۰ نفر

اقتصاد آنلاین از تالار شیشه‌ای گزارش می‌دهد؛

آخرین تلاش‌های شاخص برای صعود/ پایان فشار عرضه حقیقی‌ها

۲۶ اسفند ۱۳۹۶، ۱۴:۵۵
کد خبر: 259058
آخرین تلاش‌های شاخص برای صعود/ پایان فشار عرضه حقیقی‌ها

در جریان معاملات امروز بورس تهران دماسنج بازار در مدار صعودی قرار گرفت و با رشد 51 واحدی سعی کرد خاطره خوشی از روزهای باقی مانده سال بسازد. البته گفتنی است در ابتدای بازار شاخص با رشد حدودی 160 واحدی کار خود را آغاز کرد اما رفته رفته با افزایش عرضه از سوی حقیقی ها شاخص تا حدی راه رفته را بازگشت. در این بین اما نمادهای مقصر در منفی کردن شاخص روز چهارشنبه گذشته، امروز تا حدی این افت را با ایجاد معاملات مثبت جبران کردند.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ بورس اولین روز از آخرین هفته سال را سبز رنگ آغاز کرد تا فعالان بازار را به ادامه روند صعودی در روزهای آتی امیدوار کند. همچنین امروز شاهد آخرین فشارها از سوی حقیقی ها برای نقد کردن سهام موجود در سبدشان بودیم. در نتیجه روز جاری به میزان 5.1 میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی رخ داد که در این بین بیشترین واگذاری ها در نماهای «کگل»، «شفا» و «شبندر» صورت گرفت. البته از سویی دیگر در نمادهای «وبانک» و «وآتی» و «شخارک» شاهد اقبال حقیقی ها برای خرید بودیم.

گزارش آمار بازار امروز

در آخرین شنبه سال شاخص کل با رشد 51 واحدی (افزایش 0.05 درصدی) به ارتفاع 95 هزار و 577 واحد رسید. در این بین یک میلیارد و 355 میلیون ورقه بهادار به ارزش 292 میلیارد تومان در 59 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان تنها 125 میلیارد آن به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. شاخص هم وزن اما روندی مخالف با شاخص کل در پیش گرفت و با افت 46 واحدی (کاهش 0.27 درصدی) به پله 17 هزار و 68 واحد بازگشت.

ترین های بازار امروز

نکته جالب بازار امروز معاملات پرهیجان در نماد «وبصادر» است. این نماد که چهارشنبه گذشته بعد از 20 ماه توقف با افت 50 درصدی بازگشایی شد، امروز با بیش از 400 میلیون صف خرید کار خود را آغاز کرد و در پایان نیز با صف خرید 20 میلیونی مواجه شد. اما از سویی دیگر در نماد بانکی تازه بازگشایی شده «وپارس» اما شاهد ایجا صف فروش 60 میلیونی در پایان بازار بودیم. این در حالی است که نماد مذکور معاملات خود را در ابتدای صبح با صف خرید 80 میلیونی آغاز کرد. به همین سبب گروه بانکی بیشترین ارزش معاملات امروز را به خود اختصاص داد و پس از آن گروه خودرو و فلزات اساسی در صدر این جدول قرار گرفتند.

در این بین نمادهای تاثیرگذار بر شاخص نیز دو نماد اصلی گروه بانکی یعنی «وبملت» و «وبصادر» هرکدام به ترتیب 40 و 36 واحد شاخص را مثبت کردند. اما در سمت منفی های بازار نمادهای «جم»، «ومعادن» و «خودرو» هرکدام به ترتیب 26، 23 و 19 واحد از مثبت شدن شاخص جلوگیری کردند.

رفت و آمد نمادها

در گروه غذایی نیز توقف «غگرجی» به دلیل فروش دارایی صورت گرفت. شرکت بیسکویت گرجی برآورد کرده است با سود حاصل از فروش ملک بابل به مبلغ ۱.۷ میلیارد تومان٬ پیش بینی سود از 294 ریال به 381 ریال (افزایش نزدیک به ۳۰ درصد) افزایش می یابد . در این گروه همچنین «غپاذر» که پیش تر خبر از تعدیل مثبت ۳۶ درصدی داده بود٬ امروز پس از یک توقف به دلیل اصلاح اطلاعیه٬ مجددا آماده انجام معامله شد.

در گروه معدنی ها نماد شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به جهت شفاف سازی اطلاعات بااهمیت در ابتدای معاملات امروز متوقف شد. این شرکت اعلام کرده است که به دلیل فروش سهم ۱۰ درصدی از شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر به شرکت سرمایه گذاری و توسعه گل گهر افزایش سود 33 ریالی خواهد داشت. نماد این شرکت پس از تعدیل مثبت 11 درصدی و افزایش تخمین سود در نوسان مثبت بازگشایی شد.

