۰ نفر

اقتصادآنلاین از تازه‌های کدال گزارش می‌دهد؛

پیش‌بینی افت فروش در سایپا آذین/ «کفرآور» از زیان خارج شد

۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۴۷
کد خبر: 302179
پیش‌بینی افت فروش در سایپا آذین/ «کفرآور» از زیان خارج شد

این روزها به دنبال روند صعودی بازار سهام٬ کدال شاهد شفاف‌سازی شرکت‌ها در رابطه با دلیل نوسان قیمت سهام است. در این بین برخی از شرکت‌ها از اتفاقات و برنامه‌های مهمی خبر می‌دهند.

اقتصادآنلاین- مروارید اسلامی؛ امروز کدال میزبان شفاف‌سازی‌های بسیاری درباره نوسان قیمت سهام بود که بیشتر آنها حکایت از عدم وقوع اتفاقی خاص در شرکت داشت. شرکت‌هایی هم که ملزم به برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی شده بودند٬ نتایج آن را منتشر کردند که درواقع خبر از آخرین وضعیت شرکت می‌داد. امروز اولین گزارش ماهانه شهریور ماه هم از سوی شرکت شهد ایران منتشر شد. در ادامه مهمترین اطلاعیه‌های امروز کدال را می‌خوانید.

شفاف‌سازی «شکبیر» درباره آزادسازی سقف رقابت

شرکت پتروشیمی امیر کبیر (شکبیر) درخصوص آزادسازی سقف رقابت کالاهای پتروشیمی در بورس کالا اعلام کرد که از بین تولیدات مجتمع پتروشیمی امیر کبیر تنها محصولات پلیمری این شرکت به میزان حدود ۶۰ درصد از طریق بورس کالا در داخل کشور به فروش می‌رسد و بقیه محصولات پلیمری صادر ‌می‌شود. بنابراین آثار ناشی از تغییرات نرخ فروش محصولات شرکت به خاطر آزادسازی سقف قیمت در بورس کالا و نرخ خرید خوراک و یوتیلیتی در سودآوری شرکت تاثیرگذار خواهد بود که در دوره مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ در صورت‌های مالی شرکت منعکس می‌شود.

«شوینده» خبر از یک مزایده داد

شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر (شوینده) درباره یک مزایده شفاف‌سازی کرد. این مزایده مربوط به فروش سه دانگ مشاع از شش دانگ عرصه و مستحدثات و منافع برج اداری - تجاری توسط شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان گروه صنایع بهشهر تهران از طریق مزایده عمومی است. دو هزار مترمربع از ساختمان مذکور با کاربری اداری متعلق به هلدینگ شوینده است. بهای تمام شده دو هزار مترمربع این ساختمان حدود ۳۳ میلیارد تومان است. این مزایده ۱۱ مهرماه برگزار می‌شود.

کاهش فروش «غشهد» در نیمه اول سال

شرکت شهد ایران (غشهد) گزارش ماهانه شهریور را منتشر کرد. براساس این گزارش٬ شرکت از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور حدود ۶۰۰ میلیون تومان فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۲۳ درصد کاهش روبه‌رو بوده است. شرکت در شهریور به جز تولید انواع کنسانتره و آروما٬ هیچ تولید و فروش دیگری نداشته است.

«شگل» درباره نوسان قیمت شفاف‌سازی کرد

شرکت گلتاش (شگل) درخصوص نوسان قیمت سهم شفاف‌سازی کرد که از تاریخ گزارشگری قبلی تا مقطع فعلی تغییر با اهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده است. تغییرات خاصی در روند سوددهی و فروش محصولات ایجاد نشده و افزایش ۲۵ درصدی نرخ فروش محصولات این شرکت در جهت پوشش بخشی از تورم ایجاد شده در نرخ‌های عوامل تولید بوده و افزایش نرخ فروش مذکور توانایی پوشش افزایش نرخ عوامل تولید را نداشته است. همچنین به دلیل تغییرات ایجاد شده در نحوه تعیین نرخ پایه فروش محصولات پتروشیمی در بورس کالا این تصمیم تاثیر قابل ملاحظه‌ای در افزایش بهای تمام شده تولیدات (مایعات شوینده) خواهد داشت.

