۰ نفر

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: کری برای ایران بازاریابی نکند

۱۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۹:۵۵
کد خبر: 144317
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: کری برای ایران بازاریابی نکند

چهره شاخص جمهوری‌خواهان آمریکا نسبت به داد و ستد با ایران هشدار می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، دفتر پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، مقاله‌ای منتشر کرده است و در آن از دولت اوباما انتقاد می‌کند که تجارت با ایران را تشویق می‌کند.

این مقاله می‌گوید ایران شاید بازار مناسبی برای بازرگانی باشد اما حامی اصلی دولتی تروریسم در جهان است و «یکی از بدترین سابقه‌ها در زمینه حقوق بشر در میان تمام کشورها در تاریخ معاصر را دارد».

این مقاله در ضمن می‌گوید ایران «تحت سلطه رژیمی متوحش و دین‌سالار» است و «هم‌جنس‌گرایان را اعدام می‌کند، آمریکایی‌های بی‌گناه را زندانی می‌کند، نابودی اسرائیل را تهدید می‌کند، منکر تروریسم است، حامی سازمان‌های تروریستی در سراسر جهان است و مصمم است به دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های بالیستیک بین‌قاره‌ای که قادر به رسیدن به ساحل شرقی آمریکا هستند».

جان کری و دولت اوباما مورد انتقاد این مقاله هستند که اشاره می‌کند که این گزارش وزارت خارجه تحت رهبری آقای کری است که اعلام کرده «ایران همچنان دولت اول در زمینه حمایت از تروریسم در سال ۲۰۱۵ بود و پشتیبانی گسترده‌ای از جمله در زمینه‌های مالی، تعلیماتی و تهجیزاتی از سازمان‌هایی در سراسر جهان، بخصوص حزب‌الله، انجام داد».

مقاله در ضمن اشاره می‌کند که «کمیته عمل مالی»، سازمان بین‌المللی که در زمینه پول‌شویی و ضدتروریسم فعالیت می‌کند ایران را همچنان در فهرست مقاصد «با ریسک بالا و غیرهمکار» خود حفظ کرده.

نویسنده در پایان می‌گوید برجام به هیچ وجه آمریکا و شخص وزیر خارجه را مجبور نکرده که بانک‌ها و شرکت‌های خارجی را لابی کند که با ایران بازرگانی کنند و این «امتیازی بی‌سابقه به تهران» است.

خود پل رایان نیز چند روز پیش گفته بود: «کجای توافق هسته‌ای رئیس‌جمهور اوباما آمده که آقای کری باید فروشنده ارشد ایران باشد؟ واقعیت این است که ایران همچنان حامی اول دولتی تروریسم در جهان است. تا وقتی این تغییر نکند، شرکت‌ها حق دارند نگران ورود مجدد به بازار ایران باشند».