۰ نفر

بزرگترین رویداد بازار سرمایه هفته جاری برگزار می شود؛

اعلام سهم زنان در بازار سرمایه/ سهامداران حقوقی ٣٥ هزار کد در اختیار دارند

۱۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۵:۲۴
کد خبر: 161877
اعلام سهم زنان در بازار سرمایه/ سهامداران حقوقی ٣٥ هزار کد در اختیار دارند

مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی از برگزاری بزرگترین رویداد بازار سرمایه در هفته جاری خبر داد و گفت: مجموعا به ۹ میلیون و ۲۷ هزار کد سهامداری وجود دارد که چهار میلیون و ۶۱۵ هزار مرد و دو میلیون و ۱۴۵ هزار زن در بازار سرمایه کد سهامداری دارند .

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین محمد رضا محسنی با اشاره به اینکه شرکت سپرده گذاری مرکزی با هیچ شرکت خارجی برای خرید نرم‌افزار معاملاتی مذاکره‌ای نداشته و به همین دلیل هزینه‌ای را هم در این مورد برآورد نکرده است، گفت:سیستم قبلی که توسط متخصصان ایرانی طراحی شده بود هزینه زیادی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از این فرآیند در سازمان بورس انجام می‌شود، تاکید کرد: آن چیزی که به عنوان سامانه پس از معاملات مطرح است و در شرکت سپرده‌گذاری از سال‌های گذشته با نام IRPT وجود دارد از زمانی که بنده در این شرکت هستم بارها تست شده و سعی شده بهسازی شود و تا آنجا که امکان داشته نقایص آن سیستم رفع شده و آماده بهره‌برداری است.

محسنی تاکید کرد:ما به عنوان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در جهت بومی‌سازی نرم‌افزار تلاش می‌کنیم بسیاری از نرم‌افزارهایی که در داخل کشور نوشته شده به خوبی عمل می‌کند، اما در مورد خرید باید مجموعه منسجم و هماهنگی در سازمان بورس درباره‌اش تصمیم بگیرد. بعد از تصمیم‌گیری سازمان بورس بنا به ضرورت نقشی را هم برای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قائل می‌شوند.

مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در پاسخ به این‌که چه هزینه‌ای برای خرید این نرم‌افزار برآورد شده است؟، تاکید کرد: به عنوان شرکت سپرده‌گذاری با هیچ شرکت خارجی برای خرید نرم‌افزار مذاکره‌ای نداشتیم در نتیجه در مورد قیمت هم هیچ اطلاعی نداریم، اما در مورد آنچه که در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی طی سال‌های گذشته بابت این نرم‌افزار، بومی‌سازی، نگارش‌ و تبدیل این سامانه به سامانه‌ای که کاملا عملیاتی باشد انجام شده از لحاظ مبلغ واقعا زیاد نیست و کاملا با آن چیزی که در حوزه‌های دیگر به عنوان یک سامانه در مقیاس بزرگ اقتصادی فعالیت دارد کاملا رقابتی است و بسیاری از صفات ممتاز را در خود دارد، چرا که ما در حوزه دانش نرم‌افزاری فاصله‌هایی با دیگران داریم.

در ادامه این نشست محسنی درباره‌ تعداد کدهای سهامداری اظهار کرد: در مهرماه ۲۶ هزار کد سهامداری جدید صادر کردیم و کدهای صادر شده مجموعا به ۹ میلیون و ۲۷ هزار کد رسیده است. چهار میلیون و ۶۱۵ هزار مرد و دو میلیون و ۱۴۵ هزار زن در بازار سرمایه کد سهامداری دارند و بیش از ۳۵ هزار کد حقوقی و ۷۲۶ کد سهامدار خارجی صادر شده است که از این آمار ۱۲۷ کد برای حقوقی‌های خارجی است.

مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در بازار سرمایه و شرکت سپرده‌گذاری چه چیزی مانع از سرمایه‌گذاری خارجی شده، گفت: اگر بخواهم صادقانه در این مورد جواب دهم که چرا بازار سرمایه ما بین‌المللی نمی‌شود یا کمتر بین‌المللی شده، علت‌اش زیرساخت‌های موجود در شرکت‌ها نیست. من معتقدم در بورس اوراق، فرابورس و بقیه قابلیت شروع و ادامه وجود دارد. آن موضوعی که وجود ندارد درحال حاضر در کلیت اقتصاد می‌بینیم.

وی ادامه داد: ممکن است برخی از تحریم‌ها هنوز هم در این موضوع نقش داشته باشد، البته نمی‌خواهم به این اشاره کنم که این تحریم‌ها خودساخته یا دیگرساخته است، چون بعضی از تحریم‌ها شاید به صورتی باشد که ما خودمان برای خودمان اجرایش می‌کنیم و قسمتی‌ از آن ممکن است تحریم‌های بین‌المللی باشد. من نمی‌خواهم بگویم که همه با ما دشمنی می‌کنند، اما این را هم فراموش نکنیم که این موضوع وجود دارد که همان‌طور که آنها تمایل ندارند ایران در باقی بخش‌ها پیشرفت کنند در بازار سرمایه هم تمایل ندارند ایران پیشرفت کند. باید خودمان تلاش کنیم که تحریم‌های خودساخته را اضافه نکنیم.

محسنی درباره همایش  ACG  گفت: همایش بین‌المللی  ACG که مربوط به شرکت سپرده‌گذاری اقیانوسیه و آسیا است، قرار است از ۱۵ آذرماه تا ۱۹ آذرماه در تهران برگزار شود که امیدوارم اتفاق خوبی برای بازار سرمایه ایران باشد.  ACG  در سال ۱۹۹۷ میلادی با حضور ۱۴ شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تاسیس شده و از آن تاریخ به بعد به طور منظم هر ساله جلسات‌اش برگزار شده است.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تاکید کرد: در حال حاضر  ACG ، سی و چهار عضو دارد که این اعضاء از کشورهایی همچون چین، کره جنوبی، هند، بنگلادش، مغولستان، سنگاپور، فیلیپین، سریلانکا، تایوان، تایلند، نیوزلند، اندونزی، مالزی، ژاپن، قزاقستان، ایران و دیگر کشورها هستند.

وی گفت:تا کنون 105 نفر برای شرکت در این مراسم ثبت نام کرده اند، 25 نهاد عضو و غیر عضو در این همایش حضور خواهند داشت که تعداد شرکت کنندگان نسبت به دوره گذشته 25 درصد رشد داشته است.

وی به برگزاری 5 کارگاه تخصصی در این همایش اشاره و خاطرنشان کرد:فرصت شناسایی بازار سرمایه ایران، تقویت و شناسایی همکاری های مشترک، تسهیل همکاری بین اعضا و توسعه بازار کشورهای عضو و اتاق های پایاپای از اهداف این همایش است.

وی با بیان اینکه موضوع اصلی همایش ضرورت توسعه همکاری در محیط در حال تحول است، تاکید کرد: با توجه به برگزاری انتخابات در این دوره، امسال انتظار داریم یکی از صندلی های اجرایی را تصاحب کنیم.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی همچنین از عضویت ایران در کمیته امنیت اطلاعات شرکت های سپرده گذاری خبر داد.