۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شاخص کل بورس کانال 160هزار واحد را نیز فتح کرد/بسته شدن پرونده تابستان داغ بورسی با ورود بیش از دوهزار میلیارد تومان نقدینگی جدید توسط اشخاص حقیقی

۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۰۱
کد خبر: 302157
شاخص کل بورس کانال 160هزار واحد را نیز فتح کرد/بسته شدن پرونده تابستان داغ بورسی با ورود بیش از دوهزار میلیارد تومان نقدینگی جدید توسط اشخاص حقیقی

معاملات بورس تهران در آخرین روز تابستان با هیجان مثبت و تشکیل تقاضا در اغلب گروه‌ها ادامه یافت و تمام نماگرهای بازار در محدوده‌های مثبت قرار گرفتند. این در حالی بود که شاخص اصلی در همان دقایق ابتدایی بازار با رشد بیش از سه هزار واحدی خود را برای اولین بار به محدوده 160 هزار واحد رساند.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در اولین روز هفته و پس از پایان یافتن مهلت تسویه اعتباری کارگزاری ها، مجددا شاهد شکل گیری تقاضای قوی در اغلب نمادهای بزرگ و شاخص ساز بازار بودیم. اغلب کدهای معاملاتی که در آخرین روزهای تابستان به اجبار سهام با ارزش خود را واگذار کرده بودند امروز در صف خرید همان سهام نشستند.

عوامل اصلی جهش بازار امروز

از سوی دیگر بازارهای جهانی آخر هفته پُرهیجانی را در گروه مس و «روی» پشت سر گذاشت. گفتنی است قیمت هر تن مس به 6223 دلار و هر تن «روی» به 2479 دلار در معاملات روز گذشته رسید. از این رو می توان گفت رشد قیمت ها در بازارهای جهانی و اتمام موعد تسویه اعتبار کارگزاری ها از عمده دلایل تقویت مجدد تقاضا و کاهش عرضه در کلیت بازار بود. همچنین گفتنی است خبر اخیر حمله تروریستی در اهواز برروی روند بازار تاثیری نداشته است و این نکته مهمی است که بازار و سهامداران به تحولات بنیادی و ارزی وزن بیشتری می‌دهند تا تحولات سیاسی.

بازگشت پالایشی ها به مدار صعودی

در گروه فراورد های نفتی در دقایق ابتدای بازار شاهد رشد تقاضا در اکثر نمادها بودیم. در این گروه  «شپنا» امروز با تقاضای مناسبی کار خود را آغاز کرد و در میانههای بازار به صف خرید رسید. همچنین «شبریز»، «شبندر»، «شاوان» و «شپاس» از دیگر نمادهای مورد توجه این گروه بودند. رشد قیمت نفت در کنار وضعیت مناسب شرکت های پالایشی از دلایل اقبال به نمادهای این گروه است. در این گروه امروز شاهد دادوستد 111 میلیون سهم به ارزش 97 میلیارد تومان بودیم که بازدهی 4.3 درصدی را به همراه داشته است.

فلزی ها چشم به قیمت های جهانی دوختند

در گروه فلزی-معدنی هم افزایش قیمت جهانی مس و روی باعث رشد سنگ آهن و فولاد شده است به همین جهت امروز شاهد گرایش سهامداران به سمت صنایع فلزی از جمله نمادهای «فولاد» و «فملی» بودیم. در مجموع امروز 344 میلیون سهم به ارزش 138 میلیارد تومان دادوستد شد که بازدهی 1.9 درصدی را برای سهامداران این گروه به همراه داشت.

کوچکترها بیشتر قد کشیدند

گفتنی است در اغلب گروه‌های کوچک بازار از جمله قندی، غذایی، رایانه، خودرویی و ساختمانی شاهد تشکیل صف خرید در بیشتر نمادها بودیم. از این رو شاخص هم وزن رشد بیشتری را نسبت به سایر نماگرها تجربه کرد.

در این بین در گروه رایانه و اطلاعات و ارتباطات جو معاملات مثبت سبب تشکیل صف خرید در تمام نمادها به جز «های وب» بود. گفتنی است «های وب» پس از رشد بیش از 10 درصدی در سه روز کاری قبل با افزایش عرضه در معاملات امروز روبرو شد و تنها نماد همراه با افت قیمتی گروه بود.

اخبار مثبت قطعه سازها اقبال را به این گروه بازگرداند

در گروه خودرو که امروز مورد توجه فعالان بازار بود، با بازگشایی مثبت نمادهای «خودرو» و «خساپا» بر هیجان و افزایش تقاضا در این گروه همراه شد. همچنین نمادهای «خپارس»، «ورنا»، «خگستر»، «خساپا» و «خودرو» پس از مرحله دوم بازگشایی با رشد 7 تا 10 درصدی مواجه شدند.

در این بین امروز دو خبر بر جو مثبت گروه افزود. ابتدای صبح خبری از سوی معاونت وزارت صمت مبنی بر معاف بودن قطعه سازها از پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز 4200 تومانی سبب شکل گیری تقاضای بیشتری در نمادهای قطعه ساز شد. در این رابطه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قیمت گذاری خودروها بر اساس ارز بازار ثانویه خواهد بود، گفت: این موضوع فرایند دارد که خودروسازان تا چه مرحله‌ای ارز 4200 تومانی می‌گیرند و از چه زمانی ارز بازار ثانویه دریافت خواهند کرد که باید مبانی و سیاست آن استخراج شود تا بر اساس آن اقدام شود.

