۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود 735پله‌ای شاخص با بازگشت قوی پالایشی‌ها/ بورس راه بازارهای موازی را در پیش می‌گیرد؟

۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۳۱
کد خبر: 288236
صعود 735پله‌ای شاخص با بازگشت قوی پالایشی‌ها/ بورس راه بازارهای موازی را در پیش می‌گیرد؟

طی دادوستدهای هفته جاری تالار شیشه ای با ورود مجدد نمادهای مطرح و شاخص ساز به تابلوی معاملات، سمت و سوی نماگر اصلی بازار نیز دستخوش تغییرات شد. اما در مجموع شاخص کل پس از فراز و نشیب های با رشد 735 از صعود به قله 109هزار واحد جاماند.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ معاملات بورس تهران در حالی پیگری شد که دو روز ابتدایی هفته شاهد برگزاری فشرده مجامع شرکت های بورسی از جمله پالایشیها بودیم. اما برخلاف مجامع پُرحاشیه این هفته که اغلب سهاداران از میزان تقسیم سود در شرکت های سودآور پالایشی ناراضی بودند، بازگشت مقتدرانه این شرکت ها به پشتوانه گزارش های مساعد سه ماهه ابتدایی سال، سبب شد تا طعم تلخ تقسیم سود اندک آن ها فراموش شده و معامله گران وارد صف خریدهای پُرحجم برای خرید سهام پالایشی شوند. از این رو معاملات هفته جاری این گروه با بازدهی ۶٫۹ درصدی، بیشترین بازدهی را در میان گروه های بورسی به اختصاص داد.

البته همانطور که در گزارش بازار روز گذشته نیز اشاره شد مهم ترین عامل رونق بازار این گروه، خبر سه شنبه عصر محاسبه قیمت محصولات صادراتی پالایشگاه ها به نرخ ارز بازار ثانویه بود. گفتنی است دو پالایشگاه بندرعباس و لاوان که عمده محصولات صاداراتی را تامین می کنند، بیش از سایرین از این خبر منتفع خواهند شد. از این رو چهارشنبه نماد پالایشگاه لاوان با افزایش 15 درصدی قیمت از مجمع سالانه خود بازگشت. همچنین این شرکت بیشترین میزان تقسیم سود را در بین مجتمع های پالایشگاهی به خود اختصاص داد.

اما در این بین باید دو نکته اساسی را در خصوص این تصمیم گیری اخیر وزارت نفت مبنی بر آزادسازی نرخ محصولات صادراتی پالایشگاه ها در نظر گرفت؛ نخست اینکه تصمیم فوق بیش از اینکه مورد توجه سهامداران پالایشی قرار بگیرد، سیگنال مثبتی برای فعالان بازار سهام بود. با توجه به اینکه فراورده های نفتی و پتروشیمی و فلزی ملزم به فروش محصولات خود در بورس کالا با نرخ ارز 4200 تومانی هستند، درج چنین اخباری می تواند نشانه هایی از آزادسازی نرخ برای محصولات فوق باشد. از این رو می توان پیش بینی کرد با تداوم روند تصمیم گیری هایی مشابه وزارت نفت، روزهای درخشانی در انتظار سهامداران و فعالان بورسی است. چراکه در روزهای اخیر و با افزایش لفاظی های سیاسی، شاهد موج جدید قیمتی در بازرهای موازی طلا و ارز بودیم که بورس از این رشد جاماند. از این رو با درج اخبار مثبت و کوچکترین سیگنالی، احتمال جهش شاخص بیشتر می شود.

نکته دومی که نباید از آن غافل بود، نقش حاکمیتی پالایش و پخش در خصوص اخذ تصمیمات اساسی در نرخ خوراک و محصولات پالایشگاه ها است. شاید در نگاه اول انتشار خبر محاسبه قیمت محصولات صادراتی پالایشگاه ها با نرخ بازار ثانویه موتور محرک قیمت سهام این شرکت ها شود، اما فعالان بازار سرمایه باید توجه داشتند که طبق تجربیات سال های گذشته با دخالت های زیاد پالایش و پخش، احتمال محاسبه نرخ خوراک این مجتمع ها برحسب بازار ثانویه نیز بسیار زیاد است. که این موضوع سبب افت سود فزاینده احتمالی پالایشگاه ها خواهد شد. در نتیجه به نظر می رسد در آینده نزدیک باید شاهد درج خبر دیگری از سوی وزارت نفت در خصوص تغییر نرخ محاسبه خوراک پالایشگاه ها باشیم.

بعد از گروه پُرحاشیه پالایشگاهی به فلزی-معدنی ها می رسیم. این گروه نیز اواخر هفته را به دلیل بازگشایی مثبت «فولاد» و «ذوب» روزهای نسبتا پُرتقاضایی را پشت سر گذاشتند. خبر دیگر تاثیرگذار بر قیمت نمادهای این گروه، پیشنهاد ترامپ مبنی بر لغو تمام تعرفه ها از سوی آمریکا و اروپا بر تمام فلزات پایه بود. این در حالی است که از ابتدای ماه میلادی جاری با افزایش تنش های اقتصادی میان آمریکا و چین، بازار کامودیتیها را تحت فشار گذاشته بود. اما کارشناسان معتقدند رسیدن به یک توافق نهایی از سوی قدرت های برتر اقتصادی دنیا، زمینه را برای جهش مجدد قیمت فلزات جهانی آماده می کند. در مجموع این گروه نیز بازدهی ۳٫۹ درصدی را برای هفته معاملاتی جاری تجربه کرد.

در گروه پُرریسک خودرویی اما برخلاف هیجانات مثبت هفته پیش، بازگشت «خساپا» و عدم حمایت حقوقی سهم، زمینه را برای سقوط آزاد نمادهی وابسته آماده کرد. در نتیجه گروه خودرو این هفته را بازدهی منفی ۵٫۵ درصدی به پایان رساند و «خساپا» و «خاذین» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص خودرویی تحمیل کردند. اما به نظر می رسد با نزدیک شدن به موعد 15 مرداد و آغاز تحریم ها از سوی آمریکا که بازار قطعات خودرو و همچنین واردات طلا را نشانه رفته است، روزهای سختی را برای گروه خودرو در پیش داشته باشیم و تنها نسخه درمان موقت این گروه افزایش نرخ خودروهای داخلی باشد. ولی نبود نقدینگی از یک سو و عدم تامین به موقع قطعات دو معضل پیش روی صنعت خودرو در ماه های آتی خواهد بود که این چالش اثر خود را در قسمت سهام شرکت های خودرویی نشان خواهد داد.