۰ نفر

اقتصادآنلاین از میانه‌های تالار شیشه‌ای گزارش می‌دهد؛

قدم‌های صعودی شاخص کند شد/ معدنی‌ها سکان بازار را به دست گرفتند

۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۵۱
کد خبر: 299554
قدم‌های صعودی شاخص کند شد/ معدنی‌ها سکان بازار را به دست گرفتند

در دوساعت اولیه معاملات امروز بورس تهران، شاهد فروکش کردن جو مثبت روزهای گذشته در نمادهای پتروپالایشی هستیم. از سوی دیگر اما تداوم صف خرید در نمادهای معدنی سبب تقویت شاخص به میزان 500 واحد شده است.از این رو شاخص کل که در ابتدا با شد 1100 واحدی روبرو شده بود با افزایش عرضه در کلیت بازار، مجبور به عقب نشینی 800 واحدی شد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در چهارمین روز از هفته جاری شاهد تغییر زمین بازی سهامداران بورسی هستیم. دلیل اصلی این تغییر نامه شفاف سازی روز گذشته شرکت های پالایشی بود. در شفاف سازی اخیر شرکت پالایش نفت تبریز به موضوع تهاتر 50 درصد از وکیوم باتوم تولیدی این شرکت به نرخ مصوب 14134 ریال اشاره شده که تفاوت فاحشی 50 درصد باقی مانده با نرخ فروش 36463 ریالی در بورس کالا دارد. «شبریز» در این اطلاعیه اعلام داشته که در شهریورماه نیز 30 هزار تن وکیوم باتوم به نرخ مصوب 14134 ریال در خارج از بورس کالا به فروش رسانده است. همچنین سقف وکیوم باتوم تهاتری تحویلی به شرکت های قیرسازی بالغ بر 500 تن در روز است که 50 درصد تولیدات شرکت را شامل می شود.همچنین در شفاف سازی دیگر از «شبندر» این شرکت بیان داشته وکیوم باتوم تولیدی پالایش نفت بندرعباس با توجه به قیمت مصوب معاونت برنامه ریزی وزارت نفت و خارج از بورس کالا به فروش می رسد. حال به نظر می رسد با این شفاف سازی پالایشی‌ها باید منتظر عقب نشینی سود انتظاری فعالان بورسی از صنایع پالایشی باشیم.

از این رو از ابتدای صبح امروز با افزایش عرضه در اغلب گروه ها روبرو بودیم. گروه معدنی اما همچون روز گذشته در صف خرید نسبتا سنگین به سر می برند. شب گذشته نامه از سوی رئیس سازمان بورس به معاون اول رئیس جهمور در خصوص حذف سقف رقابت قیمت در بورس کالا منتشر شد. حال فعالان بورسی امیدوارتر از گذشته چشم به آزادسازی قیمت ها در بورس کالا دوخته اند.

در گروه بانکی نیز به جز «وپست» سایر نمادها در محدوده های مثبت قرار گرفته اند. همین اتفاق در گروه سیمان و انبوه سازی نیز رخ داده و تمام نمادهای این گروه های در سقف قیمتی معامله می شوند.

اما سایر گروه ها بصورت متعادل معاملات خود را در پیش گرفته اند. شیمیایی ها و فلزی نیز شاهد تداوم عرضه از سوی حقیقی ها هستند.

در مجموع تا کنون شاخص کل با رشد 538 واحدی در میانه های کانال 137 هزار واحد قرار دارد. شاخص هم وزن اما با شتاب بیشتر در حرکت بوده و با افزایش 280 واحدی روبرو شده است. در فرابورس اما رشد آیفکش چشمگیر نبوده و تنها افزایش 3.5 واحدی را تاکنون تجربه کرده است.

در این بین تا کنون دو میلیارد و 400 میلیون ورقه بهادار به ارزش 700 میلیارد تومان در بورس و فرابورس دادوستد شده است که از این میزان بیش از 500 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این دو بازار اختصاص داشته است. همچنین در بین نمادهای با اهمیت بورسی «فولاد»، «کگل» و «کچاد» بیشترین تاثیر مثبت را بر نماگر اصلی بازار داشتند. در فرابورس نیز «ذوب»، «هرمز» و «میدکو» آیفکس را بیش از سایرین تقویت کرده اند.