۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دومین عقب نشینی بورس با افت 2507 واحدی شاخص کل/عرضه حقوقی‌ها در سهام دلاری به ریزش بازار دامن زد

۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۳۷
کد خبر: 292060
دومین عقب نشینی بورس با افت 2507 واحدی شاخص کل/عرضه حقوقی‌ها در سهام دلاری به ریزش بازار دامن زد

در جریان معاملات امروز بورس تهران، به دلیل عرضه حقوقی‌ها در سهام دلاری، تمام نماگرهای بازار برای دومین روز متوالی در محدوده‌های منفی قرار گرفتند. در این بین حجم و ارزش معاملات خرد نیز نسبت به میانگین هفته گذشته افت 50 درصدی را تجربه کرد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در اولین روز هفته نیز بورس تهران با عرضه گسترده در نمادهای بزرگ و شاخص ساز مواجه شد. این در حالی بود که در ابتدای صبح شاخص هم وزن بر خلاف سایر نماگرهای بازار در جهت مثبت در حرکت بود. اما با عقب نشینی مجدد خودوریی‌ها از افزایش قیمت، این شاخص نیز در پایان بازار با افت 12 واحدی مواجه شد.

گفتنی است؛ افت امروز همچون چهارشنبه گذشته در پی عقب نشینی سهام دلاری و صادراتی به ویژه در گروه نفتی و پتروشیمی، کلیت بازار با عرضه توسط اشخاص حقیقی مواجه شد. اما در پایان حقوقی ها نیز دست از حمایت برداشته و خود به صف عرضه کنندگان پیوستند.از این رو برخلاف روزهای ابتدایی هفته گذشته، سکاندار این ریزش‌ها، نمادهای نفتی همچون «پارسان»، «فارس» و «جم» بودند.

در مجموع امروز پالایشی‌ها با بازده 9.8 درصدی در صدر جدول پُربازده ترین های روز قرار گرفتند. بعد از این گروه اما کوچکترهای بازار مورد توجه بوده از جمله گروه‌های رایانه، زراعت و ماشین‌آلات روز پُررونقی را سپری کرده و اغلب نمادهای گروه‌های مذکور در محدوده‌های مثبت دادوستد شدند.

از سوی دیگر اما گروه شیمیایی با افت بازدهی منفی 4 درصدی و گروه استخراج کانه های فلزی با بازدهی منفی 3.9 درصدی بیشترین ریزش را به بازار تحمیل کردند.

در گروه بانکی که امروز مورد اقبال حقیقی ها قرار گرفتند، «وبملت» با 3.1 میلیارد تومان بیشترین میزان خرید را در بین حقیقی ها از ان خود نمود. در این گروه همچنین خالص خرید حقیقی ها در «وتجارت» و «وخاور» نیز مثبت بود. این در حالی بود دوشنبه گذشته نماد بانک صادرات با افزایش 42 درصدی قیمت بازگشایی شد. پس این بازگشایی عجیب که یک حقوقی خرید 78 درصدی آن روز را به عهده داشت و در پایان نیز معاملات مورد تایید قرار نگرفت،  نماد بانک ملت نیز مورد اقبال قرار گرفت.

آمار و ارقام بازار امروز

در نهایت شاخص پس از جدال فراوان برای ریزش بیشتر نتوانست با عرضه گسترده سهام مقابله کند و شاخص کل با عقب نشینی 2057 واحدی (معادل 1.9 درصد)  در ابتدای کانال 129 هزار واحد قرار گرفت. این در حالی بود که شاخص هم وزن نیز که تا میانه های بازار در محدوده های مثبت قرار داشت، با افت قیمت در گروه خودرو به محدوده های منفی بازگشت و با افت 12 واحدی (معادل0.07 درصد) به پله 18 هزار و 800 واحد بازگشت. در مجموع امروز گروه شیمیایی، کانه های فلزی و چند رشته ای هرکدام به ترتیب 1512، 432 و 212 واحد شاخص را عقب کشیدند.

در این بین مجموعا یک میلیارد و 600 میلیون ورقه بهادار به ارزش 478 میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان بیش از 421 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

همچنین امروز اشخاص حقیقی در کنار حقوقی‌ها، سعی در فروش سهام دلاری به میزان 67 میلیارد تومان داشتند که البته این گروه امروز در نمادهای بانکی بیشتر در نقش خریدار ظاهر شدند. همچنین بیشترین فروش حقیقی ها در نمادهای «پارس»، «فولاد» و «جم» اتفاق افتاد. در مجموع از سه شنبه هفته گذشته شاهد خروج 250 میلیارد تومان نقدینگی از بازار بودیم.

ترین های بورسی

در بین گروه های صنایع گروه شیمیایی، فلزات اساسی و فرآورده های نفتی در صدر جدول پُرارزش ترین ها قرار گرفتند. در این بین اما نمادهای گروه شیمیایی سکاندار بیشترین ریزش بودند و «پارسان»، «فارس» و «جم» هرکدام به ترتیب 345، 289 و 222 واحد شاخص را عقب کشیدند.

در فرابورس هم بازار ریزشی بود و آیفکس با عقب نشینی 20 واحدی به پله یک هزار و 479 واحد بازگشت. در این بازار نیز 801 میلیون ورقه بهادار به ارزش 362 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 110 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت.

در بین نمادهای فرابورسی نیز «مارون»، «زاگرس» و «میدکو» بیشترین نقش را در افت ایفکس داشتند. از سوی دیگر اما معاملات پُرحجم و مثبت «ذوب»، «هرمز» و «شاوان» تا حد زیادی از ریزش بیشتر آیفکس جلوگیری کردند.