۰ نفر

بانک‌ها ٢٠٠هزار میلیارد تسهیلات می‌دهند؟

۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۳۲
کد خبر: 253952
بانک‌ها ٢٠٠هزار میلیارد تسهیلات می‌دهند؟

با توجه به عملکرد ۱۰ ماهه بانک‌ها در تسهیلات‌دهی، باید برای رسیدن به پیش‌بینی پرداخت ۶۷۰ هزار میلیاردی در سال جاری حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر طی دو ماه تسهیلات پرداخت کنند. تحقق این امر با توجه به شرایط موجود چندان قابل پیش بینی نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، ‌ روند پرداخت تسهیلات در شبکه بانکی در سال‌های اخیر همواره رو به رشد حرکت کرده به طوری که در حدود چهار سال گذشته از رقمی نزدیک به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در سال تا ۵۴۰ هزار میلیارد در سال گذشته پیش رفته است و عملکرد آن‌ها نشان داده که اغلب فراتر از پیش‌بینی بانک مرکزی برای سال بوده است.

در سال جاری رئیس کل بانک مرکزی پیش‌بینی کرده بود که بانک‌ها بتوانند تا پایان سال حدود ۶۷۰ هزار میلیاردتومان تسهیلات پرداخت کنند که در مقایسه با ۵۴۰ هزار میلیارد تومان سال گذشته حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان رشد داشت.

تازه‌ترین گزارشی که بانک مرکزی از عملکرد تسهیلات‌دهی بانک‌ها منتشر کرده نشان می‌دهد که در ۱۰ ماهه امسال حدود ۴۶۲ هزار میلیارد تومان بین بخش‌های اقتصادی توزیع شده است که البته این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال قبل بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان افزایش دارد.

اگر قرار باشد بانک‌ها طبق پیش‌بینی بانک مرکزی پیش بروند باید حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر تسهیلات در دو ماه پرداخت کنند که چندان طبیعی به نظر نمی‌رسد. اینکه بانک‌ها در ۱۰ ماه حدود ۴۶۰ هزار میلیارد تومان پرداخته‌اند و برای دو ماه باید  ۲۰۰هزار میلیارد تومان تسهیلات بپردازند آن هم با توجه به اینکه به طور معمول در یک یا ‌دو ماه انتهای سال روند تسهیلات‌دهی بانک‌ها کند شده و عملکرد بالایی در این زمینه ندارند.

از سویی دیگر قرار بر این بود تا در سال جاری حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان هم برای تولید و اشتغال از مجموع تسهیلات شبکه بانکی پرداخت شود به طوری که ۳۰هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از بنگاه‌های تولیدی به منظور تأمین سرمایه در گردش، تأمین مالی طرح‌های نیمه تمام و بازسازی و نوسازی  در نظر گرفته شود و ۲۰ هزار میلیارد دیگر هم براساس قانون بودجه برای ایجاد فرصت‌های شغلی مصوب شده بود که در مجموع سهمی حدود ۷.۵ درصد از ۶۷۰هزار میلیارد پیش‌بینی شده را دربرمی‌گرفت.

با این حال آمارها هر چند که شفاف نیستند ولی نشان دادند که سهم ۵۰ هزار میلیاردی نیز تاکنون از عملکرد خوبی برخوردار نبوده است و بانک‌ها امسال نتوانستند برخلاف سال گذشته به تعهد خود برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط به طور کامل عمل کنند. از حدود ۴۶۲ هزار میلیارد تسهیلاتی که در ۱۰ ماهه امسال پرداخت شده حدود ۲۸۷ هزار میلیارد تومان معادل ۶۲.۲ درصد به تأمین سرمایه در گردش اختصاص داشته است. در این میان سهم بخش کشاورزی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان، صنعت و معدن ۱۳۴ هزار میلیارد، مسکن و ساختمان حدود ۴۰ هزار میلیارد، بازرگانی ۶۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد و خدمات ۱۸۵ هزار میلیارد بوده است.

باید یادآور شد که از مجموع تسهیلاتی که بانک‌ها پرداخته‌اند و آنچه برای سال پیش‌بینی می‌شود معمولا تا نیمی تسهیلات جدید و مابقی تمدید تسهیلات پرداختی قبلی است.