۰ نفر

۲۰بانک در صف برگزاری مجامع

۳۱ مرداد ۱۳۹۶، ۸:۴۰
کد خبر: 213766
۲۰بانک در صف برگزاری مجامع

هر چند فصل برگزاری مجامع با پایان تیر ماه به اتمام رسید و مجامع ۹ بانک هم تا کنون برگزار شده اما ۲۰ بانک و سه موسسه اعتباری همچنان در صف برگزاری مجامع به سر می برند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبِنا، با وجودی که بانک‌های  ملت، تجارت، خاورمیانه، آینده، قرض الحسنه مهر ایران، انصار، دی ، حکمت ایرانیان و ایران و ونزوئلا تا ۳۱ تیرماه و طبق اعلام قبلی مجامع خود را برگزار کرده اند اما هنوز مجامع بانک‌های پاسارگاد، شهر، سامان، کارآفرین، پارسیان، قوامین، اقتصاد نوین، سپه، توسعه تعاون، رفاه کارگران، سرمایه، سینا،  توسعه صادرات، کشاورزی، ملی، صنعت و معدن، مسکن، بانک قرض الحسنه رسالت ، صادرات و ایران زمین و همچنین موسسه های اعتباری ملل و کوثر به دلیل به حد نصاب نرسیدن و یا برخی مشکلات دیگر تاکنون برگزار نشده است.

البته در میان موسسات اعتباری مجاز، موسسه اعتباری نور اعلام کرد که قرار است روز پنج شنبه دوم شهریور ماه مجمع خود را برگزار  کند.

 با اجرایی شدن برجام از دوسال گذشته و لغو تحریم‌های بین‌المللی با توجه به ورود بانک‌ها به عرصه بین‌الملل یکی از پیش‌شرط‌های این موضوع انطباق صورت‌های مالی بانک‌های ایرانی با استانداردهای IFRS بود و در این راستا در اواخر سال ۱۳۹۴ بانک مرکزی طی نامه‌ای به بانک‌ها از آنها خواست تا صورت‌های مالی خود را با این استانداردها منطبق کنند، اما با توجه به اینکه این مهم از سوی برخی از بانک‌ها محقق نشد و برخی اختلاف‌نظرها بین بانک مرکزی و سازمان حسابرسی وجود داشت در سال ۱۳۹۵ برگزاری مجامع بسیاری از بانک‌ها لغو و به تعویق افتاد.

البته بانک مرکزی در سال جاری با توجه به فرا رسیدن زمان برگزاری مجامع بانک‌ها، طی نامه‌ای به مدیران بانکی بر پیش‌شرط‌های لازم برای برگزاری مجامع تاکید و اعلام کرد که اگر شرایط تعیین شده رعایت نشود، مجامع لغو خواهد شد.

 بانک مرکزی در نامه ای که به بانک‌ها ارسال کرد یادآور شد که بر اساس بخشنامه‌های قبلی که این بانک صادر کرده، صدور مجوز برگزاری مجامع عمومی بانک‌ها و موسسات اعتباری منوط به رعایت الزاماتی و همچنین برگزاری جلسه مشترک با ناظران بانکی ذیربط در مدیریت کل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی است.

در این نامه سه شرط برای بانک‌ها تعیین شد اول آنکه پیش‌نویس صورت‌های مالی بانک‌ها و موسسات اعتباری با نمونه صورت‌های مالی بانک مرکزی حداقل یک ماه قبل از برگزاری مجمع ارسال شود.  از سویی دیگر ارسال پیش‌نویس نهایی گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی بانک و موسسه اعتباری حداقل یک ماه قبل از برگزاری مجمع شرط دیگر بانک مرکزی بوده است.

همچنین بانک مرکزی از بانک‌ها خواست تا گزارش موارد عدم انطباق عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری با قوانین و مقررات پولی و بانکی و نیز بخشنامه بانک مرکزی را حداقل یک ماه قبل از برگزاری مجمع به بانک مرکزی ارسال کنند.