شفاف‌سازی بیمه کوثر درباره نوسان قیمت سهم

شرکت بیمه کوثر (کوثر) درخصوص نوسان قیمت سهم شفاف‌سازی کرد که از تاریخ گزارشگری قبلی تا مقطع فعلی تغییر با اهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده و به نظر می‌رسد نوسان قیمت سهام شرکت در روزهای اخیر ناشی از عرضه و تقاضای بازار و توجه سهامداران به صنعت بیمه است. همچنین درخصوص تسعیر اقلام دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی اعلام شده که عملکرد سال ۹۶ براساس نظر بازرس قانونی و کمیته فنی سازمان حسابرسی٬ دارایی ها و بدهی‌های ارزی به نرخ مرجع بانک مرکزی در تاریخ تهیه صورت‌های مالی انجام شده است و عنایت به موجودی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی سود و زیان حاصل از تسعیر ارز تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۷ رقم با اهمیتی نیست. شرکت اعلام کرده که در صورت تغییر نرخ ارز طبق نظر بازرس قانونی و کمیته فنی سازمان حسابرسی با توجه به موجودی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی٬ تاثیر با اهمیتی در سود و زیان صورت‌های مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۹۷ ایجاد نخواهد شد.

آخرین وضعیت «حپارسا» از زبان مدیرعامل

شرکت توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان اطلاعات حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی را منتشر کرد. بر این اساس٬ عقد قرارداد با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران انجام شده و مقدار حمل مانند سنوات گذشته مشخص نیست ولی متوسط نرخ حمل ۱۰۵ تومان پیش‌بینی شده است. همچنین اعلام شد که متوسط نرخ حق دسترسی  ۳۹ تومان و هشت ریال و لکوموتیو ۲۶ تومان و پنج ریال بوده است. معافیت حق دسترسی در گزارش ۹ ماهه لحاظ شده است. کاهشی درخصوص حق دسترسی و حق لکوموتیو پرداختی به شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مطرح نیست.

در رابطه با افزایش نرخ کرایه حمل٬ توضیح داده شد که تا این لحظه هیچگونه موافقتی با افزایش نرخ کرایه حمل صورت نگرفته است و پیگیری‌ها از طرف شرکت‌ها و گروه مخزن‌داران و راه‌آهن برای دریافت افزایش نرخ ادامه دارد. با وجود پیگیری شرکت‌های مخزن‌دار و رئیس گروه مخزن‌داران از شرکت ملی پخش٬ هرگونه افزایش کرایه حمل منوط به تایید سازمان برنامه و بودجه شده و تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است اما پیگیری‌ها برای دریافت افزایش نرخ ادامه دارد.

میزان حمل بار پنج ماهه اول امسال ۴۹۲ میلیون تن کیلومتر بوده و در شهریور ۱۱۵ میلیون تن کیلومتر و از مهر تا اسفند حدود ۵۷۷ میلیون تن کیلومتر حمل بار پیش‌بینی می‌شود. مدیرعامل شرکت در ادامه اعلام کرده که تاثیر احتمالی تحریم نفتی در صورت وقوع بررسی می‌شود.

قیمت خرید هر دستگاه از ۱۰۰ دستگاه واگن مخزن‌دار خریداری شده حدود ۲۲۰ میلیون تومان بوده و غیر از سیستم ترمز که از شرکت کنور آلمان جمعا به مبلغ ۳۳۶ هزار و ۷۱۰ یورو به قیمت ارز مبادله‌ای به ارزش هر یورو ۳۶۰۰ تومان خریداری شده٬ بقیه قطعات و خدمات نصب و تولید واگن از سازندگان داخلی خریداری و استفاده شده است. ارزش جایگزینی واگن‌ها نیاز به استعلام از مراکز تولید قطعات دارد که به دلیل عدم نیاز٬ انجام نشده است. طبق اعلام مدیرعامل «حپارسا»٬ برنامه خرید یا واردات لکوموتیو در سال ۹۷ و ۹۸ در مرحله بررسی قرار دارد. برنامه خرید واگن‌های جدید همان ۳۰۰ دستگاه است.

عمده مسیرهای حمل شرکت عبارتند از مسیر آبنیل به بندرعباس٬ ری به شهید مطهری مشهد و اراک به ماهشهر٬ ری به ماهشهر و عمده فرآورده‌های منفی حمل شده مازوت است. شرکت در رابطه با قراردادهای جدید هم اعلام کرده که تاکنون قرارداد جدیدی منعقد نشده و قرارداد با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی سالانه است.

