۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بازپس‌گیری کانال 108 هزار با صعود 518 واحدی شاخص کل بورس/ افت ارزش معاملات در غیاب نمادهای بزرگ بازار

۳۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۵۵
کد خبر: 286756
بازپس‌گیری کانال 108 هزار با صعود 518 واحدی شاخص کل بورس/ افت ارزش معاملات در غیاب نمادهای بزرگ بازار

امروز در حالی معاملات بورس تهران پیگیری شد که تمام نماگرهای بازار در محدوده‌های مثبت قرار گرفتند. این در حالی بود که با توقف بیش از 180 نماد بورسی و فرابورسی ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 40 درصدی نسبت به میانگین هفته گذشته مواجه شد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ بورس تهران اولین روز هفته را با جهش قابل ملاحظه شاخص کل آغاز کرد. این در حالی بود که طبق پیش بینی‌های صورت گرفته در پایان هفته گذشته مبنی بر خروج قیمت جهانی کامودیتی‌ها، امروز اغلب نمادهای فلزی_معدنی و همچنین شیمیایی در محدوده های مثبت قرار گرفتند.

گفتنی است آخرین قیمت‌ها در معاملات روز گذشته بازارهای جهانی حاکی از رشد هر انس طلا تا 1231 دلار، هر تن مس تا 6118 دلار، هر تن «روی» تا 2599 دلار، هر تن سرب تا 2099 دلار و هر تن آلومینیوم تا 2064 دلار دارد. از سوی دیگر همچنین رشد قیمت نفت برنت تا حوالی 75 دلار و متانول CFR چین با اندکی افزایش تا محدوده 393 دلار سبب شد تا گروه شیمیایی نیز مورد اقبال اشخاص حقیقی قرار گیرند. البته لازم به ذکر است در گروه پالایشی تمام نمادهای پالایشی به منظور برگزاری مجمع سالانه متوقف هستند. گفتنی است در مجمه سالانه «شپنا» 300 ریال سود به ازای هر سهم تقسیم شد.

در این بین در بازارهای موازی نیز شاهد سقف شکنی‌های جدید قیمتی هستیم. سکه نقدی امروز را با دو میلیون 820 هزار تومان آغاز کرد و اکنون با ثبت رقم جدید سه میلیون و 100 هزار تومان در حال فتح قله های جدید است. گفتنی است با وجود تحویل سکه‌های پیش فروش طی هفته گذشته اما این اتفاق برخلاف انتظاری که میرفت، سبب کاهش مستمر قیمت سکه نشد و سکه های تحویل گرفته شده به این بازار وارد نشدند. به طوریکه سکه امامی اکنون افزایشی حدود 2 درصدی پیدا کرده است. هرچند که در بدو تحویل سکه ها با واکنش بیش از اندازه و کاهش قیمت مواجه بودیم اما در حال حاضر قیمت سکه در بالاترین وضعیت به موقعیت قبلی خود رسیده استارز نیز روز نسبتا مثبتی را شروع کرد. دلار نیمایی با افزایش 70 ریالی و دلار آزاد نیز با اندک رشدی خود را به محدوده هشت هزار و 300 تومان رسانده است.

اما همانطور که گفته شد به لطف افزایش نرخ جهانی فلزات اساسی و نفت، گروه فلزی-معدنی و شیمیایی روز پُررونقی را سپری کردند و اغلب نمادهای این گروه ها در محدوده های مثبت معامله شدند. گفتنی است امروز مجمع «فولاد» در اصفهان برگزار شد و در این مجمع 250 ریال سود برای هر سهم تقسیم شد.

همچنین در گروه خودرو نیز شاهد سبزپوشی یکدست تمام تمادهای این گروه در غیاب دو لیدر اصلی یعنی «خودرو» و «خساپا» بودیم. در گروه ساختمانی و به تبع آن گروه سیمانی نیز وضعیت مساعد دادوستدها در اغلب نمادهای این دو گروه، سبب افزایش قابل ملاحظه شاخص هم‌وزن شد.

بازار به زبان آمار و ارقام

در مجموع امروز شاخص کل پس از فراز و نشیب های پُرنوسان سرانجام با رشد 518 واحدی (معادل 0.48 درصد) در میانه های کانال 108 هزار واحد آرام گرفت. شاخص هم وزن اما با شتاب بیشتری در کانال صعودی حرکت کرد و با رشد 114 واحدی (معادل 0.63 درصد) در پله 18 هزار و 404 واحد قرار گرفت..

در این بین اما به دلیل توقف بیش از 180 نماد بورسی و غیر بورسی، حجم و ارزش معاملات افت قابل ملاحظه ای را تجربه کرد. در جریان دادوستدهای بورس امروز790میلیون ورقه بهادار به ارزش 150 میلیارد تومان در 59 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان 100 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. تغییر مالکیت نیز امروز از حقوقی به حقیقی صورت گرفت و مبلغ این جابجایی نیز بالغ بر 25 میلیارد تومان بود. بیشترین خرید حقیقی ها در نمادهای «ولساپا»، «فملی» و «خگستر» صورت گرفت. اما تحرکات حقوقی ها در نمادهای «فارس»، «کگل» و «میدکو» رخ داد.

در بین گروه های بورسی، «خودرو»، «کانه های فلزی» و «شیمیایی» بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین در بین نمادهای تاثیرگذار بر شاخص نیز شیمیایی ها  پیشتاز بودند و «فارس»، «همراه» و «جم» هرکدام به ترتیب 199، 30 و 27 واحد شاخص را تقویت کردند. در سوی منفی ها اما «حکشتی» و «فخوز» تا حدی از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس نیز از رشد جانماند و با  و با افزایش 2.8 واحدی به ارتفاع یک هزار و213واحد رسید.. در این بازار نیز  193 میلیون سهم به ارزش 203 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 32 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت. در بین نمادهای بزرگ فرابورسی، «ارفع»، «بمپنا» و «وگردش» بیشترین تاثیر مثبت را برآیفکس داشتند.