۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود ۸۵واحدی شاخص در اولین روز پس از واقعه/ خروج دستپاچه حقیقی‌ها در پی خروج آمریکا از برجام

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۵۱
کد خبر: 270328
صعود ۸۵واحدی شاخص در اولین روز پس از واقعه/ خروج دستپاچه حقیقی‌ها در پی خروج آمریکا از برجام

بورس تهران برخلاف پیش‌بینی‌ها اولین روز بدون برجام خود را مثبت پشت سر گذاشت. در این بین اما تقابل شاخص‌ها بسیار قابل توجه بود. شاخص کل در حالی با رشد 0.1 درصدی مواجه شد که شاخص هم‌وزن و فرابورس افت‌های عمیقی را تجربه کردند.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ دادوستدهای امروز تالار شیشه ای در حالی انجام شد که شاخص کل در ابتدا با افزایش 300 واحدی خود را به آستانه 94 هزار واحد نزدیک کرد. اما با گذشت زمان و افزایش فشار عرضه از سوی حقیقی‌ها، شاخص کل راه رفته را بازگشت و در نهایت با 85 واحد افزایش در ارتفاع 93 هزار 691 واحد به کار خود  در این هفته پُرهیجان خاتمه داد.

سرانجام انتظارها پایان یافت و آمریکا در ادامه بدعهدی‌های خود از قرارداد بین المللی برجام خارج شد. پیامد این خروج در بازار طلای سیاه خود را به سرعت نشان داد و قیمت نفت پس از چهار سال مجددا به 77 دلار رسید. انس جهانی اما بی توجه به تصمیم ترامپ برای خروج از برجام در کانال نزولی قرار گرفت.

اما اتفاق قابل توجه بازار امروز، حمایت همه جانبه حقوقی‌ها از قیمت سهام شرکت‌های زیرمجموعه شان بود بطوری که در اکثر نمادهای مطرح بازار این گروه  بیش از 80 درصد عرضه‌ها را جمع آوری کردند. این حمایت در سهام گروه خودرویی بیش از سایرین به چشم می‌خورد. گفتنی است این گروه بیشترین ضریب حساسیت را نسبت به ریسک‌های سیاسی از خود نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد با توجه به هیجانات موجود در جو خرید و فروش بورس بازان امروز ، بورس تهران روزهای تعیین کننده ای را  پیش رو داشته باشد. باید منتظر بود و دید سیاست‌های اقتصادی که دولت در پیش خواهد گرفت تا چه حد می‌تواند ثبات را به بازارهای مالی بازگرداند.

از این رو کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی، تصمیم گیری عجولانه در خصوص خرید وفروش‌های هیجانی می‌تواند زیان‌های غیرقابل جبرانی را به همراه داشته باشد. چراکه تجربه چنین شرایطی در سال‌های گذشته نشان می‌دهد پس از یک دوره هیجانی و افزایش نرخ ارز، شاخص‌های بازار سهام جهش‌های قابل ملاحظه ای را ثبت کرده اند. در این رابطه باید به این موضوع نیز اشاره کرد که افزایش نرخ ارز از یک سو و رشد تقاضای جهانی برای کامودیتی‌ها سبب فتح قله ای جدیدی در قیمت سهام شرکت‌های کالا محور خواهد شد.

در بازار امروز چه گذشت؟

همانطور که اشاره شد شاخص کل امروز برخلاف انتظارات در محدوده‌های مثبت نوسان کرد. شاخص هم وزن اما با افت 141 واحدی (کاهش 0.85 درصدی) به رقم 16 هزار و 469 واحد رسید. در این بین دو میلیارد و 37 میلیون ورقه بهادار به ارزش 466 میلیارد تومان در 66 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان 232 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.

ترین‌های بورسی

 در بین گروه‌های صنعت امروز شاهد افت شاخص اغلب گروه‌ها بودیم که البته کاهش در گروه خودرو و فلزات اساسی بیش از سایرین به چشم می‌خورد. علی رغم خریدهای سنگین حقوقی در اکثر نمادهای مطرح این گروه‌ها بازهم شاهد افت قیمتی در تمام گروه خودرو و اغلب نمادهای فلزی بودیم. گفتنی است بیشترین ارزش معاملات امروز به گروه خودرو، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی اختصاص داشت.

اما در بین نمادهای تاثیرگذار، «شبندر»، «فارس» و «همراه» هرکدام به ترتیب 52، 39 و 36 واحد شاخص را تقویت کردند. اما از سویی دیگر معاملات منفی نمادهای «فولاد»، «شپنا» و «خساپا» مجموعا 100 واحد از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

اما نگاهی به خرید و فروش حقیقی‌ها در بورس امروز، نشان دهنده تغییر مالکیت 127 میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها بود. بیشترین خرید حقیقی‌ها در نمادهای «ثمسکن»، «وبیمه» و «کمنگنز» انجام شد که البته ارقام بالایی را  ثبت نکرده است. اما در سمت حقوقی‌ها که فعالیت وسیعی در سطح معاملات امروز داشتند شاهد خرید گسترده در نمادهای «فولاد»، «شپنا» و «خودرو» بودیم.

