۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بورس با افت 1645 واحدی شاخص کل به استراحت رفت/ پایان رالی 9 روزه با عقب نشینی اشخاص حقیقی

۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۰۳
کد خبر: 281182
بورس با افت 1645 واحدی شاخص کل به استراحت رفت/ پایان رالی 9 روزه  با عقب نشینی اشخاص حقیقی

در جریان معاملات امروز بورس تهران شاهد اصلاح تمام نماگرها پس از رشد خیره کننده در 9 روز کاری متوالی بودیم. همچنین حجم و ارزش معاملات خرد نیز نسبت به روز گذشته کاهش قابل توجهی را ثبت کرد. این در حالی بود که ابتدای بازار تمام نمادهای گروه پالایشی و برخی نمادهای فلزی صف فروش را به خود دیدند.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ بورس تهران پس از 9  روز کاری پُرتلاش امروز با ترمز گروه فلزی-معدنی به استراحت رفت تا با اصلاح قیمتی نمادها و به تبع آن عقبگرد شاخص کل توان مجددی برای صعودهای آتی جذب کند. البته گفتنی است اصلاح شاخص در صعودهای متوالی یکی از ضروریات بازار و موتور محرک رشد روزهای آینده خواهد بود.

امروز پس از رشد سرسام آور اکثر نماد ها به ویژه سهام شرکت‌های فلزی، معدنی، پالایشی و پتروشیمی، با حمله فروشندگان رو به رو شدند. به طوری که در اکثر نمادهای فعال بازار شاهد صف های فروش بودیم. حتی در گروه فلزات اساسی نماد های گروه «روی» که دیروز به دلیل کاهش نرخ های جهانی منفی بودند امروز به پالس‌های مثبت جهانی عکس العمل نشان نداده و با قدرت بیشتری مسیر نزولی را در پیش گرفتند. علت کم اقبالی نمادهای دلاری عدم شفافیت خبر اعلام شده در مورد صادرات شرکت‌های بورسی بوده و پس از مشخص شدن جزئیات آن بازار با فشار فروش مواجه شد. البته کاهش محسوس قیمت دلار در ساعات ابتدایی قیمت گذاری ارز نیز مزید بر علت شد و دید سهامداران را به نسبت به آینده سهام خود مکدر ساخت.

چرا بازار منفی شد؟

البته گفتنی است عامل اصلی قرمز شدن بازار امروز انتشار خبر محاسبه ارز صادراتی صنایع فلزی-معدنی و پتروشیمی در سامانه نیما بود. گفتنی است روز گذشته خبر بازگشایی بازار ثانویه ارز جو روانی مثبت و هیجانی را بر معاملات افزود که انتظار می رفت تمام صنایع را در بر گیرد که این موضوع حداقل تا این لحظه تایید نشده است. از این رو امروز از ابتدای ساعت معاملاتی شاهد تشکیل صف فروش در تمام نمادهای پالایشی و اغلب نمادهای مطرح فلزی بودیم. اما رفته رفته با کاهش جو هیجانی منفی غالب بر بازار از فشار عرضه ها کاسته شد و برخی نمادها از محدوده های منفی به مثبت نقل مکان کردند. در این میان نماد شرکت معدنی چادر ملو که در ابتدای معاملات در منفی 4 درصد اغز به کار کرد ، در پایان با صف خرید 40 میلیونی به کار خود پایان داد. این قبیل جابجایی ها نشان دهند حاکمیت جو روانی و هیجانی میان معامله گران بازار دارد که به شدت در شرایط کنونی درجه ریسک گریزی خود را افزایش داده اند.

شایعه افزایش نرخ سود بانکی

یکی دیگر از عوامل تغیر جهت بازار امروز، انتشار شایعه افزایش نرخ سود بانکی است. البته این خبر تا این لحظه از سوی مقامات بانک مرکزی و همچنین دولت تکذیب شده است. اما گفتنی است با افزایش نرخ سود بانکی، اقبال حقیقی های ریسک گریز به سمت سپرده گذاری در بانک با ریسک صفر معطوف خواهد شد. البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که بازار سهام در چند روز اخیر بیش از نرخ سود یک ساله بانکی را نصیب سهامدارانش کرده است.

شناسایی سود توسط ریسک گریزها

اما یکی از نکات قرمز شدن امروز بازار شاید شناسایی سود توسط سهامدارن بودکه به این میزان از سود بسنده کرده و ترجیح به خروج موقتی دادند. از این رو با کوچکترین علامت منفی دست به کوچ از بازار سهام و یا هر بازار مالی دیگری می زنند. اما نکته قابل  توجه این است که با توجه به رشد بیش از 100 درصدی در بازارهای موازی و عدم تناسب بین بورس و سایر بازارها در این جهش، نمی توان انتظار اصلاح قیمتی سنگینی را در قیمت سهام داشت.