درخصوص افزایش سرمایه هم اعلام شده که تا این لحظه برنامه‌ای برای افزایش سرمایه وجود ندارد. در رابطه با پیش‌بینی سود هم بیان شده که برآورد سود شرکت برای سال جاری مانند پیش‌بینی قبلی است و سود سال ۹۸ با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال جاری پیش‌بینی شده است.

شفاف‌سازی بانک دی درباره یک خبر

بانک دی در رابطه با اخبار منتشر شده در پایگاه خبری بورس ۲۴ مبنی بر فروش سهام شرکت تولید نیروی برق دماوند٬ شفاف‌سازی کرد که چنین تصور شده است که فروش سهام آن شرکت نهایی شده٬ در حالی که بانک در مرحله ارزشیابی است و به محض مشخص شدن قیمت نهایی، مراتب از طریق آگهی مزایده منتشر خواهد شد.

افزایش زیان در «شزنگ»

شرکت تجهیز نیروی زنگان (شزنگ) اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای ۹ ماهه منتهی به ۳۱ مرداد ۹۷ را منتشر کرد. شرکت در ۹ ماهه امسال حدود ۶۴۰ میلیون تومان زیان ناخالص داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از یک و نیم برابر شده است. زیان خالص ۹ ماهه شرکت حدود یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان بوده که نسبت به ۹ ماهه سال مالی قبل یک و نیم برابر شده است. زیان خالص هر سهم در ۹ ماهه امسال ۶۵ تومان بوده که این رقم در ۹ ماهه سال مالی قبل ۳۶ تومان و هفت ریال بوده است.

افزایش نرخ در محصولات «خفنر»

شرکت فنرسازی خاور (خفنر) خبر از دریافت مجوز افزایش نرخ محصولات داد. افزایش ۱۰ درصدی قیمت محصولات تولیدی شرکت نسبت به سال گذشته مورد موافقت سازمان صنایع و معادن استان مرکزی قرار گرفت.

«کفرآور» زیان را به سود تبدیل کرد

شرکت فرآورده‌های سیمان شرق در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۳۱ مرداد ۹۷ حدود ۹۰۰ میلیون تومان سود ناخالص داشته که نسبت به سال مالی قبل ۳۰ برابر شده است. سود خالص شرکت در سال مالی اخیر نزدیک به ۲۹ میلیارد تومان بوده؛ این در حالی است که در سال مالی قبل شرکت حدود هفت میلیارد تومان زیان داشته است. سود خالص هر سهم سال مالی مورد گزارش ۱۶۱ تومان بوده که این رقم در سال مالی قبل ۳۷ تومان و دو ریال زیان بوده است.

آخرین خبرها از سایپا آذین

شرکت سایپا آذین اطلاعات حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی را منتشر کرد. در رابطه با تاثیر تحریم‌ها بر تهیه مواد اولیه اعلام شد که بخش عمده‌ای از مواد اولیه داخلی بوده و تحریم‌ها تاثیر چندانی بر میزان عرضه نداشته است. نرخ عمده مواد اولیه تابع نرخ بازار ثانویه بوده و بخش محدودی از اقلام نیز تابع نرخ آزاد ارز است. در رابطه با مهیا بودن امکان حواله برای شرکت توضیح داده شد که با توجه به مقاصد حواله‌های ارزی٬ تاکنون مشکلی برای حواله‌های ارزی به وجود نیامده است. درمورد افزایش نرخ فروش محصولات اعلام شد که با توجه به اینکه افزایش قیمت صندلی خودرو تابع تغییرات در قیمت فروش خودرو است٬ در پنج ماهه ابتدای سال افزایشی در قیمت فروش صورت نگرفته و همزمان با ابلاغ تغییرات در قیمت خودرو که از سوی شورای رقابت صورت می‌گیرد٬ افزایش در قیمت فروش صندلی نیز اتفاق خواهد افتاد. درخصوص پیش‌بینی فروش شرکت٬ با توجه به تغییرات احتمالی قیمت فروش محصول نهایی و کاهش نسبی قدرت خرید٬ احتمالا افت فروش رخ خواهد داد که شرکت امید دارد با تمهیدات لازم و طراحی شیوه فروش‌های چند مرحله‌ای٬ تیراژ پیش‌بینی‌شده در بودجه سال ۹۷ محقق شود.