۰ نفر

طرح پژوهشی اوراق بهادار بیمه‌ای در پژوهشکده بیمه انجام شد

۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۰۷
کد خبر: 292051
طرح پژوهشی اوراق بهادار بیمه‌ای در پژوهشکده بیمه انجام شد

نتایج طرح پژوهشی اوراق بهادار بیمه‌ای با رویکرد نیاز بازار بیمه کشور ایران که در پژوهشکده بیمه انجام شده است منتشر شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، با توجه به اینکه شرکت‌های بیمه‌ای برحسب بیمه‌نامه‌هایی که برای بیمه‌گذاران صادر می‌کنند با مسائل و چالش‌های مختلفی از قبیل تأمین سرمایه لازم جهت قبول ریسک مربوطه یا نیاز و ضرورت انتقال ریسک مواجه می‌شوند، لذا این شرکت‌ها نیز به‌دنبال راه‌هایی برای برطرف کردن این نیازهای خود هستند و بازار سرمایه یکی از بازارهایی است که می‌توان راه‌های انتقال ریسک را در آنجا جستجو کرد.

این گزارش می‌افزاید: بخش اعظم جایگزین‌های انتقال ریسک که به اوراق بهادار بیمه‌ای (اوراق بهادار مرتبط با بیمه) معروف‌اند ، طی فرآیند تبدیل به اوراق بهادارسازی ریسک به‌وجود آمده‌اند و بخش دیگری نیز با استفاده از ابزارهای مشتقه طراحی شده‌اند. براساس مطالعات و بررسی‌های انجام شده، بازار بیمه و همچنین بازار سرمایه ایران نیز ظرفیت طراحی و به‌کارگیری این ابزارهای مالی را دارد و این ابزارها می‌توانند این دو بازار را بیش از پیش با یکدیگر پیوند دهند و شرکت‌های بیمه‌ایران می‌توانند به‌منظور تأمین سرمایه لازم و انتقال قسمتی از ریسک‌هایی که پذیرفته‌اند، اوراق بهادار بیمه‌ای منتشر کنند.

لذا این طرح پژوهشی با هدف ارائه الگوها و مدل‌های لازم برای انجام این کار که براساس شرایط بازار بیمه و بازار سرمایه کشور ایران بومی‌سازی شده باشند، انجام شد و شامل6 بخش اصلی است که بخش اول به معرفی کلی موضوع و بیان انگیزه‌های اصلی اوراق بهادارسازی پرداخته است. در بخش دوم مبانی نظری و ادبیات موضوع بیان شده است. در این بخش پرکاربردترین مدل های اوراق بهادار بیمه‌ای که تاکنون در دنیا منتشر شده است به همراه ارکان آن‌ها، معرفی شده‌اند و کارکرد اصلی هرکدام به اختصار بیان گردیده است. سپس در انتهای این بخش مهم‌ترین نیازها و مشکلات بازار بیمه ایران که انتشار اوراق بهادار بیمه‌ای می تواند راه حلی برای رفع آن‌ها باشد، بیان شده است و انواع مدل‌های اوراق بهادار بیمه‌ای که می‌تواند به عنوان ابزاری برای تأمین مالی شرکت‌های بیمه ایرانی به‌کار گرفته شود و براساس نیازها و پتانسیل‌های بازار بیمه ایران بومی‌سازی و طراحی شده‌اند، ذکر شده است.

20 - Copy