انعکاس منفی تعطیلی بازار بزرگ بر بازار سهام

خبر تعطیلی بازار بزرگ تهران در روز گذشته و ادامه دار شدن این شرایط برای امروز سبب افزایش ریسک سیستماتیک سهام شد. این ریسک تا حدی امروز خود را به صورت افت قیمت در کلیت بازار سهام نشان داد.

در نهایت با توجه به موارد ذکر شده می توان قرار گیری اغلب نمادهای گروه فلزی، شیمیایی و معدنی در محدوده های منفی را موقتی دانست . فرصت خرید جذاب بازار در این روزهای طلایی که البته باید کمی چاشنی ریسک نیز به آن اضافه کرد.

آمار و ارقام بازار امروز

در مجموع روز جاری شاخص کل با عقبگرد 1646 واحدی و از دست دادن کانالهای 115 و 114 هزار واحد به ارتفاع 113 هزار و 527 واحد بازگشت. این در حالی بود که ریزش شاخص هم وزن با شتاب کمتری دنبال شد و نهایتا با افت 214 واحدی (معادل 1.04 درصد) به رقم 18 هزار و 922 واحد بازگشت.

در این بین روز جاری چهار میلیارد و 500 میلیون ورقه بهادار به ارزش 719 میلیارد تومان در 147 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان 541 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت. همچنین امروز پس از 9 روز متوالی شاهد تغییر مالکیت 69 میلیارد تومانی از حقیقی به حقوقی بودیم.

در بین صنایع بورسی، فلزات اساسی، کانه های فلزی و شیمیایی ها بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین در بین نماهای تاثیرگذار، معاملات منفی «فملی»، «فولاد» و «تاپیکو» هرکدام به ترتیب 208، 180 و 128 واحد شاخص را تضعیف کردند. اما در بین مثبت ها «پارسان» و «مبین» تا حدی از افت بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

کوتاه از فرابورس

در فرابورس هم شرایط مشابه بورس بود و آیفکس با عقبگرد 21 واحدی به ارتفاع یک هزار و 296 واحد بازگشت. در این بازار نیز مجموعا 824 میلیون ورقه بهادار به ارزش 298 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 182 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت.

در بین نمادهای تاثیرگذار فرابورسی نیز «مارون»، «هرمز» و «ذوب» مجموعا 14 واحد شاخص فرابورس را عقب کشیدند. اما معاملات مثبت «میدکو» و «چکاپا» تا حدی از افت بیشتر آیفکس جلوگیری کردند. همچنین گفتنی است امروز «چکاپا» پُرارزشترین نماد خریداری شده از سوی حقیقی ها و «چکاپا» با ارزش معامله 63.5 میلیاردتومانی پرارزشترین معاملات روز جاری بود.

در «چکاپا» چه خبر بود؟

اما یکی از نماد های مثبت امروز بازار «چکاپا» بود که با مبادله 149 میلیون سهم پر حجم ترین روز معاملاتی خود را رقم زد و با صف خرید حدود 20 میلیونی نیز به کار خود پایان داد. طبق گزارش شرکت، میزان فروش در خرداد ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 28 درصد رشد را نشان می دهد. همینطور در مجموع سه ماه ابتدایی سال 97 نسبت به فصل اول سال 96، 28 درصد رشد فروش حاصل شده است.

از سوی دیگر افزایش میزان تولید و فروش امسال شرکت در کنار افزایش نرخ ها که ماه به ماه رو به افزایش است، قرار گرفته دارد. در حال حاضر با توجه به کاهش تولیدات کشور چین در مقابل تقاضای بالای انواع محصولات کاغذی در سطح جهانی موجب شده تا قیمت این محصولات به ویژه خمیر ویرجین افزایش یابد. از آنجایی که اصلی ترین محصول تولید شرکت کاغذ پارس خمیر ویرجین می باشد و حجم عمده آن را صادر می کند توانسته درآمد حاصل از فروش خود را افزایش دهد. همچنین شرکت مواد اولیه مورد نیاز خود را از داخل تامین می کند و از این رو مشکلی در مورد تخصیص ارز تک نرخی ندارد.

از طرف دیگر کاغذ های تولیدی خود را در داخل با افزایش نرخ های صورت گرفته به فروش می رساند اما به دلیل حاشیه سود بالای خمیر ویرجین (زیرا تعهدی به فروش در داخل کشور ندارد و بیشتر آن صادراتی است) شرکت مذکور ظرفیت خود را به تولید خمیر اختصاص می دهد.

قیمت سهام شرکت یاد شده در طی دو هفته اخیر از 300 تومان به 423 تومان (41 درصد رشد) رسیده است. یکی از علل رشد این نماد در مقابل دیگر نماد های دلاری این است که نه تنها از رشد دلار و افزایش نرخ منتفع شده است بلکه افزایش فروش خوبی را برای خود به ثبت رسانده است. همچنین همگام با رشد قیمت درگر سهام همگام نشد و اندکی با تاخیر وارد مسیر صعودی شد.