۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عقبگرد 171 واحدی شاخص کل/ بازگشت شیرین نفتی‌ها

۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۰۳
کد خبر: 287346
عقبگرد 171 واحدی شاخص کل/ بازگشت شیرین نفتی‌ها

در جریان معاملات امروز شاخص کل در ابتدا روند نزولی به خود گرفت اما با بازگشایی نمادهای بزرگ و مطرح، تغییر جهت داد و تا مثبت 300 واحد پیشروی کرد. سپس به جهت افزایش فشار عرضه از سوی اشخاص حقیقی، شاهد تنزل 171 واحدی نماگر اصلی بازار بودیم.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ معاملات اولین روز تابستان بورس تهران با هیجان خاصی پیگیری شد. بازگشت نمادهای شاخص ساز از توقف های چند روز اخیر سبب شد امروز نماگر بازار نتواند در یک مسیر حرکت کند و سه بار تغییر رنگ داد.

بازگشت مقتدرانه پالایشی‌ها

پس از برگزاری فشرده مجامع شرکت های پالایشی در روزهای 30 و 31 تیرماه، روز جاری شاهد بازگشت مثبت نمادهای «شپنا» و «شبریز» بودیم. گفتنی است پالایش نفت تبریز در مجمع اخیر خود به ازائ هر سهم 250 ریال و پالایش نفت اصفهان 300 ریال سود نقدی تقسیم کرد. اما به دلیل انتشار گزارش های بسیاری مساعد از عملکرد سه ماهه اول سال جاری این شرکت ها امروز بازگشایی نماد این دو شرکت با استقبال حقیقی ها مواجه شد. از این رو «شبریز» با افزایش 9 درصدی و «شپنا» با رشد 5 درصدی قیمت به تابلوی معاملات بازگشتند.

روز متفاوت فلزی‌ها

امروز در ادامه روند بازگشایی نمادهای تازه از مجمع بازگشته، «فولاد» نیز به تابلوی معاملات برگشت. این نماد نیز توانست با معاملات مثبت خود در ابتدا تاثیر چشمگیری در افزایش شاخص داشته باشد. اما با ادامه افزایش فشار فروش حقیقی ها در سایر نمادهای معدنی ، شاخص نتوانست در محدوده های مثبت بماند.

چه خبر از غول گازی تازه وارد؟

نماد شرکت پتروشیمی پارس نیز بلافاصله پس از برگزاری مجمع سالانه امروز بازگشایی شد. این شرکت برای سال 96 سود 406 تومان را وعده داده بود که در مجمع سهامداران را با تقسیم سود 475 تومانی سورپرایز کرد. گفتنی است روز جاری نماد این شرکت با افزایش 2.5 درصدی و در قیمت 25180 ریال بازگشایی شد و نهایتا در قیمت 25880 ریال به کار خود پایان داد. همچنین امروز بیشترین میزان واگذاری های حقیقی در این نماد به میزان 24.2 میلیارد تومان صورت گرفت.

آمار و ارقام بازار امروز

در جریان دادوستدهای امروز تالار شیشه ای شاخص کل با عقبگرد 171 واحدی (معادل 0.16 درصد) به ارتفاع 108 هزار و 658  واحد رسید. این در حالی بود که شاخص هم وزن افت بیشتری را تجربه کرد و با کاهش 155واحدی به پله 18 هزار و 282 واحد بازگشت.

در این بین امروز 697 میلیون ورقه بهادار به ارزش 270 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 186 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام وحق تقدم در بورس اختصاص داشت. همچنین گفتنی است امروز حقیقی ها بیش از 48 میلیارد تومان سهم از پرتفوی خود را واگذار کردند. اما تحرکات حقوقی ها بیشتر در واگذاری نمادهای «فملی»، «آپ» خود را نشان داد.

اما در بین گروه های صنعت، شیمیایی، فلزات و خودرو بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همانطور که در بالا اشاره شد، بازگشایی مثبت نمادهای پالایشی «شپنا» و «شبریز» و همچنین «فولاد» بیشترین تاثیر را در تقویت شاخص داشتند. از سوی دیگر اما معاملات منفی «فارس»، «تاپیکو» و «کچاد» تا حد زیادی از رشد بیشتر شاخص کل جلوگیری کردند.

کوتاه از فرابورس

در فرابورس همچنین  آیفکس با عقبگرد 3.3 واحدی  در محدوده یک هزار و 219 واحد آرام گرفت. در این بازار نیز 165 میلیون ورقه بهادار به ارزش 130 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها 37 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

در فرابورس نیز معاملات منفی «ارفع»، «هرمز» و «اپرداز » توان آیفکس را برای صعودی شدن گرفت. از سوی دیگر «زاگرس»، «دماوند» و «زاگرس» تا حد زیادی از ریزش بیشتر جلوگیری کردند.