۰ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین عنوان شد:

چشم‌انداز بازار سهام در ماه‌های پایانی امسال

۲۲ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۲۶
کد خبر: 170035
چشم‌انداز بازار سهام در ماه‌های پایانی امسال

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی معتقد است، با بازشدن نماد بانک ها شاخص اصلاح نهایی شده و در ماه های پایانی سال بازار خوبی را پیش رو داشته باشیم. سید جلال صادقی شریف عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص تداوم روند منفی بازار به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: توسعه بازار بدهی در بورس، بازاری است که با سود بدون ریسک رقیب خوبی برای بورس محسوب می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، وی با طرح این سوال که  وقتی نرخ بهره بانکی ١٥درصد و نرخ سود اوراق بدهی ٢٠درصد است در چنین شرایطی شما  کدام را انتخاب می کنید،تصریح کرد: ارزش روز بازار امروز بالغ بر٣٨٠هزار میلیار تومان است، اگر ٢٠درصد آن شناور آزاد باشد  چیزی بالغ بر  ٧٦هزار میلیارد تومان است و اگر اوراق بدهی هدف ٣٠هزار میلیارد تومان باشد،  چیزی بالغ بر٤٠درصد ارزش سهام شناور بازار را به خود اختصاص می دهد که عددی بزرگ است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه گفت: باتوجه به عدم ورود نقدینکی جدید به بازار این اوراق سهم سهام را در بورس خواهد گرفت، دقیقا مانند  یک  محله که اول در آن یک سوپر مارکت  و الان دو سوپر مارکت در آن وجود دارد،بطورحتم  بخشی از مشتریان سوپر مارکت اول به سوی سوپرمارکت  دوم می روند و این باعث کاهش حجم و ارزش فروش اولی می شود و این  اتفاقی است که در بورس ما در حال رخ دادن است.

وی افزود: از طرفی ریسک بسته شدن نمادها ، افزایش نرخ ارز ،ترس بر هم زدن برجام توسط آمریکا و تداوم رکود در ساخت وساز در بخش مسکن و نیز نزدیک  شدن به پایان سال و انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را هم باید در نظر گرفت.

صادقی شریف معتقد است؛همه این عوامل دلیل فرسایشی شدن بازار به شمار می رود و انگیزه کافی برای خرید سهام را از بین می برد.

این استاد دانشگاه اظهارداشت: منفی شدن بازارموجب می شود، سرمایه کذاران برای تامین مالی به دنبال سهامی باشندکه  نمادش متوقف نباشد، قابل فروش باشد وترجیحا در سود باشد، از این رو  فشار فروش بر روی سهام خوب هم زیاد می شود.

وی گفت: همه این عوامل  در منفی شدن بازارتاثیر خواهد گذاشت،البته به نظر من قیمت سهام اکثر شرکت ها به قدری کاهش یافته که کاهش قیمت بیشتر آن ها  منطقی نیست؛بنابراین فکر می کنم با بازشدن نماد بانک ها شاخص اصلاح نهایی شده و در ماه های پایانی سال بازار خوبی را پیش رو داشته باشیم.