از گروه فلزی چه خبر؟

در سال جاری میلادی شاهد رشد قیمت جهانی روی در اوایل اسفند ماه تا محدوده 3595 دلار به ازای هر تن بودیم . پس از آن در اواخر فروردین ماه با افت شدید مواجه شده و به مرز 3070 دلار رسید که علت اصلی آن ارزان فروشی عرضه کنندگان بازار بود و آن هم به دلیل ترس از برنامه ریزی جدید کشور چین مبنی بر آزاد سازی مقداری از ذخایرش بود. با توجه به اثر پرقدرت این خبر و همچنین عکس العمل شدید فعالان حاضر در بازار که منجر به افت قیمت فلز «روی» شد با خنثی شدن آن انتظار می‌رود قیمت در روز‌های آتی تعدیل شود.

در بازار فلزات، مس نیز با فراز و نشیب‌های فراوانی رو به رو بود که یکی از عوامل فشار بر روی قیمت این فلز رنگین، کاهش تقاضا در بازار بود که این اتفاق از افزایش خارج از تصور قیمت مس نشات می‌گیرید. اما در مجموع با قرار گرفتن در فصل اوج مصرف فلزات اساسی توسط کشور چین که آمارها حاکی از افزایش واردات «روی»،  مس و سنگ آهن است، به نظر می‌رسد مسیر را برای رشد دوباره قیمت‌ها فراهم کند. اما در مقابل رشد ایندکس دلار همچنان مانعی بر سر راه این حرکت است و فشار خود را به طور کل بر روی قیمت کامودیتی‌ها وارد می‌کند.

اتفاق قابل توجه دیگر در این گروه مذاکرات تجاری کشور چین و آمریکا در روز‌های آتی است که می‌تواند تاثیر بسزایی بر صنایع فلزی به خصوص آلومینیوم و فولاد داشته باشد.اما در کنار این مسائل موضوعات سیاسی حاکم در کشور اثر پر رنگ تری بر بازار سرمایه داشته و تعیین کننده جهت و سمت وسوی معاملات است.البته حمایت پر قدرت حقوقی‌ها به خوبی قابل رویت بود، اما تنها در بضی نماد‌ها منجر به کنترل فشار عرضه شد.

در صنعت مس، گزارش‌ها نشان از رشد تولید کنسانتره مس دارد به نحوی که طبق اخبار منتشر شده توسط شرکت ملی مس ایران که بزرگترین شرکت تولید کننده در این زمینه است، میزان تولید کنسانتره مس یک میلیون و 68 هزار  تن برای سال 96 پیش بینی شده بود اما در پایان سال موفق به تولید یک میلیون و 145 هزار  تن از این محصول شد. همچنین این شرکت پیش بینی کرده است تا در سال 97، یک میلیون و 160 هزار تن کنسانتره مس تولید کند که در فروردین ماه با تولید 107 هزار  تن از محصول یاد شده 9 درصد از پیشبینی خود را محقق سازد. شرکت طرح توسعه ای جدیدی مبنی بر ساخت کوره‌های ذوب فلش (این طرح موجب افزایش تولید کاتد مس خواهد شد و هزینه تولید را کاهش خواهد داد) در سال جاری داشته و با توجه به شرایط اقلیمی مساعد گسترش اکتشافات معادن مس را در دستور کار دارد. البته تصمیمات جلسه امروز هیات مدیره این شرکت باشرکت ایمیدرو نیز ازاهمیت بالایی برخوردار است.

در گوشه دیگر این گروه نماد «فایرا» را داریم که بی سرو صدا در حال صعود است به طوری که معاملات دیروز خود را با صف خرید 8 میلیونی به پایان رساند. قیمت سهام شرکت آلومینیوم ایران در طی 15 روز معاملاتی گذشته با 52 درصد افزایش قیمت همراه شده است. محرک ابتدایی این افزایش را می‌توان افزایش قیمت جهانی آلومینیوم و پودر آلومینا دانست که بر اثر اعمال تعرفه 10 درصدی واردات آلومینوم توسط آمریکا و همچنین تحریم شرکت روسال روسیه (یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان آلومینیوم جهان) و همین طور مشکلات به وجود آمده در معادن برزیل دانست اما پس از رفع تحریم و حتی تمدید دو باره معافیت صادرات فولاد و آلومینیوم اروپا و تعدیل قیمت‌ها همچنان شاهد رشد بی وقفه این نماد هستیم که البته به نظر می‌رسد موضوعات دیگری در این رشد قیمتی عجیب دخیل هستند.

در ادامه دیروز و امروز نیز با وجود افزایش قیمت جهانی «روی»، رشد اندک قیمت سهام شرکت‌های تولید کننده محصولات «روی» را شاهد بودیم. که این امر را می‌توان نشان از واهمه معامله گران از نوسانات قیمت جهانی و همچنین ریسک‌های سیستماتیک داخلی قلمداد کرد. در این میان نمادی که در صنعت تولید محصولات روی با نوسانات شدیدی نمایان شد ، «فاسمین» بود که از مثبت‌ها به منفی کشانده شد و سپس در حوالی صفر تابلو به معاملان امروز خود خاتمه داد.

کوتاه از فرابورس

در پایان بازار امروز آیفکس هم با کاهش 8.4 واحدی روبروشد و نهایتا در ارتفاع یک هزار و 70 واحد آرام گرفت. در این بازار نیز 286 میلیون ورقه بهادار به ارزش 147 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها 43 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت. در بین نمادهای تاثیرگذار بر آیفکس «زاگرس»، «ارفع» و «خراسان» مجموعا پنج واحد شاخص فرابورس را عقب کشیدند. اما در سمت مثبت‌های کم رنگ این بازار، «مارون» و «سرچشمه» تا حدی از ریزش بیشتر آیفکس جلوگیری کردند.