رای‌گیری و حدود 11 شب به وقت شرق آمریکا (7:30 بامداد 19 آبان به وقت تهران) برنده انتخابات مشخص می‌شود‌. مرسوم است فردای انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا بازنده با برنده تماس گرفته و شکست خود را اعلام می‌کند و سخنرانی‌های اعلام پیروزی و پذیرفتن شکست را انجام می‌دهند‌. سپس نتایج انتخابات به سنا ارسال شده و روز 6 ژانویه قرائت می‌شود‌. طبق قانون، باراک اوباما تا ظهر 20 ژانویه 2017 (روز تحلیف) در کاخ سفید حضور دارد و پس از آن جای خود را به ترامپ یا کلینتون خواهد داد‌.

کاهش فاصله ترامپ با کلینتون

در حالی که 13 روز تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا باقی مانده، تازه‌ترین نظرسنجی‌ای که شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان انجام داده است، نشان می‌دهد دونالد ترامپ فاصله خود را با هیلاری کلینتون کاهش داده و اختلاف آرا را به پنج درصد رسانده است‌.

نتایج نظرسنجی مشترک سی‌ان‌ان و موسسه نظرسنجی ORC که دیروز منتشر شد، نشان می‌دهد کلینتون از میان رای‌دهندگان احتمالی، 49 درصد آرا را به دست آورده است‌. در این نظرسنجی، دونالد ترامپ هم تنها با اختلاف پنج درصد ازحمایت 44 درصد رای‌دهندگان احتمالی برخوردار شد‌. تازه‌ترین نظرسنجی مشترک سی‌ان‌ان و ORC درحالی انتشار یافت که دوشنبه گذشته نظرسنجی شبکه خبری ای‌‌بی‌‌سی نیوز آمریکا اختلاف بین دونامزد دموکرات و جمهوریخواه را 12 درصد اعلام کرد ه بود‌. در نظرسنجی ای‌بی‌سی‌نیوز که در فاصله زمانی20 تا 22 اکتبر (29 مهرماه تا اول آبان) انجام شده بود، هیلاری کلینتون از حمایت 50 درصد رای‌دهندگان احتمالی و رقیب وی از حمایت 32 درصدی همراه بود‌. سی‌ان‌ان همچنین گزارش داد در نظرسنجی مشترک این شبکه و ORC اختلاف چشمگیری میان جامعه تحصیلکرده و غیرتحصیلکرده برای این دونامزد وجود دارد‌. در این نظرسنجی، کلینتون 52 درصد آرا را بین رای‌دهندگان تحصیلکرده آمریکایی به دست آورده و ترامپ نیز 41 درصد آرا را کسب کرده است اما در نظرسنجی مشترک سی‌ان‌ان و ORC ترامپ با کسب 62درصد آرا در میان رای‌دهندگان غیرتحصیلکرده در مقابل 32 درصد کلینتون، فاصله زیادی را به وجود آورده است‌.

انتقاد کلینتون از سخنان ترامپ در مورد نبرد موصل

نامزد حزب دموکرات به انتقاد از گفته‌های رقیب جمهوریخواه خود در مورد نبرد موصل پرداخته و می‌گوید این سخنان گواه دیگری ا‌ست که دونالد ترامپ شایستگی فرماندهی کل قوای ایالات متحده را ندارد‌. یکشنبه گذشته دونالد ترامپ در نوشته‌ای در حساب توئیتر خود گفته‌ بود حمله برای بازپس‌گیری موصل، به یک فاجعه تبدیل می‌شود‌. ما از ماه‌ها قبل به آنها هشدار دادیم که قرار است به موصل حمله شود‌. ایالات متحده خیلی ابله جلوه می‌کند‌. ترامپ سپس دوشنبه گذشته در یک سخنرانی انتخاباتی در سنت‌آگوستین- ایالت کلیدی فلوریدا- تاکید کرد حالا در موصل گیر افتاده‌ایم‌. دشمن سخت‌تر از آن است که تصور می‌کردند‌. دشمن فرصت زیادی برای آماده‌شدن داشت‌. او افزوده است وحشتناک است شرایط دهشتناکی‌ در حال وقوع است‌. چرا به آنها گفتیم می‌خواهیم به موصل حمله کنیم؟

هیلاری کلینتون به این سخنان واکنش نشان داده و گفته او عملا پیش از شروع نبرد، شکست را اعلام کرده ‌است‌. او یک بار دیگر به جهان ثابت کرد به قدرت رسیدن یک فرمانده کل قوای فاقد شایستگی، به چه معنی می‌تواند باشد‌.

کلینتون می‌گوید رقیب جمهوریخواهش هیچ برنامه‌ای برای موصل ندارد؛ این موضوع نه‌تنها اشتباه بلکه خطرناک است و باید جلوی آن در هشتم نوامبر گرفته شود‌. کلینتون از اینکه ترامپ آمریکا را ابله توصیف کرده نیز انتقاد کرده و می‌گوید تصور کنید این همان فردی‌ است که می‌گوید در مورد داعش اطلاعاتش بیشتر از ژنرال‌هاست‌. نبرد برای بازپس‌گیری موصل هفته قبل آغاز شد و نیروهای امنیتی عراق، ارتش و پلیس ملی، همراه پیشمرگه‌های کرد آن کشور در حال پیشروی به سوی مرکز این شهر هستند‌.

آغاز رای‌گیری در کالیفرنیا

دیروز رای‌گیری پیش از موعد در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در برخی ایالت‌های این کشور آغاز شد‌. رای‌گیری پیش از موعد این انتخابات در 50 حوزه انتخاباتی ایالت فلوریدا آغاز شده و قرار است در روزهای آینده در دیگر حوزه‌های انتخاباتی این ایالت هم دنبال شود‌. در همین حال رای‌گیری از طریق پستی نیز در هفته‌های گذشته آغاز شده و بیش از یک میلیون رای‌دهنده فلوریدایی آرای خود را به صندوق‌های رای پست کرده‌اند‌. ایالت فلوریدا نزدیک به 13 میلیون رای‌دهنده ثبت‌شده دارد‌.

به گزارش آسوشیتدپرس، رای‌گیری پیش از موعد در ایالت‌های کلرادو، فلوریدا و ویسکانسین طبق تقویم رسمی انتخابات، از دوشنبه گذشته آغاز شده است‌. بسیاری از رای‌دهندگان آمریکایی در سال‌های اخیر ترجیح داده‌اند در رای‌گیری پیش از موعد شرکت کنند. بر این اساس مطابق برخی پیش‌بینی‌ها گفته می‌شود حدود 40 درصد از رای‌دهندگان امسال در رای‌گیری پیش از موعد شرکت خواهند کرد‌. نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد رقابت تنگاتنگی میان هیلاری کلینتون، کاندیدای دموکرات و دونالد ترامپ رقیب جمهوریخواه وی در این ایالت جریان دارد‌. پیروزی در فلوریدا می‌تواند نقش مهمی در بیشتر شدن شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا داشته باشد‌.