۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شاخص کل کانال ۹۵هزار واحد را از دست داد/ چراغ قرمز بورس روشن شد

۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۱۲
کد خبر: 266144
شاخص کل کانال ۹۵هزار واحد را از دست داد/ چراغ قرمز بورس روشن شد

امروز در حالی شاخص کل 771 واحد عقب نشست که حجم و ارزش معاملات تنها اندکی نسبت به روز گذشته افزایش یافت. اما به نظر می رسد که رقم نازل ارزش معاملات دلیل اصلی افت‌های پیاپی دماسنج بازار سرمایه باشد.

اقتصاد آنلاین-مریم علیزاده؛ جریانی که از ابتدای سال جدید در روند معاملات بورس تهران آغاز شده است، بیشتر از آنکه نشان گر وضعیت بنیادی شرکت ها و عملکرد آن ها باشد، انعکاسی از هیجانات سهامدارن است. هیجاناتی که ناشی از بیم و امیدهای پنهان در وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور است. از این رو تا زمانی که نشانه ای از ثبات و آرامش در بازارهای موازی بوجود نیاید، نمی توان انتظار افزایش تقاضا و ورود نقدینگی به بازار سرمایه را داشت.

در دنیا، بورس‌ها و سیاست‌گذاران در بازارهای مالی همواره به دنبال جذب سرمایه‌ گذاران به بازار سرمایه هستند. یکی از راه‌های افزایش سرمایه‌ گذاری در این بازار افزایش امنیت سرمایه‌ گذاری است. اما این روزها تنها موردی که در بازارهای مالی داخلی یافت نمی‌شود، امنیت و ثبات است و از آنجا که ماهیت سرمایه فرار است، نمی توان انتظار داشت در مقطع کنونی بازار سرمایه بدون جلب توجه سرمایه گذاران، به راحتی از فاز نزولی خارج شود.

از طرفی دیگر، مناسبات سیاسی جهانی در حال دگرگونی منحصربفردی است که شرایط ایران را بسیار حساس و قابل تامل کرده است. تا همین چندی پیش بازار سرمایه بیشتر متوجه ریسک سیاسی برجام بود اما چرخش ناگهانی رهبر بی تجربه کره شمالی، شطرنج سیاست را پیچیده تر کرد. حال کارشناسان سیاسی بر این باورند که در صورت حصول توافق بین رهبران کره شمالی و آمریکا، رئیس جمهور ایلات متحده با قدرت بیشتری برای برجام نسخه خواهد پیچید.

اما به نظر می رسد نکته مغفول ماجرای برجام، بی تاثیری خروج آمریکا از این موافقتنامه است، چراکه در حال حاضر نیز بد عهدی های این کشور کار را برای مبادلات مالی و تجاری ایران سخت کرده است. در نتیجه این طور به نظر می رسد که جنبه روانی خروج آمریکا از برجام بیشتر از جنبه واقعی آن خود را در بورس تهران نشان می دهد.

از طرفی دیگر قیمت نفت در طی دو هفته معاملاتی گذشته به بالاترین سطح خود در 3 سال اخیر رسید که با جهش قیمت فلزات اساسی به ویژه آلومینیوم (در اثر تحریم شرکت روسال روسیه)همزمان شد و موجی از نگرانی را در میان فعالان بازار به ارمغان آورد.

در مجموع این طور می توان گفت که کارشناسان روزهای سرنوشت سازی را برای بورس تهران محتمل هستند. چراکه شاخص کل هم از نظر تکنیکال در مرز روانی 94 هزار واحد قرار گرفته که در صورت عدم حمایت، شاهد افت پُرشیب دماسنج بازار سرمایه در روزهای آتی خواهیم بود. افتی که نه به دلیل عدم سودآوری و عملکرد مطلوب شرکت های بورسی، بلکه به جهت نبود آرامش در اقتصاد کشور تجربه خواهیم کرد.

آمار وارقام بازار امروز

در جریان دادوستدهای روز جاری شاخص کل با نزول 771 واحدی (کاهش 0.81 درصدی) کانال 95 هزار واحد را از دست داد و در ارتفاع 94 هزار و 494 واحد آرام گرفت. این در حالی است که به دنبال افت محسوس شاخص کل، سایر شاخص های بازار سرمایه نیز روند نزولی را در پیش گرفتند. شاخص هم وزن هم که در دوساعت ابتدایی بازار تلاش می کرد خود را در محدودهای مثبت نگه دارد سرانجام به زیر صفر آمد و با کاهش 36 واحدی (افت 0.22 درصدی) به رقم 16 هزار و 757 واحد رسید.

از سویی دیگر روند کاهشی حجم و ارزش معاملات نیز ادامه پیدا کرد تا جایی که روز جاری شاهد دست به دست شدن 552 میلیون ورقه بهادار به ارزش 123 میلیارد تومان در 39 هزار نوبت بودیم که از این میزان تنها 76 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس تهران اختصاص داشت.

