۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افت ادامه دار شاخص زیر فشار ریسک سیاسی/ چرخش بورس بازان به تک سهم‌های کوچک

۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۰۴
کد خبر: 267554
افت ادامه دار شاخص زیر فشار ریسک سیاسی/ چرخش بورس بازان به تک سهم‌های کوچک

شاخص کل بورس در اولین روز هفته با افت 511 واحدی در ارتفاع 94 هزار و 284 واحد به کار خود پایان داد. به نظر می رسد ادامه گمانه زنی های منفی در خصوص آینده برجام از یک سو و عدم قطعیت در پیرامون سودآوری شرکت های بزرگ از سوی دیگر، جذابیت تک سهم های کوچک را نزد فعالان بازار افزایش داده است.

اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده ؛ انتشار اخبار ناخوشایند از فضای سیاست بین الملل در آخرین روز هفته گذشته سبب شد تا بورس نتواند به روند صعودی که از اواخرهفته گذشته آغاز کرده بود ادامه دهد. از این روز با محتمل شدن گزینه خروج آمریکا از برجام یا حداقل تغییر آن، روز جاری تمام نماگرهای بازار سهام قرمز رنگ شدند.

از سویی دیگر پُررنگ تر شدن فضای بی اعتمادی نسبت به آینده اقتصاد کلان کشور، سرمایه گذاران را سردرگم و بی میل کرده است. تصمیمات خلق الساعه، نبود شفافیت در اطلاع رسانی و همچنین نوسانات قیمت های جهانی تا حدی از جذابیت بازار سرمایه کاسته و سرمایه گذاران را به حفظ نقدینگی تشویق کرده است.

از این رو به نظر اکثر کارشناسان بورس، تا برطرف نشدن جو بی اعتمادی در بین سهامداران نسبت به پایداری و ثبات سودآوری شرکت ها وهمچنین فروکش کردن ریسک سیستماتیک سیاسی، خروج از فاز نزولی برای بازار محتمل نیست.

آمار و ارقام بازار امروز

در جریان دادوستدهای روز جاری، تمام شاخص های بازار سهام با تغییر منفی نسبت به روز کاری گذشته، وضعیت بازار را گزارش کردند. از این رو شاخص کل با افت 0.54 درصدی و شاخص هم وزن نیز با افت 124 واحدی (کاهش 0.74 درصدی) همراه شدند.

در این بین 460 میلیون ورقه بهادار به ارزش 100 میلیارد تومان در 41 هزار نوبت دست به دست شد که از این میزان تنها 76 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. گفتنی است این حجم و ارزش پایین معاملات در 3 ماه گذشته کم سابقه است.

ترین های بورسی

در بین گروه های حاضر در بازار سرمایه، گروه فلزات اساسی، خودرو و فرآورده های نفتی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. اما در بین نمادهای این گروه ها نیز «شبریز» و «فولاد» بیشتر از بقیه نمادها دادوستد شدند. البته گفتنی است در بررسی رفتار حقیقی ها در بازار امروز شاهد تغییر مالکیت 11.8 میلیارد تومانی سهام از حقیقی به حقوقی بودیم که بیشترین خرید این گروه در تک سهم هایی همچون «امید»، «ثازن» و «دعبید» بود. همچنین حقوقی ها در «فولاد»، «فملی» و «شبندر» به حمایت قاطع از این نمادها پرداختند.

از سوی دیگر در بین نمادهای تاثیرگذار بر دماسنج بازار نیز، نمادهای گروه فلزات اساسی سردمدار بیشترین افت بودند. از این رو «فولاد» و «فملی» هرکدام به ترتیب 118 و 69 واحد شاخص را به عقب کشیدند. اما در سمت مثبت های بازار تنها نماد «رانفور» بود که با معاملات مثبت و تشکیل صف خرید توانست 55 واحد از افت بیشتر شاخص جلوگیری کند.

تک سهم های بااهمیت

در گروه صنایع کاغذی «چکاپا»  در اواخر فروردین ماه و پس از برگزاری مجمع سالیانه و تقسیم سود 20 تومانی در نوسانات منفی باز گشایی شد و در طول یک هفته با افت قیمت حدود 19 درصدی مواجه بود. از آنجایی که بیشتر محصولات تولیدی شرکت (خمیر ویرجین) صادراتی است، می توان علت اصلی این کاهش قیمت را برداشت غلط سهامداران از تاثیرات تک نرخی شدن قیمت دلار بیان کرد که موجب شد تا با فشار عرضه رو به رو شود.