در مجامع ۹ بانک چه گذشت؟

* بانک ملت

در مجمع عمومی و سالانه بانک ملت  ۳.۹۸۳ میلیارد ریال سود شناسایی شد البته این بانک توانست مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده را نیز روز ۱۶ مرداد ماه سال جاری برگزار  و اعضای اصلی و علی البدل هیات مدیره بانک ملت را برای مدت ۲ سال تعیین کند.

*بانک خاورمیانه

مجمع عمومی عادی سالانه بانک خاورمیانه روز شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ برگزار شد و افزایش سرمایه بانک به میزان یک هزار میلیارد ریال که به تصویب مجمع عمومی بانک رسیده بود به ثبت رسید. این افزایش از محل مطالبات حال شده  و آورده نقدی سهامداران تامین شد تا امکان افزایش توان ارائه تسهیلات به بنگاه‌های موفق اقتصادی کشور فراهم شود همچنین پیشنهاد تقسیم سود برای هر سهم ۳۰۰ ریال با شرط توزیع ۱۰۰ ریال و انتقال ۲۰۰ ریال به سود انباشته برای اعلام نظر مجمع پیشنهاد شد.با موافقت سهامداران، مقرر شد سود نقدی تصویب شده مطابق مفاد مندرج در اساسنامه بانک توزیع و سود انباشته پس از اخذ مجوز افزایش سرمایه بابت افزایش سرمایه استفاده شود.

*بانک آینده

مجمع این بانک روز شنبه مورخ ۳۱ تیرماه ۱۳۹۶ برگزار و صورت های مالی سال ۱۳۹۵ بانک آینده و عملکرد هیأت مدیره برای سال مالی مذکور تصویب شده و با توجه به سود هر سهم سال ۱۳۹۵ به مبلغ۱۵۷ (یکصد و پنجاه و هفت) ریال، تقسیم مبلغ ۱۱۰(یکصد و ده) ریال به ازای هر سهم نیز تصویب گردید.

* بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران به عنوان نخستین بانک در شبکه بانکی کشور، مجمع عمومی سالیانه عادی و فوق العاده خود را با حضور ۱۰۰ درصدی نمایندگان بانک های سهامدار، برگزار و صورت های مالی سال منتهی به تاریخ ۳۰ اسفند ۹۵، بررسی و تصویب صورت‌های مالی، تصمیم گیری در زمینه تقسیم سود، انتخاب روزنامه های کثیر الانتشار، انتخاب حسابرس و بازرس قانونی بانک برای سال مالی جاری و تعیین حق الزحمه آنها از جمله محورهایی بود که در مجمع عمومی به تصویب اعضاء رسید.

* بانک تجارت

با برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه بانک تجارت ، صورت‌های مالی بانک تجارت منتهی به ۳۰ اسفند ۱۳۹۵  به تصویب رسید.

* مجمع بانک دی

مجمع عمومی عادی سالیانه بانک دی با حضور ۵۸ درصدی سهامداران در مرکز همایش های کتابخانه ملی ایران برگزار  شد . همچنین توافق و رای سهامداران و تصویب هیات رئیسه مجمع، مقرر شد بانک دی ظرف حداکثر دو ماه آینده نسبت به بررسی، تایید و تصویب صورت‌های مالی و همچنین نهایی سازی آن اقدام و مجددا مجمع عمومی عادی سالیانه را برگزار کنند.

* مجمع  بانک انصار

 مجمع عمومی عادی سالیانه بانک انصار برگزار و برای هر سهم ۱۵ تومان تقسیم سود شد.

*بانک حکمت ایرانیان

مجمع عمومی عادی سالیانه بانک حکمت ایرانیان با سرمایه ثبت شده به میزان ۴ هزار میلیارد ریال  ۳۱ تیر ماه ۹۶ برگزار شد. البته سرمایه ثبتی این بانک ۴ هزار میلیاردریال است.

* بانک ایران و ونزوئلا

جلسه مجمع عمومی سالیانه صاحبان سهام بانک مشترک ایران-ونزوئلا پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در روز شنبه ۱۰ تیرماه سال ۹۶ با حضور اکثریت اعضاء مجمع برگزار شد.