دیگر توقف امروز در نماد «فخوز» برای شفاف سازی در خصوص نتایج مزایده بود. بر اساس این گزارش که در کدال منتشر شده است، این شرکت در مزایده خرید ۶۷ درصد از سهام شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی متعلق به شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی به قیمت ۱۲۴۱ میلیارد تومان برنده شده است.

همچنین «وپترو» به خاطر اعلام تحصیل سهام در میانه های بازار امروز متوقف شد. این شرکت که پیشتر مالک ۱۳.۲۲  درصد از سهام شرکت دوده صنعتی پارس بود، با خرید ۸.۶  درصد دیگر از سهام این شرکت به مبلغ ۳.۶ میلیارد تومان، مالک ۲۱.۸۲ درصدی این شرکت شد.

اما در سوی بازگشایی ها، «فسرب» پس از تعدیل مثبت 41 درصدی و افزایش تخمین سود هر سهم از 191 به 270 ریال در نوسان مثبت بازگشایی شد. «وبانک» هم  پس از مشخص شدن نتایج برگزاری مزایده واگذاری 67 درصد از سهام شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی امروز در نوسان مثبت به گردونه معاملات بازگشت.

در گروه مواد شیمیایی نیز«شکلر» پس از شفاف سازی در خصوص عدم وجود رویداد با اهمیت در شرکت بازگشایی و در درصدهای منفی معامله شد.

از عرضه های عمده آخر سال چه خبر؟

امروز همچنین قرار بود عرضه عمده «خرینگ» معادل 2ر50 درصد از سهام از طرف شرکت ایران خودرو به وکالت از شرکت های قطعات اتومبیل ایران و گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو به صورت یکجا ونقد یا نقد و اقساط به قیمت پایه هر سهم 223ر3 ریال عرضه شود که در پایان این معامله صورت نپذیرفت. دیگر عرضه عمده ناکام امروز «شدوص» بود که قرار بود 15/48 درصد از سهام شرکت دوده صنعتی پارس از طرف شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی به صورت یکجا ونقد یا نقد و اقساط به قیمت پایه هر سهم 575ر4 ریال عرضه شود که انجام نشد.

 نگاهی به فرابورس

آیفکس اما امروز در محدوده های منفی نوسان کرد. شاخص فرابورس با افت 1 واحدی به ارتفاع یک هزار و 79 واحد بازگشت. در این بازار نیز 219 میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از چهارهزار میلیارد دادوستد شد که البته از این میزان تنها 25 میلیارد تومان آن به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. در بین نمادهای تاثیرگذار بر آیفکس هم «زاگرس» و «هرمز» به ترتیب 1.2 و 0.3 واحد شاخص را مثبت کردند. گفتنی است در این بازار امروز شاهد بازگشایی اوراق منفعت در نماد «افاد2» و همچنین «شستا» و اوراق مشارکت دولتی در نماد «اشاد94» بودیم.

در گروه پرحاشیه بیمه ای نیز «ودی» پس از تعدیل مثبت 4 درصدی و همچنین انتقال از بازار اول به دوم فرابورس در نوسان منفی به گردونه معاملات بازگشت. گفتنی است هفته گذشته بیمه دی در آخرین گزارش صورت های مالی خود خبر از تعدیل مثبت 4 درصدی داد. اما در گروه پر سر صدای بانکی ها، «سمایه» سود خود را به زیان تبدیل کرد. بانک سرمایه  در دوره 12 ماهه منتهی به 29 اسفند 94 (حسابرسی شده) به ازای هر سهم 1,685 ریال زیان شناسایی کرده است این درحالی است که شرکت در مدت مشابه سال قبل به ازای هر سهم 14 ریال سود محقق کرده بود. این شرکت طبق آخرین پیش بینی برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 94 به ازای هر سهم 102 ریال سود اعلام کرده است.

در آخرین روز سال نیز در فرابورس شاهد عرضه اولیه «تبرک» خواهیم بود. از این رو تعداد ۲۲۳ میلیون و ۱۵۰ هزار و ۴۲۱ سهم از سهام شرکت گروه کارخانجات صنعتی تبرک (سهامی عام) و حداکثر سهام قابل خرید ۲ هزار و دویست سهم و به روش ثبت سفارش و دامنه قیمتی آن از مبلغ ۱۳۳۵تا ۱۳۹۵ ریال است که برای اولین بار پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران در نماد (تبرک1) به روش ثبت سفارش، عرضه می شود.

همچنین  در این بازار در گروه شیمیایی ها میزان ۸.۱۳ درصد سهام غیر مدیریتی شرکت تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی در نماد معاملاتی «شمواد۴» با قیمت پایه کل حدود دو میلیارد و ۹۱۷ میلیون تومان٬ روز دوشنبه ۲۸ اسفند ۹۶ از طریق بازار پایه فرابورس ایران  عرضه  می شود.