اما خبر مهمی که در اوایل هفته گذشته به گوش رسید که حاکی از الزام اجرای طرح تولید ظروف یکبار مصرف سلولوزی در قالب تاسیس یک شرکت زیر مجموعه با نام پارس طبیعت سلولوز است. با توجه به خرید ماشین آلات مورد نیاز برای طرح یاد شده ، گفته می شود شرکت مذکور در سال جاری شروع به تولید خواهد کرد و تاثیر مناسب خود را در سود آوری شرکت اصلی خواهد داشت.

البته نکته دیگر در افزایش تقاضای این روزهای «چکاپا»، رشد 10 الی 20 درصدی نرخ فروش دو محصول اصلی این شرکت است. گفتنی است نرخ فروش کاغذ رول سفید در گزارش عملکرد ماه های قبل به طور متوسط سه میلیون و 138 هزار تومان در هر تن اعلام شده بود که این نرخ برای فروردین ماه سه میلیون و 548 هزار تومان  گزارش شد. همچنین نرخ خمیر ویرجین دومین محصول عمده این مجموعه نیز با رشد 19 درصدی به رقم سه میلیون و 700 هزار تومان در هر تن برای فروش فرودین ماه رسیده است.  با مسائل مطرح شده چندی است قیمت سهام تغییر جهت داده و در نوسانات مثبت به سر می برد. امروز نیز در ابتدای بازار سهم با صف خرید روبرو شد اما با شکل گیری روند فروش هیجانی در کلیت بازار، سهم تقریبا بدون تغییر نسبت به روز کاری گذشته در محدوده 3123 ریال به کار خود پایان داد.

«فایرا» دیگر نماد خوش اقبال بورسی در روز قرمز پوشی شاخص ها بود. گفتنی است این نماد در دو روز معاملات اخیر و پس از انتشار گزارش فروردین ماه نیز با صف خرید همراه شد. طبق گزارشات ماهانه شرکت آلومینیوم ایران، در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود 152 درصد رشد مبلغ فروش داشته که از افزایش 8 درصدی مقدار فروش انواع محصولات و از آن مهم تر افزایش نرخ های فروش نشات می گیرد.

 البته مسئله ای که در چند ماه گذشته گریبان گیر صنعت آلومنیوم در ایران شده، رشد قیمت جهانی پودر آلومینا ( اصلی ترین ماده تشکیل دهنده آلومینوم) است که این میزان در حدود 76 درصد از ابتدای سال 2018 میلادی تا کنون بوده و از آنجایی که صنایع تولید آلومینیوم ایران نیز به این ماده اولیه وابستگی کامل دارند در حال حاضر با افزایش بهای تمام شده محصولات خود دست و پنجه نرم می کنند. خبر مهم دیگر اینکه توافق جدیدی بین اروپا و آمریکا برای ادامه واردات آلومینیوم و فولاد بدون تعرفه های تعیین شده از سوی آمریکا (آلومینیوم 10 درصد و فولاد 25 درصد) ، صورت نگرفته است و این امر می تواند از عوامل منفی اثر گذار بر قیمت جهانی این دو فلز اساسی باشد. گفتنی است که توافق فعلی تا تاریخ دهم اردیبهشت معتبر است.  

کوتاه از فرابورس

همانطور که گفته شد تمام شاخص ها امروز قرمزپوش شدند و آیفکس نیز از این افت جان سالم به در نبرد و با کاهش 6 واحدی به ارتفاع یک هزار و 54 واحد رسید. در این بازار نیز 182 میلیون ورقه بهادار به ارزش 122 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها 36 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

در بین نمادهای تاثیرگذار بر آیفکس نیز معاملات منفی اکثر نمادهای گروه نفتی این شاخص را به عقب کشیدند. در این بین تنها معاملات مثبت «زاگرس» توانست به اندازه یک واحد از افت بیشتر شاخص فرابورس جلوگیری کند.