۰ نفر

گزارش اقتصادآنلاین از تالار حافظ:

«آکنتور» عامل کاهش اعتماد سهامداران به شرکت‌های خصوصی/تب انتخابات از اسفند آغاز می‌شود

۲۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۶:۰۸
کد خبر: 158742
«آکنتور» عامل کاهش اعتماد سهامداران به شرکت‌های خصوصی/تب انتخابات از اسفند آغاز می‌شود

بررسی میدانی از سهامداران تالار شیشه ای حاکی از آن است که سهامدارن این بازار در انتظار سبزشدن هیجانی این بازار از اسفند ماه هستند.

اقتصادآنلاین- سمیرا ابراهیمی؛ ضلع جنوبی پل حافظ، سال های زیادی است که جایگاه ساختمان بلند بورس تهران شده است. اما در دل این ساختمان بلند، نه محل سکونتی برای خانوارها دیده می شود و نه تجارت کالا رواج دارد، بلکه از سال های دور ماوای کسانی است که به پیشرفته ترین بخش بازارهای مالی علاقه دارند.

در طبقه اول و دوم این ساختمان، تابلوهای معاملاتی نوسانات قیمت سهام را نشان می دهد و عمده نظاره گران نیز سهامداران قدیمی هستند.

این سهامداران قدیمی، اشتیاقی برای پیگیری بازار از لپ تاپ و تبلت ندارند. با وجود این که این روزها، بسیاری از معاملات خط مشی خود را از تلگرام پیدا می کنند، باز هم این سهامداران سن و سال گذشته، به روش های سنتی خود پایبند مانده اند و هر روز به تالار بورس اوراق بهادار تهران می آیند.

سهامداران بورسی در میان قوانین نانوشته خود، قانونی دارند که می گوید: ذات این بازار، شایعه است. آینده را باید خرید و فروش کرد. بنابراین حرف هایی که پیرمردهای این تالار می زنند، حاکی از همین شایعات و اخبار علنی نشده است.

امروز به پای صحبت برخی از این سهامداران سن و سال گذشته بازار نشستیم.

یکی از آن ها می گفت: امسال نیز مانند سال های گذشته، بازار درگیر تب انتخابات ریاست جمهوری می شود. اما هیجانات انتخابات هنوز آغاز نشده است. فکر می کنم از انتهای اسفند بازار به سمت تاثیر پذیری از انتخابات برود. در آن دوران بازار به صورت هیجانی مثبت خواهد شد.

دیگری به وضعیت سهام شرکت هایی که مدیریت قوی و دولتی دارند خوشبین بود و می گفت: شرکت هایی که کاملا توسط بخش خصوصی اداره می شوند، ممکن است در یک بازه زمانی سودآور تر از سایر شرکت ها باشند، اما امکان این که مانند شرکت کنتورسازی ناگهان با بحران حساب سازی و دروغگویی مواجه شوند نیز زیاد است. به همین دلیل بهترین سهام، سهام شرکت هایی است که به مراجع دولتی وصل هستند و به راحتی نمی توانند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند.

در کنار این سهامداران کارکشته، تالارشیشه ای حافظ امروز میزبان سهامداری بود که به تازگی قصد ورود به بورس را داشت و دلیل خود را پربازده بودن بازار سرمایه نسبت به بازارهای طلا و دلار عنوان کرد. همچنین ورود پول به بخش تولیدی اقتصاد را مهم تر از دریافت سودهای نجومی و حاصل دلال بازی می دانست.