ترین های بورسی

در بین گروه های صنایع، سه گروه بانکی، فلزات اساسی و خودرو بیشترین ارزش دادوستدها را داشتند. همچنین گفتنی است گزارش خرید و فروش حقیقی ها در معاملات امروز نشان دهنده تغییر مالکیت 21 میلیارد تومانی از حقیقی به حقوقی است. قابل ذکر است که بیشتر خروج حقیقی ها در نمادهای «فولاد»، «شبندر» و «وبصادر» رخ داده است. این طور به نظر می رسد که با توجه به موارد مطرح شده در بالا رویکرد بازار از سهام شاخص ساز و بنیادی به سمت سهام کوچک و بعضا تک سهم های خاص در حرکت است .

اما در میان نمادهای شاخص ساز، «فولاد»، «تاپیکو» و «فارس» هرکدام به ترتیب 84، 77 و 76 واحد شاخص را تضعیف کردند. از سویی دیگر در بین مثبت ها هیچ اثری از نمادهای مطرح بازار نیست چراکه اغلب این نمادها روز جاری در محدوده های منفی معامله شدند.

کدالی های با اهمیت

در گروه کاغذ، صنایع کاغذ پارس در گزارش عملکرد فروردین ماه خود، مبلغ فروش را 23.9 میلیارد تومان اعلام کرده است که نسبت به 4 ماهه گذشته افزایش قابل قبولی را نشان می دهد. همچنین تولید کاغذ سفید در این مجموعه افزایش 100 درصدی داشته است. البته محصول اصلی شرکت تولید خمیر ویرجین است که افزایش 10 درصدی نسبت به ماه قبل را نشان می دهد. گفتنی است که این شرکت فروش سال مالی منتهی به 30 آبان 97 را 193.1 میلیارد تومان اعلام کرده است که تاکنون پوشش 48 درصدی را داشته است.

از سویی دیگر در گروه خودرویی ها، ایران خودرو در گزارش عملکرد فروردین ماه خود، رقم فروش شرکت را 670 میلیارد تومان اعلام کرد.البته این مبلغ در مقایسه با ماه های گذشته افت قابل ملاحظه ای را نشان می دهد که به نظر می رسد سنت ابتدای هر سال شرکت است.

در این گروه «خزامیا» نیز گزارش عملکرد ماهانه خود را روانه کدال کرد. این شرکت نیز 25 میلیارد فروش برای فروردین ماه  را ثبت کرده است. البته گفتنی است مبلغ فروش شرکت در فروردین ماه سال گذشته 10.3 میلیارد تومان بوده که رشد قابل ملاحظه ای را نشان می دهد.

همچنین در این صنعت شرکت محورسازان ایران خودرو در گزارش عملکرد فرودین ماه خود، رقم فروش شرکت را 20.7 میلیارد تومان گزارش کرده است. این در حالی است که رقم فروش در هر یک از ماه های گذشته بیش از 30 میلیارد تومان بوده است. همچنین گفتنی است مقدار تولید ماه گذشته شرکت 42 هزار و 168 قطعه بوده است که کاهش 27 درصدی نسبت به آخرین ماه سال گذشته را نشان می دهد.

در گروه شیمیایی ها هم «پترول» در گزار شعملکرد فروردین ماه خود 8 میلیارد تومان سود از واگذاری سهام «زاگرس» شناسایی کرد. طبق گزارش صورت وضعیت پرتفوی گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، این شرکت در فروردین ماه، سه میلیون و 400هزار سهم پتروشیمی زاگرس را در قیمت 3هزار و 627تومان به فروش رسانده و از این محل 8میلیارد تومان سود شناسایی کرده است.

کوتاه از فرابورس

در پی ریزهای روز جاری، آیفکس هم نتوانست جان سالم به در برد و در نهایت با افت 6.6 واحدی به پله یک هزار و 60 واحد بازگشت. در فرابورس هم 140 میلیون ورقه بهادار به ارزش 109 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها 24 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

اما در میان نمادهای تاثیرگذار بر آیفکس، نمادهای گروه پتروشیمی همچنان بیشترین افت را بر شاخص تحمیل کردند. در این بین «ذوب» هم امروز باز خبر ساز شد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اعلام بدهی 6.5 هزار میلیارد تومانی این مجموعه، خبر مازاد 4 برابری نیروی انسانی در شرکت ذوب آهن اصفهان  را داد. وی همچنین اشاره کرد اگر به زودی به مشکلات این مجموعه رسیدگی نشود، تمام دارایی ها و تولیدات این مجموعه تنها کفاف بهره های بانکی را خواهد داد. از این رو امروز نیز «ذوب» به افت خود ادامه داد و در محدوده 727 ریال معامله شد.