وی همچنین اظهار کرد: قطعات خودرویی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی ثبت سفارش شده بودند و شامل پرداخت مابه التفاوت می‌شدند با تصمیم دولت و ابلاغ وزیر صنعت کلیه مواداولیه و قطعات آن‌ها از پرداخت مابه التفاوت معاف شدند و در حال ترخیص هستند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

دیگر اینکه افزایش نرخ 10 درصدی محصولات گروه قطعه سازی سبب اقبال مجدد سرمایه گذاران بورسی به این نمادها شد. در مجموع امروز گروه خودرو با حجم معاملات 548 میلیونی بازدهی 5.4 درصدی را به ثبت رساند. همچنین در بین خرید اشخاص حقیقی، این گروه بیشترین سهم را در پرتفوی امروز حقیقی ها به میزان 40 میلیارد تومان داشتند.

الاگلنگ بانکی ها

در بانک ها امروز «وبملت» و «وتجارت» با افت قیمت مواجه شدند. از سوی دیگر اما «وبصادر»، «ونوین»، «وسینا»، «وکار» با صف خرید روبرو بودند. تراز مثبت ارزی در کنار شایعاتی مبنی بر افزایش سرمایه نمادها به منظور اصلاح ساختار از دلایل اقبال بازار به این نمادها در چند وقت اخیر بوده است.

انبوه سازی ها بیشترین بازدهی روزانه را داشتند

در گروه انبوه سازی که بیشترین بازدهی روزانه به میزان 6.06 درصد را به خود اختصاص داد، به جز نماد «ثفارس» که متعادل و منفی بود، بقیه نمادها با صف خرید روبرو شدند. در این گروه نیز بیش از 110 میلیون سهم به ارزش 25 میلیارد تومان دادوستد شد.

زمان استراحت گروه شیمیایی ها فرارسیده؟

در گروه محصولات شیمیایی که معاملات منفی نمادهای بزرگی همچون «فارس» و «پارس» سبب بازدهی زیر نیم درصدی گروه شد شاهد دادوستدهای متعادل و اغلب منفی در نمادهای پتروشیمی بودیم. از سوی دیگر اما نمادهای شیمیایی از قبیل  «وپترو»، «شوینده»، «شیران»، «شگل»، «ساینا»، «شفارس» با اقبال بازار مواجه شدند. در این گروه نیز امروز شاهد ورود 20 میلیارد تومان نقدینگی جدید توسط اشخاص حقیقی بودیم.

آمار و ارقام بازار امروز

در مجموع امروز شاخص کل با رشد 3209 واحدی (معادل 2.04 درصد) قله تاریخی 160 هزار واحد را برای اولین بار فتح کرد. این درحالی است که شاخص هم وزن به دلیل رشد قیمتی اغلب نمادهای گروه های کوچک بازار صعود پُرشتاب‌تری نسبت به سایر نماگرها را تجربه کرد و با افزایش 826 واحدی (معادل 3.05 درصد) به ارتفاع 27 هزار و 930 واحد رسید.

در این بین بیش از چهار میلیارد و 628 میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 357 میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان 914 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. همچنین در ادامه روند ورود نقدینگی تازه نفس به بازار سهام که از اواخر خردادماه آغاز شده، امروز نیز اشخاص حقیقی بیش از 240 میلیارد تومان پول جدید به بازار آوردند. در نتیجه در مجموع سه ماهه تابستان شاهد ورود بیش از دو هزار میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام بودیم. به عقیده کارشناسان با انتشار گزارش‌های مساعد شش ماهه از سوی شرکت‌ها، موج جدیدی از تقاضاها در بازار شکل خواهد گرفت.

ترین های بورسی

اما در بین صنایع بازار، گروه محصولات شیمیایی، فلزی و خودرویی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. این در حالی بود که معاملات مثبت و پُرحجم «فملی»، «همراه»، «شبندر» و «اخابر» هرکدام به ترتیب 212، 197، 196 و 121 شاخص کل را تقویت کردند.

کوتاه از فرابورس

در فرابورس هم ایفکس از رشد جانماند و با افزایش 20 واحدی (معادل 1.1 درصد) خود را به ارتفاع یک هزار و 879 واحد رساند. در این بازار نیز یک میلیارد و 95 میلیون ورقه بهادار به ارزش 470 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 271 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم اختصاص داشت.

در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی نیز «ذوب»، «شراز» و «دماوند» بیش از سایرین در رشد آیفکس نقش داشتند. از سوی دیگر معاملات نسبتا پُرحجم و منفی در نماد «مارون» سبب افت بیش از 11 واحدی شاخص فرابورس شد.

آخرین اخبار از تازوه وارد فرابورسی

همچنین گفتنی است امروز 40 میلیون سهم از شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش در نماد «تاپکیش» به قیمت ۱۷۰ تومان برای اولین بار عرضه شد و به هر کد حدود 235 سهم درقیمت 1700 ریال (سقف قیمت) ، و مجموعا معادل 40000 تومان اختصاص یافت. از این رو امروز سهام تجارت الکترونیک پارسیان که مالک حدود 20 درصدی "تاپکیش" است با صف خرید و رشد 5 درصدی قیمت روبرو شد.

تجارت الکترونیک پارسیان کیش بعد از شرکت های پرداخت الکترونیک سامان کیش، پتروشیمی غدیر ، کشاورزی و دامپروی بینالود، پتروشیمی پارس ، کشت و دام قیام اصفهان و عطرین نخ قم، هفتمین شرکت جدید سال بشمار می رود.