در این جلسه با ارائه گزارش هیات مدیره به مجمع و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی بانک، صورت‌های مالی سال ۹۵ بانک به تصویب رسید. در ادامه جلسه، اعضای مجمع بانک، ضمن بررسی برنامه‌های عملیاتی سال ۹۵ و اقدامات انجام شده، از عملکرد حوزه‌های مختلف بانک بخصوص در عرصه بانکداری نوین اظهار رضایت کرده و خواهان ایفای نقش موثرتر این بانک در نظام بانکی کشور شدند.

همچنین با عنایت به اینکه، بانک مشترک ایران-ونزوئلا همانند سنوات گذشته موفق به کسب سود عملیاتی حاصله از فعالیت‌های بانکی خود گردیده، بر اجرای مفاد راهبردهای ۶ گانه کسب و کار و برنامه‌های عملیاتی پیش‌بینی شده برای بانک در سال ۹۶، بر افزایش روند سودآوری و بهبود سایر شاخص‌های عملیاتی و مالی بانک در سال جاری شده و بر گسترش فعالیت‌های بانک در عرصه بانکداری بین المللی با رویکرد تبدیل بانک مشترک ایران–ونزوئلا از بانک دوملیتی به بانک چند ملیتی تاکید بعمل آمد.

۲۰ بانک در انتظار برگزاری مجامع

هر چند یک ماه از فصل برگزاری مجامع بانک ها می گذرد اما ۲۰ بانک در انتظار برگزاری مجامع هستند که البته شنیده ها حاکی است بانک ها تلاش هایی را برای برگزاری مجامع طی هفته های آتی ویا حتی در مهر ماه انجام داده اند.

 البته با استقرار دولت دوازدهم وضعیت بانک های دولتی برای برگزاری مجامع مشخص می شود و بانک های بزرگی مانند  بانک ملی نیز می توانند اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

همچنین در این میان موسسه نور به تازگی اعلام کرد:مجمع عمومی سهامداران موسسه اعتباری نور ساعت ده صبح روز پنجشنبه مورخ دوم شهریور ماه ۹۶  در محل سالن همایش تلاش برگزار خواهد شد.

در این گزارش آمده، هیئت مدیره موسسه اعتباری نور با استناد به آخرین نامه بانک مرکزی مبنی بر برگزاری مجمع عمومی سهامداران، تمهیدات لازم برای برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده این موسسه را با حضور نمایندگان بانک مرکزی سازمان بورس اوراق بهادار و همه سهامداران موسسه برای انتخاب اعضای هیئت مدیره جدید که همگی‌ توسط بانک مرکزی تایید صلاحیت شده‌اند و هم‌چنین انتخاب بازرس و حسابرس قانونی تدارک دیده است.

در صورتی که مجمع این موسسه در روز پنج شنبه برگزار شود این موسسه اولین موسسه ای خواهد بود که توانسته امسال مجمع عادی و عمومی سالانه خود را برگزار کند.

   مجامع برگزار شده

                 مجامع برگزار نشده

 

ملت

پاسارگاد  ( به دلیل به حدنصاب نرسیدن به آینده موکول شد)

تجارت

شهر

خاورمیانه

سپه

قرض الحسنه مهر ایران

پارسیان ( ۳۱ تیر ماه به حدنصاب نرسید )

آینده

سامان ( تنفس مجمع اعلام شده)

دی

صادرات ( ۲۸ تیر ماه آگهی لغو مجمع را اعلام کرده است)

حکمت ایرانیان

ایران زمین ( ۲۸ تیر ماه آگهی لغو مجمع را اعلام کرده است)

انصار

قوامین

ایران و ونزوئلا

اقتصاد نوین( به حد نصاب نرسید و به تنفس خورد)

 

توسعه تعاون

 

رفاه کارگران

 

سینا

 

بانک توسعه صادرات

 

رسالت

 

صنعت و معدن

 

کارآفرین

 

ملی

 

سرمایه ) به حد نصاب نرسید)

 

کشاورزی